• Pyrro_b

Rädd för förlossning

Eftersom du precis som du själv säger verkar ha ha en väldigt normal förlossning utan några komplikationer så går det ju inte att peppa dig med att nästa nog blir bättre:)

Jag sprack så mkt man kan ungefär och förlorade 2,5 liter blod och blev sövd och op efteråt (det dom sydde utan bedövning för att få stop på blodet tog minst 10ggr ondare än själva förlossningen. Det kombinerat med att jag kräktes hela grav gjorde att det tog länge innan vi blev sugna på en 2a. Vår 2a är född knappt 3 år efter 1a, hade en mkt mer uttragen förlossning då han låg med ansiktet åt fel håll och det blev sugklocka, men jag sprack inget denna gång. Trots att jag hade så ont att jag kräktes rakt ut (bara lustgas) så skulle jag göra om det flera gången om jag bara fick chansen:)

Jag hade kontakt med aurora-BM innan min 2a förlossning och skrev ett förlossningsbrev hos dom och det hjälpte! Jag tänker inte sitta och säga att det är fel eller att du inte ska ha kejsarsnitt för det är ju som du säger din upplevelse. Men jag tycker att det är synd om du låter din rädsla ta överhand utan att försöka bearbeta det först........sen så är 10 v en väldigt kort tid:)

• Pyrro_b

Du säger att vissa är skapta för att föda barn och vissa inte.....visst finns det fysiska skillnader men jag tror ändå inte att det är så.

Jag hade också bara lustgas i slutet vid mina två förlossnignar, men det betyder inte att dom gick vare sig lätt eller smärtfritt utan det var ett val som jag gjort i förväg att jag inte vill ha annan smärtlindring om det var möjligt.  Jo jag hade djävulusiskt ont och jag trodde också att jag skulle dö innan sonen kom fram. Men jag tror att förmågan att hantera smärtan är väldigt olika och att man behöver olika stöd för att klara av den. Jag hade tex aldrig någonsin tagit mig igenom min andra förlossning utan konstant fysisk kontakt konstant med min man. Jag släppte inte hans arm en sekund utan borrade bara in fingrarna hårdare och hårdare för varje värk:)

Men ffa har du som sagt gott om tid att bearbeta det....kroppen har en fantastisk förmåga att glömma:)

Svar på tråden Rädd för förlossning