• Maija80

Rädd för förlossning

Tretton skrev 2011-10-13 13:01:15 följande:
    Hej.

Jag fick mitt första barn nu i augusti. Jag hade en lätt graviditet, utan några som helst problem.

Men det känns lite som att jag "fick igen" vid förlossningen. För andra kommer väl detta låta löjligt eftersom det var en normal förlossning, men det var ändå det VÄRSTA jag någonsin upplevt. Det gjorde så ont och var bara... hemskt. Jag grät konstant under hela förlossningen, sög i mig lustgas som om det inte fanns någon morgondag och tog all smärtlindring som fanns typ och ändå var det en sådan hemsk smärta. Jag blev klippt och hade så ont efteråt att jag inte kunde äta, lipade och tog smärtstillande varje dag i 4 veckor efteråt. Det är först nu, 10 veckor efter, som jag inte har ont. Om jag inte är där och pillar då förstås.

Nu till mitt problem. Jag vill ju ha ett litet syskon till barnet så småningom, men är SÅ rädd att behöva gå igenom denna skräckupplevelse igen. Jag vet inte om jag har "rätt" till kejsarsnitt? Om inte, hur i hel**** ska jag klara av en sådan förlossning, och allt onda efteråt, igen? Och med två barn??

Förstår såklart att det finns kvinnor som haft det mycket värre och som fått allvarliga problem efteråt, men det är ändå min upplevelse och jag tyckte att det var helt fruktansvärt....
    Hej!

Det kunde varit jag som skrev det där! Jag har bekanta som tycks föda utan större upplevelser av smärta eller rädsla. Så kände inte jag. Smärtan från förlossningen har jag nästan glömt helt men får lite flashbacks då och då och ska träffa en kurator för att prata ut om det hela. Även jag vet att det finns kvinnor som haft betydligt värre förlossningar men jag försöker att inte skämmas för att just jag mår dåligt för just min förlossning. Alla är ju olika. Det kanske kan vara värt ett försök att kontakta en kurator på Kvinnokliniken för att prata ut om förlossningen som varit? 

Jag kommer att begära betydligt mer stöd från både Mödravården och förlossningspersonalen om jag blir gravid igen, det är då säkert. 

Kommer att följa denna tråden. Hoppas du hittar sätt att bearbeta din förlossning. 
Svar på tråden Rädd för förlossning