Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Mager katt, vill inte äta torrfoder

Fortsätt ge honom blötmat då den är ett fullfoder och katter behöver inte torrfoder. Jag skulle absolut boka tid till vett omgående om katten börjar magra och slutar äta den mat den ätit tidigare. Har du tittat hur han ser ut i munnen med tanke på att blötmaten går ner? Avmaska honom inte då han är en innekatt, avmaskningsmedel är ett gift och mycket onödigt att ge om han inte har mask. Som sagt boka tid för blod/urinprov och tandstatus för att utesluta sjukdom.
    Och eftersom sterilisering endast utfördes på honor förr i tiden så tippar jag på att katten är kastrerad Flört 

• nemo1

Det jag menade var att förr så steriliserade man honor, alltså knippsade äggledarna och eftersom din katt är en hane så finns inga äggledare Skrattande Nu för tiden heter det kastrera både för hanar och honor då man nu tar bort både livmoder och äggstockar.
    Har han haft problem med urinvägar så rekommenderar jag dig starkt att byta till ett spannmålsfritt torrfoder då RC sterilized innehåller massor med spannmål som gör att katten dels får urinsten dels kan få skador på njurarna, tex diabetes. Ge honom som sagt enbart blötmat då det är hundra gånger bättre än torrfoder, bara animaliska proteiner och vatten.
    Ring och boka tid redan idag, då har det långt om man märker att katten magrat av. 

• nemo1

Använd ditt sunda förnuft och titta på vad RC innehåller. Den naturliga födan för en katt är proteiner, tex kött och så tittar du på hur mycket spannmål RC innehåller. Veterinärer har ca: 2 timmars näringslära under utbildningen och sedan är det upp till var och en att läsa på efter intresse.
    Självklart säger veterinärerna att bötmat är skit  då dom vill sälja det foder dom blir sponsrade på. Som sagt så kan dom inte mycket om vad katten behöver.
    En katts bytesdjur innehåller så gott som bara kött och vatten, massor med vatten Ca: 75% av bytesdjuret är vatten. Katter har över lag en dålig törstkänsla så det är upp till oss ägare att se till så att dom får i sig den vätska dom behöver. Och äter katten nästan bara spannmål så säger det sig själv att det blir för lite vätska.

Själv ger jag mina katter fri tillgång på Eukanuba och Porta 21 sensible som är helt spannmålsfritt.  Dom har även fri tillgång på Bozita och Mjau blötmat.

• nemo1

Men om din vett tycker att RC sterilized är ett bra foder för en katt med upprepade urinvägsbekymmer så kan h'n inte mycket om foder. Jag tror inte heller att just din vett vill lura dig utan det är nog mer okunskap. 
    Ge som sagt katten endast blötmat för att se till att blåsan spolas ren hela tiden. 

• nemo1

Vad bra, hoppas lillkissen snart mår bra igen. Prova att blöta upp RC kitten med varmt vatten.

• nemo1
    Lilith Dark skrev 2011-10-13 15:18:24 följande:
    Min katt är innekatt, och blev helt plötsligt slö, var inte så intresserad av mat, varken torrfoder eller blöt. Till slut var han helt apatisk och varken åt eller drack. Han hade fått mask, det kan även innekatter få. Och det hade inte synts någonting i lådan. Det slutade med att jag fick vätska upp honom med tvång, han var nära att dö, och det tog fyra dagar innan han ens tittade emot maten. 

Det finns ett maskmedel på apoteket som fungerar mot all sorts mask, eftersom att det kan vara svårt att veta vilken mask det är om det inte kommer något när de är på lådan. 
    Om en vuxen katt blir så sjuk så lär det knappast vara pga mask då ni inte ens sett något i lådan och den skulle även kräkas mask då. Självklart kan katten ha mask trots att den är inne men då beror det på att den inte är avmaskad som unge och kattungens mamma gick ute. Vuxna katter klarar oftast av ett maskangrepp.
  • nemo1

Usch ja jag vet hur det är att träffa en vett som inte verkar lyssna. Jag tar själv hand om hemlösa katter och har träffat på veterinärer som i stort sett vill hämta avlivningssprutan direkt så fort det gäller en skygg katt.
    Har du en digitalvåg hemma så att du kan väga honom för att ha koll på vikten?
    Som jag skrev tidigare så är det allvarligt om ens katt går ner i vikt och nästan 1 kg utan bantning är mycket. Jag försår om du vill avvakta efter ett sånt bemötande och att katten ska få lugna sig lite innan ett nytt besök men vänta inte för länge.
    Be veterinären ge din katt en lugnande spruta så fort ni kommer dit så att katten inte blir så skärrad. Då kan vetten undersöka grundligt och ta både urin och blodprover i lugn och ro. 

• nemo1

Jättebra att du åker på nytt. Det ska så otroligt mycket till för att katter ska visa att dom mår dåligt. Veterinären kan ju ge en mindre dos lugnande innan dom vet vad som felas, hellre det skulle jag tycka än att katten blir så stressad. Stackars lilla kisse, hoppas att det är något som är lätt att bota. Be om ett urinprov också när ni ändå är där så att det kan uteslutas urinvägsbesvär.

• nemo1

Godta inte diagnosen Forl utan röntgen för innan det så kan det inte konstateras. En katt klarar sig utan tänder och kan tom äta torrfoder utan tänder. Jag tar som sagt hand om hemlösa katter och det är som du säger en vanlig åkomma. Vi får hoppas på att det "endast" är det som är problemet för då är det ändå enkelt att ta ut alla tänder som gör ont och ge kissen metacam tills inflammationerna lagt sig.
    Vi håller alla tassar och tummar här hemma. 

• nemo1

Nu ska du inte måla fan på väggen. Jag vet många katter som haft njursvikt och som kommit igen helt med njurfoder. Jag håller tummarna för att kissen får komma hem snart.

Svar på tråden Mager katt, vill inte äta torrfoder