Inlägg från: Lilith Dark |Visa alla inlägg
  • Lilith Dark

Mager katt, vill inte äta torrfoder

Min katt är innekatt, och blev helt plötsligt slö, var inte så intresserad av mat, varken torrfoder eller blöt. Till slut var han helt apatisk och varken åt eller drack. Han hade fått mask, det kan även innekatter få. Och det hade inte synts någonting i lådan. Det slutade med att jag fick vätska upp honom med tvång, han var nära att dö, och det tog fyra dagar innan han ens tittade emot maten. 

Det finns ett maskmedel på apoteket som fungerar mot all sorts mask, eftersom att det kan vara svårt att veta vilken mask det är om det inte kommer något när de är på lådan. 

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Lilith Dark
    nemo1 skrev 2011-10-13 15:26:11 följande:
    Om en vuxen katt blir så sjuk så lär det knappast vara pga mask då ni inte ens sett något i lådan och den skulle även kräkas mask då. Självklart kan katten ha mask trots att den är inne men då beror det på att den inte är avmaskad som unge och kattungens mamma gick ute. Vuxna katter klarar oftast av ett maskangrepp.
    Oftast gör dem det ja, men han gjorde det inte. Och det var konstaterad mask, och han piggnade på sig efter avmaskning och uppvätskning. Beroende på vad det är för mask så behöver de varken kräkas upp det eller bajsa ur det. Han kräktes lite till en början och sen blev det bara mer och mer och det var då jag reagerade. Till en början var det ungefär en gång/dag och det såg ut som hårbollar, han hårar otroligt mycket.

Att han blev så sjuk var för att det tog ett tag innan han blev avmaskad då, eftersom jag inte trodde att det var mask. Hade jag avmaskat honom redan när han började att bli dålig så hade han ju inte blivit så sjuk så att han inte orkade vare sig äta eller dricka.
  • Lilith Dark

Ja usch man känner sig verkligen hjälplös när man inte vet vad som är fel. Hoppas att du får tid snart så att du och din kisse kan må bra.

Svar på tråden Mager katt, vill inte äta torrfoder