• annasara

Inte helt nöd med min dotters nya förskola. Hjälp!

Min dotter som är 4 år, fyller 5 nu i januari, ska börja på en ny förskola eftersom vi flyttar.
    Hon är för sin ålder väldigt bra på många saker, hon har ett gott ordförråd, älskar att leka med jämnåriga vänner, trivs som fisken i vattnet på den nuvarande förskolan, kan cykla och simma och håller på att lära sig bokstäver. Och så har hon precis blivit storasyster och växt en del pga det också.

Igår var jag på föräldramöte på "nya" förskolan. Det visade sig att hon ska gå i en grupp som består av 15 barn, ca 10 st 3-åringar, ett par 2-åringar och några nyss fyllda 4-åringar.
    Personalen pratade på om sin dagliga verksamhet och för mig kändes det mest av allt helt fel. Någon i personalen nämnde "vad kul att vi får in en stor tjej, då får barnen en förebild" och jag höll god min. Men så här i efterhand känner jag mig lite irriterad. Ja, kul för dem, men hur kul är det för min flicka då? Tror nog hon skulle tycka att det var bättre och mer stimulerande att gå tillsammans med de barnen som är i hennes ålder, få vara med på aktiviteter mer anpassade till "stora" barn och framförallt få jämnåriga kompisar. 
    Är jag larvig? Visst är jag tacksam för att det finns förskolor. Men det är väl inte för mycket begärt att hon får gå på en avdelning som passar henne bättre?
    Jag ska, efter att ha postat detta, ta reda på telefonnummer och ringa personal och förskolechef och höra hur de har tänkt och vad jag kan göra.
    Är det någon som har tips eller åsikter? För det är ju inte roligt att vara "jobbig" men som det är nu känns det inte ok. Jag känner inte att det blir tillräckligt bra för min dotter som det blivit, jag måste ju göra något. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-13 10:30
    "Inte helt nöjd..." ska det stå i rubriken :)

• Svar på tråden Inte helt nöd med min dotters nya förskola. Hjälp!
  • Smulan87

Finns de en grupp med äldre barn då? du får ju säga hur du känner :)

• Men

Klart att hon ska få gå i en grupp med jämåriga barn om det finns en sådan! Alt. att hon börjar i "småbarnsgruppen" men får lov att byta så fort som möjligt till den andra gruppen om det inte finns plats där på en gång.

• Busbellan

Det är ju oftast så att barnen är indelade efter ålder, vilket det också blir för er din dotter är 07 och det är ju också de andra 4-åringarna. Min dotter är ganska nyligen fylld 4 år och den hon leker med är född januari.samma år, alltså samma skillnad som det blir för er. I den åldern skiljer det inte så hemskt mycket i utveckling på ett halvår längre. Både min dotter och den lite äldre flickan hon leker med jämt har kommit ungefär lika långt och har samma intressen som din dotter Det är väl.jättebra att hon får gå med några av de barn hon kommer gå i skolan med. Att de nämnde det där med stor tjej, kanske var i relation.till de små barnen, inte till de hon faktiskt är.jämnårig med.

Mamma till Nora, August och Ella
  • annasara
    Smulan87 skrev 2011-10-13 10:01:39 följande:
    Finns de en grupp med äldre barn då? du får ju säga hur du känner :)
    Det finns det. De har tre avdelningar och hon har hamnat i "mellan"-avdelningen. Tydligen var den "stora" barngruppen full (hörde det för ett par veckor sedan av en annan förälder) och det fanns plats över i den "mellanstora". 
    Men det känns helt fel. Borde inte förskolan kunna göra det här bättre, utifrån hennes bästa? Besviken! Ser egentligen ingen annan lösning än att, efter att ha pratat med personalen, se mig om efter andra förskolor om de inte kan lösa det här ganska snart. 
  • annasara
    Busbellan skrev 2011-10-13 10:12:35 följande:
    Det är ju oftast så att barnen är indelade efter ålder, vilket det också blir för er din dotter är 07 och det är ju också de andra 4-åringarna. Min dotter är ganska nyligen fylld 4 år och den hon leker med är född januari.samma år, alltså samma skillnad som det blir för er. I den åldern skiljer det inte så hemskt mycket i utveckling på ett halvår längre. Både min dotter och den lite äldre flickan hon leker med jämt har kommit ungefär lika långt och har samma intressen som din dotter Det är väl.jättebra att hon får gå med några av de barn hon kommer gå i skolan med. Att de nämnde det där med stor tjej, kanske var i relation.till de små barnen, inte till de hon faktiskt är.jämnårig med.
    Hon är ju knappt jämnårig med barnen. Och ja, de allra flesta är mycket yngre och då har hon ju betydligt färre jämnåriga barn att välja att bli kompis med än vad hon hade haft om hon gått i den "stora" gruppen. Det kanske blir ok det här men jag vet att det kunde bli mycket bättre.

• Busbellan

Är man inte jämnårig om man är född samma år? I alla fall om man blivit så stor som 4-5 år. På mitt barns dagis finns 7 -07:or och jag skulle omöjligt kunna gissa vem som är född i januari, juli eller oktober om jag inte visste det. Det är mer personligheten som skiljer dem åt, inte att de har kommit olika långt beroende på när på året de är födda. I 1-års åldern är 6 mån stor skillnad, men inte i 4-5 års.åldern. tror säkert det kan bli jättebra!

Mamma till Nora, August och Ella
  • annasara
    Busbellan skrev 2011-10-13 10:29:28 följande:
    Är man inte jämnårig om man är född samma år? I alla fall om man blivit så stor som 4-5 år. På mitt barns dagis finns 7 -07:or och jag skulle omöjligt kunna gissa vem som är född i januari, juli eller oktober om jag inte visste det. Det är mer personligheten som skiljer dem åt, inte att de har kommit olika långt beroende på när på året de är födda. I 1-års åldern är 6 mån stor skillnad, men inte i 4-5 års.åldern. tror säkert det kan bli jättebra!
    I hennes grupp går 3-4 barn som är födda hösten -07. Det är allt. Resten är yngre. Personalen pratade om lekar de gjorde i verksamheten som bl a gick ut på att ta reda på om barnen kunde nämna olika färger, t ex rött och grönt. Känns inte riktigt som lekande och lärande på rätt nivå för min flicka om jag får säga det själv!

Och bra blir det väl alltid, men jag tror definitivt att hon skulle kunna ha det mycket bättre. Och faktiskt också att hon är berättigad till det? 
  • levelivia

Jag förstår precis hur du känner. Vi sitter i samma situation. På min sons avdelning går bara 3st barn födda 2006 varav min son är ensam pojke född i januari. De två tjejerna är födda i oktober resp. december och är alltså nästan ett helt år yngre och dessutom av "fel" kön. Detta blev tydligt då en av tjejerna skulle ha födelsekalas i helgen men hon bjöd bara flickor, alltså fick alla barn över fyra år utom min son en inbjudan. Om alla tjejer gör likadant kommer han inte att få gå på ett enda barnkalas i år. Innan sommaren hade han sju jämnåriga killkompisar att leka med, alla födda mellan november-december 2005 men alla gick ju upp till förskoleklass efter sommaren. Detta är jättejobbigt för min son, dessutom är nästa pojke född hösten 2007 och nästa därefter april 2008, alltså yngre än lillebror som är 3,5år. Vi har försökt prata med förskolan om detta, att kanske försöka slå ihop honom med grannavdelningen för aktiviteter etc (det går två pojkar där) men de förstår inte alls vår oro. De menar att alla barn födda 06 är lika. Men min son har alltid lekt med 05-orna eftersom det skilt så lite i ålder mellan dem och de började småbarnsavdelningen tillsammans och gick upp till storbarns tillsammans eftersom årsbrytningen där är i augusti. Visst leker min son med tjejer, men han vill leka med killar också. Dessutom så är alla barn på vår gård också tjejer. Vi har lite skämtsamt undrat om det inte föddes några pojkar 2006 för de har alltid varit få i vårt område... Det är viktigt att både ha mindre och större barn omkring sig, men att vara ensam äldst är svårt för då förväntas man hjälpa till med de yngre hela tiden och får ingen hjälp själv...

• Nightswimmer
    levelivia skrev 2011-10-13 10:42:39 följande:

Du kan skicka din son till min sons förskola!  I den 3-5årsgrupp som han går i är de 19 barn, varav 3 är tjejer. Har inte exakt koll på hur många som är födda 06, men jag tror att det åtminstone är 7-8 stycken.

♥ H 2008-06-15 ♥ BF med lillabroster 2012-01-27 ♥
  • Thaleia

På vilket sätt önskar du en lösning? För just nu låter det som att enda lösningen du kan tänkas acceptera är att dom tar in henne på den andra avdelningen fastän det inte finns plats.

• straw2008

Men byt förskola då ?

Ser inte riktigt problemet ?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Bonanza
    annasara skrev 2011-10-13 10:35:42 följande:
    I hennes grupp går 3-4 barn som är födda hösten -07. Det är allt. Resten är yngre. Personalen pratade om lekar de gjorde i verksamheten som bl a gick ut på att ta reda på om barnen kunde nämna olika färger, t ex rött och grönt. Känns inte riktigt som lekande och lärande på rätt nivå för min flicka om jag får säga det själv!

Och bra blir det väl alltid, men jag tror definitivt att hon skulle kunna ha det mycket bättre. Och faktiskt också att hon är berättigad till det? 
    Men då är de ju ändå 5 stycken som är lika gamla, det är väl inte så dåligt? Fem i samma ålder är väl rätt vanligt, om man inte pratar om jättestora förskolor med enorma avdelningar?

Se det som positivt istället: då kan ju de fem som är födda 07 säkert gå iväg och köra lite eget, typ mattesamling eller annat anpassat för deras ålder. Det hade varit svårare om de hade varit 10 i samma ålder.  
  • Återkommande gäst

Har du möjlighet att välja annan förskola - gör det!

Känns det inte bra nu kommer det knappast göra det senare, vi härdade ut med en värdelös fsk i 1,5 år och ångrar det så himla mycket! På vårt skitställe kunde de också klämma fram dumma kommentarer om att vårt barn var en bra förebild (men det var ett av de mildare övertrampen).

• principessan

Mina barn är hos dagmamma.
    1 1åring
    1 2åring
    2 3åringar
    1 4åring
    2 5åringar.
    Jag ser inget problem i det ts skriver....

• Anne69

Under förutsättning att personalen kan stötta din dotters intressen och tillgodose hennes behov så kan inte jag tycka att detta är ett problem!

Jag tycker att det är bra att pojkar o flickor leker tillsammans och att man åldersindelar. När man gör det - det följer med hela skoltiden - så måste man dra gränsen någonstans. Och att då dra den vid kalenderår är lika gott som något annat och inte godtyckligt. Det finns barn som är födda i början av året som är barnsliga och de som är mogna för sin ålder liksom det finns barn som är födda i slutet av året som är dito.

Levelivia: ert problem verkar snarare vara märkliga föräldrar som tror att flickor bara leker med flickor. Så om ni störs av detta med kalaset så säg till........men skyll inte förskolan eller barnen för detta. Han kommer hinna med tillräckligt många kalas genom åren. Om inte annat är det snart er tur att bjuda     

• annasara

Bonanza, vi besökte förskolan nyligen och personalen där resonerade ungefär som du. Fröken tog upp det här innan jag själv hann säga något, hon konstaterade att min dotter skulle kunna gå i den andra barngruppen som jag önskat, och tills de hunnit ordna detta kunde de dela in barnen i mindre grupper för att göra olika aktiviteter. Det är en ganska liten förskola och de verkade ha tid att se min dotter och hennes önskningar. Jag kände mig så glad och lättad efter att vi varit där! Nu får man bara hoppas att det fortsätter som vi pratat om :)

Svar på tråden Inte helt nöd med min dotters nya förskola. Hjälp!