Inlägg från: fallenangel11 |Visa alla inlägg
  • fallenangel11

Mager katt, vill inte äta torrfoder

Tänkte höra om någon här har varit med om något liknande med sin katt. Har en sexårig han katt, steriliserad och han har ätit royal canins steriliserad torrfoder i ca 3 år nu. Har märkt att han har börjat tappa vikt och verkar insjunken vid höfterna och man kan känna ryggraden mer än förr. Han har ätit torrfodret fram tills i förrgår rätt så där men nu har han inte ens rört skålen.
    Givit honom blötmat vilket han äter och samma om han får lite katt godis. Han är försäkrad och tvekar så klart inte och ringa veterinären om det behövs. Han har busat och varit framme men verkar lite väl matt idag.
    Vad kan det vara? Kan en innekatt få mask?
    Såg att han har nästan varit lite deppig sen han fick vara hemma med kattvakt i augusti men tyckte han repa sig. Nu börjar jag bli orolig. Tänkte köpa annat foder och testa med idag. Alla tips o råd är väldigt välkomna!

• Svar på tråden Mager katt, vill inte äta torrfoder
  • fallenangel11

tack för ditt svar, ja jag vill inte börja avmaska katten i onödan då det syns inga maskar i lådan eller baken.
    Han åt torrfodret ur min hand och äter hårt godis, fast det kanske inte är lika hårt. Kollade munnen igår så gott det gick men såg inget avvikande. Ja han är steriliserad och har haft mycket problem med urinvägarna men han kissar o dricker så det borde inte vara det då man börjar känna igen vissa symtom.
    Får nog ringa veterinären och höra, ska ändå testa annat foder med ifall att och fortsätta med blötmat så att han äter.

• fallenangel11

ska kolla munnen och tänderna igen, han ligger och sover just nu så ska inte bråka. Väntar tills han kommer upp så ska jag kika i munnen med

• fallenangel11

Men alltså det var veterinären som föreslog rc steriliserad då han är allergisk mot hills och den andra sorten veterinärer brukar ha. Samma dom på djuraffären säger att blötmat är inget och ha (men jag ger honom det i alla fall så han ska äta.)
    Så vad för slags spannmålsfritt torrfoder finns det? Ska ringa distriktsveterinären och höra vad det kan vara, man blir ju orolig för sin kära misse

• fallenangel11

puffar lite om fler har några tips eller varit med om samma?

• fallenangel11

jag kan hålla med om att vissa är ute efter att bara sälja men detta kan jag inte hålla med om med min katts veterinär. Har flera gånger fått gratis mat o testa och han gör alltid sitt bästa, så jag tror inte han lura en med torrfodret men däremot ska jag testa någon av de du skrev för och se om han börjar äta det.
    Han dricker mycket och har alltid gjort det, bäst är och få sitta dricka ur kranen i badkaret. Jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker det knastrar om hans tänder när han äter, kikade i munnen men ser inget konstigt.
    Ska ringa veterinären strax, fick tag på jour numret

• fallenangel11

Har nu bokat tid hos veterinären, ska dit om 20 min. Var och köpte baby kitten katt mat både foder och blötmat för och se om han ville äta. Blötmaten har han fått i sig lite av och torrfodret smaka han av när jag hade det i handen. Verkar matt och veterinären skulle kolla tänderna till och börja med. Hoppas det inte är något allvarligt o att min lilla kisse ska få må bra igen

• fallenangel11

Var som sagt hos veterinären igår (inte hans egna) utan en som hade jour tid. Bemötandet var inte alls bra, då hon lyssna inte på vad jag sa. Han hade gått ner 0.7 kg men äter blöt mat, ändå tyckte hon jag skulle tvångsmata honom och så tog hon fram en spruta med mat och tvinga i honom även fast jag vet hur man gör. Min katt är en hittekatt från början och är väldigt rädd för allting, såg inget fel så på honom o så skulle vi ta blodprov men hon missa 2 ggr, katten jama o jama och bet en så jag sa stopp när hon ville raka andra tassen med. Missförstå mig inte nu men jag väljer hellre och ta honom till hans ordinarie veterinär eller ett universitets djursjukhus än en oförstående veterinär som inte kunde sticka. Han var helt hysterisk men det tyckte ju inte hon.
    I alla fall hemma tog jag fram baby kitten blötmat och torrfoder vilket han åt lite av. husse var och köpte fisk och det har han också ätit av. Varit på lådan kissar bra och har bajja en gång.
    Så han äter lite i alla fall och blir han ännu sämre eller maten inte går ner eller allmäntillståndet inte blir bättre snart så blir det en annan veterinär

• fallenangel11

försökte få tag på hans ordinarie vet men han var på fält arbete, ska ringa universitets djursjukhuset idag. Jag bad om lugnande igår men hon sa att det påverkar levern så hon kunde inte ge det för o få rätt resultat. Tycker han går lite konstigt eller han skulle hoppa ner från stolen nyss så såg det ut som han inte visste riktigt hur. Ser lite irriterad ut o svänger med svansen.
    Oturligt nog har vi en begravning o gå på också idag men jag tänkte försöka åka med katten efter den.

• fallenangel11

Börjar misstänka att det är forl han har, vanlig tand sjukdom. För han åt lite fisk o så har jag hört det ett par gånger med att han knastrar om tänderna. Lät som han nästan tugga på en tand och höll nästan på kräkas sen ville han ha vatten. Ja jag ska kontakta universitetssjukhuset efter begravningen och be om och få åka in dit med honom. Han mår inte bra är så matt och kanske för tänderna han inte äter? och därav knastrande
    tack för att ni svarar, man är ju så orolig i kroppen. Håll tummarna för oss

• fallenangel11

Är så ledsen o ont i magen, då jag är så spänd o nervös. Åkte till djursjukhuset och dom ville lägga in honom då han var torr och dom ville vätska upp honom och få honom och äta. Samtidigt som de skulle kolla upp felet. Är livrädd för att han inte ska klara sig, tänker hela tiden på honom om hur rädd han är säkert. Han är en speciell katt med mycket rädsla men igår var han bara helt slut. Är livrädd för och få negativt samtal osv. Jag bara försöker tänka och be att han blir bättre och får snart komma hem.

• fallenangel11

Ringde veterinären igår då hon inte hade ringt upp och fick negativt besked, även fast min lilla älskling var lite piggare. Han har troligtvis njursvikt och prognosen såg inte alls bra ut. De skulle försöka vätska upp honom, få värdena och gå ner och få honom piggare tills på måndag men det ser tydligen dystert ut. Sambon och jag bara gråter, hela vår tillvaro är helt upp och ner. Har ont i magen och nervös för jämnan och vet inte hur jag ska klara av och ta beslutet....han ska inte behöva lida men det gör så ont i hela själen. Han är ju bara 6 år!!!
    Tack till alla som svarat

• fallenangel11

Pratade med veterinären igår igen, vi fick helst inte hälsa på för dom ville inte han skulle bli deppig. Gör så klart allt för att han ska må bättre och slippa lida.
    Han hade ätit lite special foder på sjukhuset och var lite piggare sen visste dom inte om det var pga droppet. Han får antibiotika och smärtstillande sa dom.
    Idag skulle dom göra ultraljud och jag är livrädd för svaret och vad dom kommer och säga idag. Både jag och sambon är helt förstörda även om vi försöker hålla hoppet uppe.
    Har googlat varje dag och jag vet mycket väl utgången om han inte repar sig, men jag hoppas så klart att han kan bli bättre och komma hem med special mat.
    Det gör så ont...min älskade katt!

Svar på tråden Mager katt, vill inte äta torrfoder