• brunöga 72

Varför sätter man in fönster som inte går att öppna och hur är det att leva med sådana?

Vi har just köpt ett hus som kommer att bli härligt att bo eftersom det har så gott som allt vi sökt hos ett hus Glad

Jag har en fundering dock! Den tidigare ägaren bytte alla fönster för fyra år sedan, och valde då att sätta in icke öppningsbara fönster i nästan alla rum! (Känns dumt att erkänna det, men vi upptäckte faktiskt det vid tillträdet.. Vi tänkte inte alls på det innan...)

Varför gör man så, och har någon erfarenhet av att ha sådana fönster?

Jag kan tänka mig att det såklart är billigare, färre ytor att putsa och kanske mera inbrottssäkert.. Men det finns ju helt klart nackdelar: det går inte att vädra, och det är sämre ur brandsäkerhetssynpunkt.

• Svar på tråden Varför sätter man in fönster som inte går att öppna och hur är det att leva med sådana?
  • brunöga 72
    Cia o krabaten skrev 2011-10-13 20:26:47 följande:
    Ekonomi.
    När vi byggde nytt hus så fanns det ett öppingsbart/rum.
    I köket kan man öppna 1 och 2 fasta.
    I vardagsrummet har vi altandörr och 3st fasta fönster bredvid.
    Det var ett dyrare tillval att ha öppningsbara överallt.
    Och ur brandsynpunkt spelar det ingen roll på nedervåningen. 
    Vi har öppningsbara endast i två av somrummen.. Kök/vardagsrum har fasta men då finns ju balkongdörren. Två sovrum samt badrum har fasta (i badrummet hade jag verkligen önskat öppningsbart!)

Med brandsynpunkt tänker jag som så att det kan ju uppstå brand ute i kök eller hall, så att man kanske inte kan ta sig ut ur sovrummet. Krossa rutan är ju riskabelt med tanke på skaderisken, och barnen klarar nog inte att krossa den.. De är annars lärda att fönstret är en möjlig utväg vid brand.

Vi kommer eventuellt att byta i badrum och sovrummen så småningom, men känns lite onödigt med tanke på att fönstren är så nya.
  • brunöga 72
    Baryk skrev 2011-10-13 21:00:06 följande:
    När vi byggde nytt var vi tvungna att ha ett öppningsbart fönster i varje rum. Annars rekommenderades fasta fönster. Bl a för att hålla nere byggkostnaden och för att få ner uppvärmningskostnaden.
    Varför var ni tvungna?
  • johandra

Vi ska påbörja fönsterbyte nästa år och vi kommer ha nästan alla fönster stängda på nedre plan. Vi kommer ha ett litet vädringsfönster i köket som man kan öppna men de stora fönsterna stängda, sen har vi altandörr i vardagsrummet så där blir det oxå stängda fönster, likaså i det enda sovrummet på bottenplan. I duschrummet blir det öppningsbart dock. 

Det är nästan halva priset på stängda fönster, det drar mindre och på nedre plan finns det ingen som helst anledning till att ha öppningsbara fönster, det finns ju altandörrar och man har ändå inte öppet när man inte är hemma pga inbrottsrisk.

På övre plan är det ju en helt annan fråga, där blir alla fönster vändbara såklart.. 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Baryk
    brunöga 72 skrev 2011-10-13 21:10:48 följande:
    Varför var ni tvungna?
    Enligt stadsarkitekten fanns krav på det.
  • Tonårsmamman1

Alla fönster på ovanvåningen går att öppna, men inte där nere. I vardagsrummet har vi altandörr, likaså i köket, och i matrummet kan vi öppna ett fönster, i TV rummet kan vi öppna båda. Finns inget behov att kunna öppna alla fönster. Vi har dessutom 3-glas så vi behöver inte putsa mellan.

• Suzy QX

Så länge som man kan öppna eller vädra på annat sätt i rummet behövs ju inte alla fönster vara öppningsbara.

Jag har nyss beställt två nya fönster till mitt hus. Båda ej öppningsbara. Skillanden med arbete och material var 12 000 kr för ej öppningsbara och 16 000 kr för öppningsbara. Iom att jag hade andra fönster att öppna i köket och en balkongdörr i det andra rummet så kände jag att det var bättre med det billigare.

Sen blir det något större fönsteryta med ej öppningsbara. Listerna runt fönstret blir smalare då. Visserligen var det stora fönster ändå (160x130) men ändå..   

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • John D
    brunöga 72 skrev 2011-10-13 21:03:20 följande:
    Med brandsynpunkt tänker jag som så att det kan ju uppstå brand ute i kök eller hall, så att man kanske inte kan ta sig ut ur sovrummet. Krossa rutan är ju riskabelt med tanke på skaderisken, och barnen klarar nog inte att krossa den.. De är annars lärda att fönstret är en möjlig utväg vid brand.
    Är man gammal nog att någorlunda riskfritt kunna klättra ut genom ett fönster, då är man gammal nog att även kunna ha sönder fönstret först.
    Lär barnen (och er själva) att bästa sättet att ta sig ut är att ta något tungt (en bok, blomkruka, gärna ett verktyg av något slag om det finns tillgängligt) och kasta genom rutan. Ta sedan en pall eller stol och "slå bort" glasbitarna som sitter kvar. Som nödlösning kan man använda ett stort tyg (gardin, täcke, filt) och kasta ut genom det trasiga fönstret medans man håller kvar ena hörnet. Dra sedan in tyget genom fönstret igen så kommer det att dra bort stordelen av allt glas som sitter kvar i fönsterramen. Är det ett tjockt täcke kan det med fördel låtas ligga kvar i fönstret medans man klättrar ut.

Har gått en hel del kurser och utbildningar där man får lära sig sådant här, och det kan verkligen rädda liv att bara ha tänkt igenom en enda gång innan vad man ska göra när det verkligen brinner, så det är inte alls en dålig ide att bara ta en halvtimme med familjen och gå igenom några enkla tips och tricks.
  • IssaPissa

Vi ska buta fösnteri vårat nya huset, behöver 8 stycken och det var stor prisskillnad på att köpa öppningsbart och icke öppningsbart.
    Nu beställde vi 7 st öppningsbara och 1 som inte var det.

I huset där vi bor nu har vi 13 fönster och mer än hälften av dem har vi bara öppnat när vi putsat dem så de hade då inte behövt vara öppningsbara.

• Susanne905

Dels stor skillnad i pris, sedan behövdes det inte överallt och det skulle se dumt ut på vissa ställen av vårt hus så som vi byggt det.

Kan tillägga att vi har totalt 43 fönster/inkl altandörrar på vårt hus och på så många fönster blev det skillnad. Självklart har vi öppningsbara i alla sovrum osv, men på nedervåningen där det sitter altandörrar har vi ej öppningsbara fönster intill.

• Rigmor Mortis

De är billigare och såvitt jag vet läcker de mindre värme. Vi satte in ett icke öppningsbart eftersom det inte görs vridbara i den storleken, det vore för tungt att öppna (det gamla var öppningsbart och - tadaaaa! - helt omöjligt att öppna pga vikten)

• Venna

Vi har också icke-öppningsbara fönster. I varje rum finns dock en balkongdörr eller liknande som går att öppna, och i de rum det inte finns så går ett fönster att öppna. Vi tycker att det är superbra!

Det är framförallt mer ekonomiskt, det drar inte kallt någonstans och det är praktiskt att slippa vädra genom fönster. Man slipper alltså flytta runt på blomkrukor, ljusstakar och gardiner som trasslar in sig när man öppnar

Men som sagt, framförallt gör det skillnad på elräkningen.

• MkMk79

Vi har öppningsbara fönster i båda sovrummen, ena toaletten. Har balkongdörrar på ovanvåningen och altandörr på bottenvåningen. Resten är ej öppningsbara. Våran anledning är att ventilationen i huset är så pass bra, att man ska inte behöva "vädra".

• Sale

Vi har också blandat och jag trodde att det var en fråga om hemförsäkringen då det tydligen inte ska gå att bara öppna ett fönster/dörr innifrån med nyckel och vandra ut (har för mig att låssmeden sa det när vi bytte lås i ytterdörren). Kan tilläggas att vi har lås på alla öppningsbara fönster.

• adie

hej!! Jag och min sambo köpte en ett bostadsrättshus i juli, flyttade in i augusti..
    märkte efter någon vecka att inte fönstrena i vardagsrummet går att öppna. Det finns en altandörr i det rummet..
    Fönstrena i alla andra rum går att öppna..

Det kändes lite konstigt när man kom på det. dels för att man inte kollade det på visningen, men man tar ju för givet att man ska kunna öppna fönstrena...

• Glimma76

Vi har sådana i vissa rum. Dock är det så att det måste vara något som går att öppna i varje rum, så att man kan vädra. Men där vi har sådana fönster tycker jag det är ok. Det är 2 st i vardagsrummet och ett i grovköket. Det är praktiskt städmässigt, inget man behöver öppna och göra rent runt förnstret

Svar på tråden Varför sätter man in fönster som inte går att öppna och hur är det att leva med sådana?