Inlägg från: barnpsykologen margit |Visa alla inlägg
  • barnpsykologen margit

Behöver hjälp för min 3-åring

Hej!
    Det låter som om er son på ett helt åldersadekvat sätt håller på att utvecklas. Men av olika yttre orsaker har ni som föräldrar inte bemött honom på det sätt han egentligen behöver och vill.
    Barn i den här åldern testar gränser. De testar ända tills de når en gräns. Om den gränsen inte kommer, eller låter vänta på sig mår de sämre än om de får tidiga och tydliga gränser för sitt agerande.
    Det är alltså hög tid för er att sätta gränser, dvs sätta stopp för sonens sätt att ta makt över hela er tillvaro. Som ni märkt så mår ingen av er bra av det.
    Lär honom att sova i egen säng. Det innebär att ni måste bära tillbaka honom varje gång han kommer. Ni måste visa att det är bra för honom att ligga själv och vara konsekventa. Börja träna på detta så fort som möjligt så gör ni er alla en tjänst.
    Förhåll er likadant med andra kamper han tar upp. Självklart måste han få bestämma i vissa frågor, men ge honom aldrig rätt för att han skriker. Då ökar ni hans skrikande successivt.
    Han vet vad som är effektivt, t ex att skrika när pappa sover. Barn är uppfinningsrika och vet hur de ska få sin vilja fram. Ni måste vara ännu mer kreativa. Låt honom skrika, men ge honom ingen belöning för det. Börja i stället belöna honom för saker han gör bra och bestämmer på ett bra sätt. 
    Passa på att jobba med detta innan nya babysen föds, det är en bra förberedelse.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• barnpsykologen margit

Hej igen!
    Barn är starka och en del barn är väldigt uthålliga om de har något att vinna på det.
    Eftersom din son tar alla tillfällen att agera ut tycker jag att du för din egen skull ska välja "stridsplatser".
    Ta inte med honom till ställen där han ställer till scener som är svåra att hantera. Ge honom små uppgifter, som att gå med och handla mat utan att ställa till en scen. Utöka sen när han klarar av det.
    Ha jättemycket tålamod och ta hjälp av andra i omgivningen.
    MVH
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Behöver hjälp för min 3-åring