• brunöga 72

Varför sätter man in fönster som inte går att öppna och hur är det att leva med sådana?

Vi har just köpt ett hus som kommer att bli härligt att bo eftersom det har så gott som allt vi sökt hos ett hus Glad

Jag har en fundering dock! Den tidigare ägaren bytte alla fönster för fyra år sedan, och valde då att sätta in icke öppningsbara fönster i nästan alla rum! (Känns dumt att erkänna det, men vi upptäckte faktiskt det vid tillträdet.. Vi tänkte inte alls på det innan...)

Varför gör man så, och har någon erfarenhet av att ha sådana fönster?

Jag kan tänka mig att det såklart är billigare, färre ytor att putsa och kanske mera inbrottssäkert.. Men det finns ju helt klart nackdelar: det går inte att vädra, och det är sämre ur brandsäkerhetssynpunkt.

• Svar på tråden Varför sätter man in fönster som inte går att öppna och hur är det att leva med sådana?
  • Tecken

Haha, det gjorde min pappa också! Vet inte riktigt varför, misstänker att det var en ren ekonomisk fråga. Jag hade aldrig gjort det.

Att det skulle vara mer inbrottssäkert tror jag inte, det är ju fortfarande bara att krossa glaset. Jag tror inte heller att det är sämre ur bransäkerhetssynpunkt: Återing är det bara att kross glaset (om inte elden/trycket gör det först).

• crossfit

Tror de fönstren är miljövänligare. De är tätare och släpper inte in eller ut så mycket värme. Alltså blir värmekostnaderna lägre.
    Alla fönster behöver ju inte gå att öppna, men kanske ett i varje rum. 

• Majken

Förmodligen för att huset är utrustat med ventilation med mekanisk till- och frånluft? Då ska man inte behöva vädra eftersom all luft renas mekaniskt? De har förmodligen sparat några tusenlappar i samma veva också?

Men att det blir färre ytor att putsa?? Idag har de allra flesta fönster isolerglas och bara en in- och utsida, så det blir samma putsytor?

• standby

Det ÄR billigare. Vi valde sådana där vi ändå aldrig öppnade fönster. Tex i sovrum där det ändå sitter en altandörr bredvid. (vilka går att vippa ut i vädringsläge)

• Men

Det kan ju funka om ni har ett perfekt fungerande ventilationssystem... men det är kanske inte så vanligt att man aldrig har behov av att vädra genom att öppna fönstrena. Förra ägaren satte säkert in dem av dem skälen som du redan har angett. Ni får väl testa att bo ett tag å se hur det känns... men ni ska nog börja lägga undan lite pengar för att kunna byta några av fönstrena.

• lövet2

Vi har nästan bara sådana fönster (för att hålla värmen i vinterkylan), men då finns det vädringsluckor vid sidan om varje fönster. Är det inga sådana på dina fönster?

• Cia o krabaten

Ekonomi.
    När vi byggde nytt hus så fanns det ett öppingsbart/rum.
    I köket kan man öppna 1 och 2 fasta.
    I vardagsrummet har vi altandörr och 3st fasta fönster bredvid.
    Det var ett dyrare tillval att ha öppningsbara överallt.
    Och ur brandsynpunkt spelar det ingen roll på nedervåningen. 

• brunöga 72
    Majken skrev 2011-10-13 20:08:27 följande:
    Förmodligen för att huset är utrustat med ventilation med mekanisk till- och frånluft? Då ska man inte behöva vädra eftersom all luft renas mekaniskt? De har förmodligen sparat några tusenlappar i samma veva också?

Men att det blir färre ytor att putsa?? Idag har de allra flesta fönster isolerglas och bara en in- och utsida, så det blir samma putsytor?
    Vi har ett bra ventilationssystem, luften känns jättefräsch.

Du har rätt om fönsterputsningen, tänkte inte på det Flört
  • brunöga 72
    lövet2 skrev 2011-10-13 20:20:32 följande:
    Vi har nästan bara sådana fönster (för att hålla värmen i vinterkylan), men då finns det vädringsluckor vid sidan om varje fönster. Är det inga sådana på dina fönster?
    Nej inga vädringsluckor
  • Baryk

När vi byggde nytt var vi tvungna att ha ett öppningsbart fönster i varje rum. Annars rekommenderades fasta fönster. Bl a för att hålla nere byggkostnaden och för att få ner uppvärmningskostnaden.

Svar på tråden Varför sätter man in fönster som inte går att öppna och hur är det att leva med sådana?