• Anonym (Kikhosta)

Vuxen och kikhosta

Har ev. fått kikhosta, håller på att utredas för det. Har någon här haft det som vuxen? Tog det lång tid att bli frisk från det?

• Svar på tråden Vuxen och kikhosta
  • lövet2

Har inte själv haft kikhosta (är vaccinerad) men 4 av barnen har haft det. De var sjuka i mellan 8 och 10 veckor, och sedan satt hostan kvar i några månader till.

• Anonym (Kikhosta)
    lövet2 skrev 2011-10-14 20:03:50 följande:
    Har inte själv haft kikhosta (är vaccinerad) men 4 av barnen har haft det. De var sjuka i mellan 8 och 10 veckor, och sedan satt hostan kvar i några månader till.
    fick lära mig i dag att vi vuxna inte har fullvärdigt skydd mot kikhostan eftersom vaccinet håller ca 10 år innan den börjar försämras. Det var dagens nya kunskap för mig.
  • Anonym

Har haft det i 8 veckor nu, fortf inte frisk.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-11-07 20:50:34 följande:
    Är 27 år och kvinna.
  • lövet2
    Anonym skrev 2011-11-07 20:50:34 följande:
    Mina barn hade alltså inte slutat hosta efter 8 veckor, men de var smittofria och orkade hålla i gång som vanligt. Hostade och kräktes gjorde de i över ett halvår ...
  • Anonym
    lövet2 skrev 2011-11-07 20:59:13 följande:
    Mina barn hade alltså inte slutat hosta efter 8 veckor, men de var smittofria och orkade hålla i gång som vanligt. Hostade och kräktes gjorde de i över ett halvår ...
    Ja doktorn sa att det kommer ta några månader till. Har precis avslutat penicllinkur.
  • Anonym (Kikhosta)

Går in på min 10:e vecka med hosta och ingenting hjälper. Varken hostmedicin eller astmamedicin. Hostar så fort jag anstränger mig. Är något leds. Läkaren vet inte om det är kikhosta jag har eller om det är någonting annat. Proverna visar ingenting tyvärr.

• Anonym
    Anonym (Kikhosta) skrev 2011-11-08 07:46:28 följande:
    Går in på min 10:e vecka med hosta och ingenting hjälper. Varken hostmedicin eller astmamedicin. Hostar så fort jag anstränger mig. Är något leds. Läkaren vet inte om det är kikhosta jag har eller om det är någonting annat. Proverna visar ingenting tyvärr.
    Jag är 27, skrev sist när jag haft det i 8 veckor, nu har jag haft det i 3 månader drygt, fick det ibörjan på september!

Är infektionsfri (smittar inte) men hostar vid minsta ansträngning. Hostan går över efter några månader sa infektionsläkaren på karolinska.

De tog blodprov för just kikhostebakterien, man måste ta ett specifikt prov för det. Antingen blod eller på slem som man hostar upp.
  • thecarseatlady

Vi har haft kikhosta hela familjen denna höst. Det började i september men vi sökte hjälp hos en homeopat först i november. Med homeopatmedel tog det då bara en dryg vecka innan vi blev bättre. Vi äter inte antibiotika, men alla 5 är vaccinerade mot kikhosta.

Har nu också hört om många fler fall av kikhosta, så jag tror det är en liten epidemi på gång här jag.

• Anonym (Kikhosta)
    Anonym skrev 2011-12-11 13:12:16 följande:
    Jag är 27, skrev sist när jag haft det i 8 veckor, nu har jag haft det i 3 månader drygt, fick det ibörjan på september!

Är infektionsfri (smittar inte) men hostar vid minsta ansträngning. Hostan går över efter några månader sa infektionsläkaren på karolinska.

De tog blodprov för just kikhostebakterien, man måste ta ett specifikt prov för det. Antingen blod eller på slem som man hostar upp.

Jag fick till slut morfintabletter för att lugna ner hostreflexerna och det hjälpte. Efter ca. 3 månade blev jag äntligen hostfri.
Svar på tråden Vuxen och kikhosta