Inlägg från: levelivia |Visa alla inlägg
  • levelivia

Inte helt nöd med min dotters nya förskola. Hjälp!

Jag förstår precis hur du känner. Vi sitter i samma situation. På min sons avdelning går bara 3st barn födda 2006 varav min son är ensam pojke född i januari. De två tjejerna är födda i oktober resp. december och är alltså nästan ett helt år yngre och dessutom av "fel" kön. Detta blev tydligt då en av tjejerna skulle ha födelsekalas i helgen men hon bjöd bara flickor, alltså fick alla barn över fyra år utom min son en inbjudan. Om alla tjejer gör likadant kommer han inte att få gå på ett enda barnkalas i år. Innan sommaren hade han sju jämnåriga killkompisar att leka med, alla födda mellan november-december 2005 men alla gick ju upp till förskoleklass efter sommaren. Detta är jättejobbigt för min son, dessutom är nästa pojke född hösten 2007 och nästa därefter april 2008, alltså yngre än lillebror som är 3,5år. Vi har försökt prata med förskolan om detta, att kanske försöka slå ihop honom med grannavdelningen för aktiviteter etc (det går två pojkar där) men de förstår inte alls vår oro. De menar att alla barn födda 06 är lika. Men min son har alltid lekt med 05-orna eftersom det skilt så lite i ålder mellan dem och de började småbarnsavdelningen tillsammans och gick upp till storbarns tillsammans eftersom årsbrytningen där är i augusti. Visst leker min son med tjejer, men han vill leka med killar också. Dessutom så är alla barn på vår gård också tjejer. Vi har lite skämtsamt undrat om det inte föddes några pojkar 2006 för de har alltid varit få i vårt område... Det är viktigt att både ha mindre och större barn omkring sig, men att vara ensam äldst är svårt för då förväntas man hjälpa till med de yngre hela tiden och får ingen hjälp själv...

Svar på tråden Inte helt nöd med min dotters nya förskola. Hjälp!