• fallenangel11

Mager katt, vill inte äta torrfoder

Tänkte höra om någon här har varit med om något liknande med sin katt. Har en sexårig han katt, steriliserad och han har ätit royal canins steriliserad torrfoder i ca 3 år nu. Har märkt att han har börjat tappa vikt och verkar insjunken vid höfterna och man kan känna ryggraden mer än förr. Han har ätit torrfodret fram tills i förrgår rätt så där men nu har han inte ens rört skålen.
    Givit honom blötmat vilket han äter och samma om han får lite katt godis. Han är försäkrad och tvekar så klart inte och ringa veterinären om det behövs. Han har busat och varit framme men verkar lite väl matt idag.
    Vad kan det vara? Kan en innekatt få mask?
    Såg att han har nästan varit lite deppig sen han fick vara hemma med kattvakt i augusti men tyckte han repa sig. Nu börjar jag bli orolig. Tänkte köpa annat foder och testa med idag. Alla tips o råd är väldigt välkomna!

• Svar på tråden Mager katt, vill inte äta torrfoder
  • fallenangel11

försökte få tag på hans ordinarie vet men han var på fält arbete, ska ringa universitets djursjukhuset idag. Jag bad om lugnande igår men hon sa att det påverkar levern så hon kunde inte ge det för o få rätt resultat. Tycker han går lite konstigt eller han skulle hoppa ner från stolen nyss så såg det ut som han inte visste riktigt hur. Ser lite irriterad ut o svänger med svansen.
    Oturligt nog har vi en begravning o gå på också idag men jag tänkte försöka åka med katten efter den.

• nemo1

Jättebra att du åker på nytt. Det ska så otroligt mycket till för att katter ska visa att dom mår dåligt. Veterinären kan ju ge en mindre dos lugnande innan dom vet vad som felas, hellre det skulle jag tycka än att katten blir så stressad. Stackars lilla kisse, hoppas att det är något som är lätt att bota. Be om ett urinprov också när ni ändå är där så att det kan uteslutas urinvägsbesvär.

• fallenangel11

Börjar misstänka att det är forl han har, vanlig tand sjukdom. För han åt lite fisk o så har jag hört det ett par gånger med att han knastrar om tänderna. Lät som han nästan tugga på en tand och höll nästan på kräkas sen ville han ha vatten. Ja jag ska kontakta universitetssjukhuset efter begravningen och be om och få åka in dit med honom. Han mår inte bra är så matt och kanske för tänderna han inte äter? och därav knastrande
    tack för att ni svarar, man är ju så orolig i kroppen. Håll tummarna för oss

• nemo1

Godta inte diagnosen Forl utan röntgen för innan det så kan det inte konstateras. En katt klarar sig utan tänder och kan tom äta torrfoder utan tänder. Jag tar som sagt hand om hemlösa katter och det är som du säger en vanlig åkomma. Vi får hoppas på att det "endast" är det som är problemet för då är det ändå enkelt att ta ut alla tänder som gör ont och ge kissen metacam tills inflammationerna lagt sig.
    Vi håller alla tassar och tummar här hemma. 

• Lilith Dark

Ja usch man känner sig verkligen hjälplös när man inte vet vad som är fel. Hoppas att du får tid snart så att du och din kisse kan må bra.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • fallenangel11

Är så ledsen o ont i magen, då jag är så spänd o nervös. Åkte till djursjukhuset och dom ville lägga in honom då han var torr och dom ville vätska upp honom och få honom och äta. Samtidigt som de skulle kolla upp felet. Är livrädd för att han inte ska klara sig, tänker hela tiden på honom om hur rädd han är säkert. Han är en speciell katt med mycket rädsla men igår var han bara helt slut. Är livrädd för och få negativt samtal osv. Jag bara försöker tänka och be att han blir bättre och får snart komma hem.

• fallenangel11

Ringde veterinären igår då hon inte hade ringt upp och fick negativt besked, även fast min lilla älskling var lite piggare. Han har troligtvis njursvikt och prognosen såg inte alls bra ut. De skulle försöka vätska upp honom, få värdena och gå ner och få honom piggare tills på måndag men det ser tydligen dystert ut. Sambon och jag bara gråter, hela vår tillvaro är helt upp och ner. Har ont i magen och nervös för jämnan och vet inte hur jag ska klara av och ta beslutet....han ska inte behöva lida men det gör så ont i hela själen. Han är ju bara 6 år!!!
    Tack till alla som svarat

• glad i livet

Beklagar att det blivit så. . Bra dock att katten är på sjukhus där de gör sitt bästa för att katten ska piggna till. Vet hur det känns, min katt blev ju inlagd två dygn så men lyckade som tur var piggna till med lite bättre värden. När han kom hem fick han äta spec mat för njursjuka katter. Håller tummarna att er katt piggnar till. Kram

• slinkywookie
    fallenangel11 skrev 2011-10-16 09:57:41 följande:
    Ringde veterinären igår då hon inte hade ringt upp och fick negativt besked, även fast min lilla älskling var lite piggare. Han har troligtvis njursvikt och prognosen såg inte alls bra ut. De skulle försöka vätska upp honom, få värdena och gå ner och få honom piggare tills på måndag men det ser tydligen dystert ut. Sambon och jag bara gråter, hela vår tillvaro är helt upp och ner. Har ont i magen och nervös för jämnan och vet inte hur jag ska klara av och ta beslutet....han ska inte behöva lida men det gör så ont i hela själen. Han är ju bara 6 år!!!
    Tack till alla som svarat
    Han later jattesjuk, stackars kissen...

Hoppas allt gar val eller han far somna in, det ar sa tungt att forlora en familjemedlem sadar.... Fy, haller alla tummarna och tar for er.

Kram
  • nemo1

Nu ska du inte måla fan på väggen. Jag vet många katter som haft njursvikt och som kommit igen helt med njurfoder. Jag håller tummarna för att kissen får komma hem snart.

• Marre79

Tyvärr har ju njursvikt bara en utgång. Men jag hoppas katten blir piggare så att ni får lite mer tid tillsammans. Passa på att njut den tid ni har kvar.
    Har själv fått ta bort min älskade hund som hade njursvikt så jag vet hur du känner.

• fallenangel11

Pratade med veterinären igår igen, vi fick helst inte hälsa på för dom ville inte han skulle bli deppig. Gör så klart allt för att han ska må bättre och slippa lida.
    Han hade ätit lite special foder på sjukhuset och var lite piggare sen visste dom inte om det var pga droppet. Han får antibiotika och smärtstillande sa dom.
    Idag skulle dom göra ultraljud och jag är livrädd för svaret och vad dom kommer och säga idag. Både jag och sambon är helt förstörda även om vi försöker hålla hoppet uppe.
    Har googlat varje dag och jag vet mycket väl utgången om han inte repar sig, men jag hoppas så klart att han kan bli bättre och komma hem med special mat.
    Det gör så ont...min älskade katt!

Svar på tråden Mager katt, vill inte äta torrfoder