slemtorsk i din bralla skrev 2011-10-18 08:51:19 följande:
En provanställning innebär att det finns en tjänst som ska tillsättas en ava är en tidsbegränsad anställning som kan avbrytas utan uppsägningstid...en avsevärd skillnad för arbetsgivarna.
Jag kan inga detaljer om AVA, det var fem år sedan jag senast behövde bekymra mig mer än "normalt" om arbetsrättsliga frågor. Jag undrar dock om ovan citat verkligen stämmer ... de former av visstidsanställning som fanns på "min tid" var svåra att avbryta i förtid, från arbetstagarens sida väsentligen svårare än en tillsvidareanställning*, från arbetsgivarens sida i teorin lika svåra som visstidsanställningen.
Men, att en AVA skulle gå att avbryta hur som helst låter som en rätt radikal förändring, kan något bekräfta om det stämmer (är inte helt OT i tråden ...)?
Att provanställningar går att avbryta med kort uppsägningstid är inget nytt dock, fast det var inte riktigt vad som skrevs.
* Även om man faktiskt inte
får säga upp sig från en visstidsanställning är det få arbetsgivare som vägrar ta emot uppsägningen och tvingar den anställde att jobba kvar / begå avtalsbrott.
P.S. Waldo - du är klarsynens starkast lysande fyr i det spekulativa mörker som ofta råder här ... D.S.