• fallenangel11

Mager katt, vill inte äta torrfoder

Tänkte höra om någon här har varit med om något liknande med sin katt. Har en sexårig han katt, steriliserad och han har ätit royal canins steriliserad torrfoder i ca 3 år nu. Har märkt att han har börjat tappa vikt och verkar insjunken vid höfterna och man kan känna ryggraden mer än förr. Han har ätit torrfodret fram tills i förrgår rätt så där men nu har han inte ens rört skålen.
    Givit honom blötmat vilket han äter och samma om han får lite katt godis. Han är försäkrad och tvekar så klart inte och ringa veterinären om det behövs. Han har busat och varit framme men verkar lite väl matt idag.
    Vad kan det vara? Kan en innekatt få mask?
    Såg att han har nästan varit lite deppig sen han fick vara hemma med kattvakt i augusti men tyckte han repa sig. Nu börjar jag bli orolig. Tänkte köpa annat foder och testa med idag. Alla tips o råd är väldigt välkomna!

• Svar på tråden Mager katt, vill inte äta torrfoder
  • nemo1

Fortsätt ge honom blötmat då den är ett fullfoder och katter behöver inte torrfoder. Jag skulle absolut boka tid till vett omgående om katten börjar magra och slutar äta den mat den ätit tidigare. Har du tittat hur han ser ut i munnen med tanke på att blötmaten går ner? Avmaska honom inte då han är en innekatt, avmaskningsmedel är ett gift och mycket onödigt att ge om han inte har mask. Som sagt boka tid för blod/urinprov och tandstatus för att utesluta sjukdom.
    Och eftersom sterilisering endast utfördes på honor förr i tiden så tippar jag på att katten är kastrerad Flört 

• fallenangel11

tack för ditt svar, ja jag vill inte börja avmaska katten i onödan då det syns inga maskar i lådan eller baken.
    Han åt torrfodret ur min hand och äter hårt godis, fast det kanske inte är lika hårt. Kollade munnen igår så gott det gick men såg inget avvikande. Ja han är steriliserad och har haft mycket problem med urinvägarna men han kissar o dricker så det borde inte vara det då man börjar känna igen vissa symtom.
    Får nog ringa veterinären och höra, ska ändå testa annat foder med ifall att och fortsätta med blötmat så att han äter.

• fallenangel11

ska kolla munnen och tänderna igen, han ligger och sover just nu så ska inte bråka. Väntar tills han kommer upp så ska jag kika i munnen med

• nemo1

Det jag menade var att förr så steriliserade man honor, alltså knippsade äggledarna och eftersom din katt är en hane så finns inga äggledare Skrattande Nu för tiden heter det kastrera både för hanar och honor då man nu tar bort både livmoder och äggstockar.
    Har han haft problem med urinvägar så rekommenderar jag dig starkt att byta till ett spannmålsfritt torrfoder då RC sterilized innehåller massor med spannmål som gör att katten dels får urinsten dels kan få skador på njurarna, tex diabetes. Ge honom som sagt enbart blötmat då det är hundra gånger bättre än torrfoder, bara animaliska proteiner och vatten.
    Ring och boka tid redan idag, då har det långt om man märker att katten magrat av. 

• fallenangel11

Men alltså det var veterinären som föreslog rc steriliserad då han är allergisk mot hills och den andra sorten veterinärer brukar ha. Samma dom på djuraffären säger att blötmat är inget och ha (men jag ger honom det i alla fall så han ska äta.)
    Så vad för slags spannmålsfritt torrfoder finns det? Ska ringa distriktsveterinären och höra vad det kan vara, man blir ju orolig för sin kära misse

• fallenangel11

puffar lite om fler har några tips eller varit med om samma?

• nemo1

Använd ditt sunda förnuft och titta på vad RC innehåller. Den naturliga födan för en katt är proteiner, tex kött och så tittar du på hur mycket spannmål RC innehåller. Veterinärer har ca: 2 timmars näringslära under utbildningen och sedan är det upp till var och en att läsa på efter intresse.
    Självklart säger veterinärerna att bötmat är skit  då dom vill sälja det foder dom blir sponsrade på. Som sagt så kan dom inte mycket om vad katten behöver.
    En katts bytesdjur innehåller så gott som bara kött och vatten, massor med vatten Ca: 75% av bytesdjuret är vatten. Katter har över lag en dålig törstkänsla så det är upp till oss ägare att se till så att dom får i sig den vätska dom behöver. Och äter katten nästan bara spannmål så säger det sig själv att det blir för lite vätska.

Själv ger jag mina katter fri tillgång på Eukanuba och Porta 21 sensible som är helt spannmålsfritt.  Dom har även fri tillgång på Bozita och Mjau blötmat.

• fallenangel11

jag kan hålla med om att vissa är ute efter att bara sälja men detta kan jag inte hålla med om med min katts veterinär. Har flera gånger fått gratis mat o testa och han gör alltid sitt bästa, så jag tror inte han lura en med torrfodret men däremot ska jag testa någon av de du skrev för och se om han börjar äta det.
    Han dricker mycket och har alltid gjort det, bäst är och få sitta dricka ur kranen i badkaret. Jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker det knastrar om hans tänder när han äter, kikade i munnen men ser inget konstigt.
    Ska ringa veterinären strax, fick tag på jour numret

• mlinz

Mjau blötmat är riktigt bra, ett av de torrfoder som har högst köttinnehåll.

Kolla på innehållsförteckningen, om kött står först så är det högst andel kött. Där ser du ju även om det innehåller spannmål

Svar på tråden Mager katt, vill inte äta torrfoder