Inlägg från: riboflavin |Visa alla inlägg
  • riboflavin

Vilket hundfoder är bäst?!!?

Jag rekommenderar också ett  färskfoder. Vi varierar lite mellan Klass och Halla. Min tik är otroligt petig med maten men dessa går ner utan att hon hinner blinka.

När vi är ute och reser (eller som belöningsgodis) är ju dock torrfoder smidigare, vi använder ett foder med högt fiskinnehåll (stinker!) från Orijen. Priset ligger på 450 kr för de 7,5 kg påsar vi köper (använder inte så mycket av, hade vi köpt större påsar hade vi fått slänga när det blir dåligt)

Här kostar Halla 21 kr/kg, men när kan köper 20 kg så får man 10 % rabatt, utöver det så har jag ytterligare studentrabatt om 10 %.
    Totalt kostar våra 2 hundar drygt 500 kr/månad i mat, sen tillkommer kanske 200 kr i ben och annat "godis".
    Det tycker inte jag är så farligt.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    qenzo skrev 2011-10-14 01:42:50 följande:
    Det här med foder är ju något du aldrig kommer att få ett "bra" svar på. Du får lika många svar på hundmatsnamn som det existerar hundägare ;)

Mitt råd är samma som du fick tidigare. Sluta mata hunden med något annat än hundmat. Ge henne 5-15 minuter på sig att BÖRJA äta och låter hon bli, låt henne gå hungrig tills nästa måltid ska serveras.
    Stålsätt dig för de blöta, stora runda ögonen med fladdrande ögonfransar... Är hunden frisk kommer hon INTE att svälta sig till döds.
    Du har dessutom redan talat om att hon äter om DU sätter hårt mot hårt Cool 
    Kan säga att jag med min första hund lydde ett sånt här råd, helt säker på att en hund aldrig kommer svälta sig.

Det gjorde hon, såpass länge att magen pajade totalt på henne, vi fick ge intravenös näring resten av hennes (tyvärr ganska korta) liv.

Så jo extrema hundar kan faktiskt svälta sig själva, kanske inte till döds, men till sjukdomar eller betydligt sämre hälsa. Man ska aldrig försöka sig på något sånt där längre än någon dag utan att först rådgöra med veterinär.

Däremot håller jag med dig i övrigt, de allra flesta hundar inser snabbt att människor är veka och kan dresseras de med Solig.

• riboflavin
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-10-14 20:30:08 följande:
    klockren kommentar!!
    MIn settertik har drivit järnet med mig hela veckan, hon kastrerades i början av veckan och har givetvis fått prinsessan på ärten-behandling, linkat lite, haft ont mm.

Igår gick jag en långpromenad med hanen och bad grannen sitta hemma och glo på TV så att den lilla stackaren inte skulle vara själv.
    Så fort jag lämnade huset hade tydligen det lilla kräket hoppat runt och busat som bara den, för att när hon hörde mig återigen krypa ihop i soffan och se eländig ut.

Matte är så jävla lättlurad.

Samma visa på sjukhuset, jätteläskigt och påfrestande när matte ser på, high life ihop med sköterskan när matte gått. 
  • riboflavin
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-10-14 21:55:05 följande:
    haha. vi hade husky när jag var yngre. i samband med löp mm så rök 2 hanhundar ihop genom nätet och den ena miste en tå. blev ju behandlad som en prins osv. han höll öronen rakt ut och lyfte skadade tassen. 2-3 år senare när dom drog släden så lyckades han på nåt sätt fastna i en karbinhake med huden på benet, och om dom hade linan mellan benen brukade man rycka till i linan, då hoppade dom bort ffrån den. så nu revs ju huden upp rejält efter han blivit sydd å allt så satt han med öronen rakt ut, ynklig som få. frågade man om han hade ont, då gnällde han lite å lyfta tassen. ända grejen var att han lyfte tassen han mist tån på, å den nya skadan var på andra benet.........

Våran lata hane kör stenhårt på att börja halta lite när han vill gå hem (ofta redan när han bara hunnit göra ifrån sig), men elaka matte tycker att han behöver motioneras mer.

Tyvärr så kommer han sällan ihåg vilket ben han har "ont" i utan växlar när han glömt bort sig :) 
Svar på tråden Vilket hundfoder är bäst?!!?