• Anonym

Möte med chefen om min lojalitet

Jag har blivit kallad till ett möte hos chefen om min lojalitet skriver hon.... Vad kan hon mena med detta???

Jag jobbar som personlig assistent.

Det ska visst handla om hur jag uttryckte mig för dom anhöriga när hon hade möte där...

Vad kan man ha sagt för fel???

Ja det visar väl sig...

Men lojalitet är väl hur man är mot en person? Så hon kan ta upp att jag kanske sa något emot henne... Glad

• Svar på tråden Möte med chefen om min lojalitet
  • Waldo
    leandra skrev 2011-10-18 21:47:44 följande:
    Jag har ingen aning om hur jag skulle ha agerat eftersom jag inte vet vad mötet gäller eller vad TS har gjort.
    Det var inte det jag frågade.

Jag frågade hur du som chef hade agerat utifrån ställda scenario
  • Occam
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-10-18 08:51:19 följande:
    En provanställning innebär att det finns en tjänst som ska tillsättas en ava är en tidsbegränsad anställning som kan avbrytas utan uppsägningstid...en avsevärd skillnad för arbetsgivarna.

Jag kan inga detaljer om AVA, det var fem år sedan jag senast behövde bekymra mig mer än "normalt" om arbetsrättsliga frågor. Jag undrar dock om ovan citat verkligen stämmer ... de former av visstidsanställning som fanns på "min tid" var svåra att avbryta i förtid, från arbetstagarens sida väsentligen svårare än en tillsvidareanställning*, från arbetsgivarens sida i teorin lika svåra som visstidsanställningen.

Men, att en AVA skulle gå att avbryta hur som helst låter som en rätt radikal förändring, kan något bekräfta om det stämmer (är inte helt OT i tråden ...)?  

Att provanställningar går att avbryta med kort uppsägningstid är inget nytt dock, fast det var inte riktigt vad som skrevs.

* Även om man faktiskt inte får säga upp sig från en visstidsanställning är det få arbetsgivare som vägrar ta emot uppsägningen och tvingar den anställde att jobba kvar / begå avtalsbrott. 

P.S. Waldo - du är klarsynens starkast lysande fyr i det spekulativa mörker som ofta råder här ... D.S.      
  • Annanym
    Occam skrev 2011-10-19 10:28:07 följande:
    Jag kan inga detaljer om AVA, det var fem år sedan jag senast behövde bekymra mig mer än "normalt" om arbetsrättsliga frågor. Jag undrar dock om ovan citat verkligen stämmer ... de former av visstidsanställning som fanns på "min tid" var svåra att avbryta i förtid, från arbetstagarens sida väsentligen svårare än en tillsvidareanställning*, från arbetsgivarens sida i teorin lika svåra som visstidsanställningen.

Men, att en AVA skulle gå att avbryta hur som helst låter som en rätt radikal förändring, kan något bekräfta om det stämmer (är inte helt OT i tråden ...)?  

Att provanställningar går att avbryta med kort uppsägningstid är inget nytt dock, fast det var inte riktigt vad som skrevs.

* Även om man faktiskt inte får säga upp sig från en visstidsanställning är det få arbetsgivare som vägrar ta emot uppsägningen och tvingar den anställde att jobba kvar / begå avtalsbrott. 

P.S. Waldo - du är klarsynens starkast lysande fyr i det spekulativa mörker som ofta råder här ... D.S.      
    Det stämmer inte att man kan avsluta en AVA hur som helst. Det enda sätt som en AVA är "lösare" på än andra anställningsformer är att man inte behöver ha en definierad tjänst ledig. AVA ersatte en rad andra tillfälliga anställningar när den infördes 2007, t ex projektanställning som alltså inte finns längre i lagen.
  • Anonym (mia)

Det finns dock en anställningsform inom personlig assistans som heter "Så länge uppdraget varar", som är en visstidsanställning. Den kan man avsluta på dagen, man behöver endast ange som skäl att "brukaren och assistenten inte längre fungerar tillsammans", vilket är ett ganska luddigt begrepp. Kan hända att TS har uppfattat det som en AVA.

• Anonym (Dag)

Hur gick det på mötet? Var det något kritiskt du sagt om din arbetsgivare/arbetsuppgifterna inför brukaren?

• vap
    Occam skrev 2011-10-19 10:28:07 följande:

Tyvärr är ava anställda i väldigt dålig sits. Det du ifrågasatte om det verkligen kan stämma, det gör det.
  • Tummelisa

Uppdatering TS? Vid det här laget borde mötet avverkats? Hoppas verkliegn det gått bra för dig!

• Occam

Annanym skrev 2011-10-19 13:06:36 följande:
    Det stämmer inte att man kan avsluta en AVA hur som helst. Det enda sätt som en AVA är "lösare" på än andra anställningsformer är att man inte behöver ha en definierad tjänst ledig. AVA ersatte en rad andra tillfälliga anställningar när den infördes 2007, t ex projektanställning som alltså inte finns längre i lagen.

Tack för ditt svar, jag såg Vaps motsatta svar också - och var tvungen att kontrollera mot lag och förarbeten för att bli helt säker på att du har rätt, vilket jag nu är ... att anställningsskyddet vid en AVA är alltså detsamma som en tillsvidareanställning under den avtalade perioden

(AVA motsvarar alltså i stort den visstidsanställning enligt LAS 5a § som tidigare fanns där ingen "särskild anledning" behövde anges, men det fanns begränsningar i hur många som kunde anställas per arbetsställe.)           
  • Occam
    vap skrev 2011-10-19 15:41:14 följande:
    Tyvärr är ava anställda i väldigt dålig sits. Det du ifrågasatte om det verkligen kan stämma, det gör det.
    Jag tror (är ganska säker) att du har fel och att Ronnbat har rätt, det är inte lagligt inte att arbetsgivaren säger upp en AVA godtyckligt som om den vore en provanställning. Vissa arbetsgivare slirar säkert likväl på reglerna och vissa arbetstagare tror att deras ställning är svagare än den är, genom att det verkar vara en uppfattning som förekommer att AVA är jätteosäkert även under kontraktsperioden.
Svar på tråden Möte med chefen om min lojalitet