Inte helt nöd med min dotters nya förskola. Hjälp!
Min dotter som är 4 år, fyller 5 nu i januari, ska börja på en ny förskola eftersom vi flyttar.
Hon är för sin ålder väldigt bra på många saker, hon har ett gott ordförråd, älskar att leka med jämnåriga vänner, trivs som fisken i vattnet på den nuvarande förskolan, kan cykla och simma och håller på att lära sig bokstäver. Och så har hon precis blivit storasyster och växt en del pga det också.
Igår var jag på föräldramöte på "nya" förskolan. Det visade sig att hon ska gå i en grupp som består av 15 barn, ca 10 st 3-åringar, ett par 2-åringar och några nyss fyllda 4-åringar.
Personalen pratade på om sin dagliga verksamhet och för mig kändes det mest av allt helt fel. Någon i personalen nämnde "vad kul att vi får in en stor tjej, då får barnen en förebild" och jag höll god min. Men så här i efterhand känner jag mig lite irriterad. Ja, kul för dem, men hur kul är det för min flicka då? Tror nog hon skulle tycka att det var bättre och mer stimulerande att gå tillsammans med de barnen som är i hennes ålder, få vara med på aktiviteter mer anpassade till "stora" barn och framförallt få jämnåriga kompisar.
Är jag larvig? Visst är jag tacksam för att det finns förskolor. Men det är väl inte för mycket begärt att hon får gå på en avdelning som passar henne bättre?
Jag ska, efter att ha postat detta, ta reda på telefonnummer och ringa personal och förskolechef och höra hur de har tänkt och vad jag kan göra.
Är det någon som har tips eller åsikter? För det är ju inte roligt att vara "jobbig" men som det är nu känns det inte ok. Jag känner inte att det blir tillräckligt bra för min dotter som det blivit, jag måste ju göra något.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-13 10:30
"Inte helt nöjd..." ska det stå i rubriken :)