• fallenangel11

Mager katt, vill inte äta torrfoder

Tänkte höra om någon här har varit med om något liknande med sin katt. Har en sexårig han katt, steriliserad och han har ätit royal canins steriliserad torrfoder i ca 3 år nu. Har märkt att han har börjat tappa vikt och verkar insjunken vid höfterna och man kan känna ryggraden mer än förr. Han har ätit torrfodret fram tills i förrgår rätt så där men nu har han inte ens rört skålen.
    Givit honom blötmat vilket han äter och samma om han får lite katt godis. Han är försäkrad och tvekar så klart inte och ringa veterinären om det behövs. Han har busat och varit framme men verkar lite väl matt idag.
    Vad kan det vara? Kan en innekatt få mask?
    Såg att han har nästan varit lite deppig sen han fick vara hemma med kattvakt i augusti men tyckte han repa sig. Nu börjar jag bli orolig. Tänkte köpa annat foder och testa med idag. Alla tips o råd är väldigt välkomna!

• Svar på tråden Mager katt, vill inte äta torrfoder
  • nemo1

Men om din vett tycker att RC sterilized är ett bra foder för en katt med upprepade urinvägsbekymmer så kan h'n inte mycket om foder. Jag tror inte heller att just din vett vill lura dig utan det är nog mer okunskap. 
    Ge som sagt katten endast blötmat för att se till att blåsan spolas ren hela tiden. 

• fallenangel11

Har nu bokat tid hos veterinären, ska dit om 20 min. Var och köpte baby kitten katt mat både foder och blötmat för och se om han ville äta. Blötmaten har han fått i sig lite av och torrfodret smaka han av när jag hade det i handen. Verkar matt och veterinären skulle kolla tänderna till och börja med. Hoppas det inte är något allvarligt o att min lilla kisse ska få må bra igen

• nemo1

Vad bra, hoppas lillkissen snart mår bra igen. Prova att blöta upp RC kitten med varmt vatten.

• Lilith Dark

Min katt är innekatt, och blev helt plötsligt slö, var inte så intresserad av mat, varken torrfoder eller blöt. Till slut var han helt apatisk och varken åt eller drack. Han hade fått mask, det kan även innekatter få. Och det hade inte synts någonting i lådan. Det slutade med att jag fick vätska upp honom med tvång, han var nära att dö, och det tog fyra dagar innan han ens tittade emot maten. 

Det finns ett maskmedel på apoteket som fungerar mot all sorts mask, eftersom att det kan vara svårt att veta vilken mask det är om det inte kommer något när de är på lådan. 

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • arianne03

När de magrar av sådär kan det vara massa olika saker, men en sak är njurarna - dricker och kissar han mer?

• nemo1
    Lilith Dark skrev 2011-10-13 15:18:24 följande:
    Min katt är innekatt, och blev helt plötsligt slö, var inte så intresserad av mat, varken torrfoder eller blöt. Till slut var han helt apatisk och varken åt eller drack. Han hade fått mask, det kan även innekatter få. Och det hade inte synts någonting i lådan. Det slutade med att jag fick vätska upp honom med tvång, han var nära att dö, och det tog fyra dagar innan han ens tittade emot maten. 

Det finns ett maskmedel på apoteket som fungerar mot all sorts mask, eftersom att det kan vara svårt att veta vilken mask det är om det inte kommer något när de är på lådan. 
    Om en vuxen katt blir så sjuk så lär det knappast vara pga mask då ni inte ens sett något i lådan och den skulle även kräkas mask då. Självklart kan katten ha mask trots att den är inne men då beror det på att den inte är avmaskad som unge och kattungens mamma gick ute. Vuxna katter klarar oftast av ett maskangrepp.
  • glad i livet

Det kan vara njurarna. Min katt blev apatisk för ett par år sen, åt inte och drack bara lite. Han blev inlagd med dropp och fick antibiotika. Tog väl ca tre månader innan han åt normalt och var sig själv igen.

• Lilith Dark
    nemo1 skrev 2011-10-13 15:26:11 följande:
    Om en vuxen katt blir så sjuk så lär det knappast vara pga mask då ni inte ens sett något i lådan och den skulle även kräkas mask då. Självklart kan katten ha mask trots att den är inne men då beror det på att den inte är avmaskad som unge och kattungens mamma gick ute. Vuxna katter klarar oftast av ett maskangrepp.
    Oftast gör dem det ja, men han gjorde det inte. Och det var konstaterad mask, och han piggnade på sig efter avmaskning och uppvätskning. Beroende på vad det är för mask så behöver de varken kräkas upp det eller bajsa ur det. Han kräktes lite till en början och sen blev det bara mer och mer och det var då jag reagerade. Till en början var det ungefär en gång/dag och det såg ut som hårbollar, han hårar otroligt mycket.

Att han blev så sjuk var för att det tog ett tag innan han blev avmaskad då, eftersom jag inte trodde att det var mask. Hade jag avmaskat honom redan när han började att bli dålig så hade han ju inte blivit så sjuk så att han inte orkade vare sig äta eller dricka.
    LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • fallenangel11

Var som sagt hos veterinären igår (inte hans egna) utan en som hade jour tid. Bemötandet var inte alls bra, då hon lyssna inte på vad jag sa. Han hade gått ner 0.7 kg men äter blöt mat, ändå tyckte hon jag skulle tvångsmata honom och så tog hon fram en spruta med mat och tvinga i honom även fast jag vet hur man gör. Min katt är en hittekatt från början och är väldigt rädd för allting, såg inget fel så på honom o så skulle vi ta blodprov men hon missa 2 ggr, katten jama o jama och bet en så jag sa stopp när hon ville raka andra tassen med. Missförstå mig inte nu men jag väljer hellre och ta honom till hans ordinarie veterinär eller ett universitets djursjukhus än en oförstående veterinär som inte kunde sticka. Han var helt hysterisk men det tyckte ju inte hon.
    I alla fall hemma tog jag fram baby kitten blötmat och torrfoder vilket han åt lite av. husse var och köpte fisk och det har han också ätit av. Varit på lådan kissar bra och har bajja en gång.
    Så han äter lite i alla fall och blir han ännu sämre eller maten inte går ner eller allmäntillståndet inte blir bättre snart så blir det en annan veterinär

• nemo1

Usch ja jag vet hur det är att träffa en vett som inte verkar lyssna. Jag tar själv hand om hemlösa katter och har träffat på veterinärer som i stort sett vill hämta avlivningssprutan direkt så fort det gäller en skygg katt.
    Har du en digitalvåg hemma så att du kan väga honom för att ha koll på vikten?
    Som jag skrev tidigare så är det allvarligt om ens katt går ner i vikt och nästan 1 kg utan bantning är mycket. Jag försår om du vill avvakta efter ett sånt bemötande och att katten ska få lugna sig lite innan ett nytt besök men vänta inte för länge.
    Be veterinären ge din katt en lugnande spruta så fort ni kommer dit så att katten inte blir så skärrad. Då kan vetten undersöka grundligt och ta både urin och blodprover i lugn och ro. 

Svar på tråden Mager katt, vill inte äta torrfoder