• FinastE2010

Kan era barn upprepa ord ständigt?

Undrar ifall det är fler som har barn som upprepar något ständigt? Min son är förvisso bara 20 mån och är sen vad gäller språket så jag tänker att det kanske beror på det o därför han upprepar samma ord ständigt? Han ska förvisso få göra en np  utredning på tisdag, baserat på en hel del andra saker det hör dock inte hit..

Han kan upprepä där (dää) MINST 300 ggr om dagen och då är jag säkert "för snäll" i antalet ggr. Har hänt att han sagt det mer än 10 ggr på en min. Inte helt ovanligt. Nästan alltid då vi är utomhus, men det är ju inte alltid han pekar när han säger det men säger det konstant. Lagom tjatigt. :P Men däremellan kan han ju babbla en massa annat nonsens men just det där "dää" är det ju så sjukt mkt av.

Flera?

• Svar på tråden Kan era barn upprepa ord ständigt?
  • Johannaz78

Samma här med min son på 18 månader! Dää är nästan det enda han säger förutom nåt som låter som mamma när han verkligen vill få min uppmärksamhet. Jag tänker dock att det kommer väl när han vill börja prata.

• FinastE2010
    Johannaz78 skrev 2011-10-16 22:34:16 följande:
    Samma här med min son på 18 månader! Dää är nästan det enda han säger förutom nåt som låter som mamma när han verkligen vill få min uppmärksamhet. Jag tänker dock att det kommer väl när han vill börja prata.
    Kan han också uuprepa det sådär typ 10 ggr på en min eller flera hundra ggr per dag?
  • xXMaLoXx
    FinastE2010 skrev 2011-10-16 23:08:38 följande:
    Kan han också uuprepa det sådär typ 10 ggr på en min eller flera hundra ggr per dag?
    Oh ja..oh ja....i synnerhet när han lärt sig ett nytt ord, då upprepas det otaliga gånger. De känner väl och "smakar" på orden, och försöker få in dem rätt så att säga. Det är ju genom att repetera som man lär sig.

Sen finns det ju ord han kunnat länge, som han också upprepar massor under en dag, som traktor te x..haha. Kan säga att jag är lagom trött på "traktor" numera :P
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • yes79

Min dotter på 18 månader säger mamma, nenne, voff, hej, oj, nä och äh, och mest en massa babbel hela tiden, det blir väldigt mycket ÄH på en dag. Jag längtar tills hon kan prata lite mer så att man förstår vad hon säger! Hon säger mamma även till pappa och gör inga sådana ljud alls såsom ba/pa. Men hon vet att man ska svara HEJ i telefonen i alla fall ;)

Det var så lustigt att precis innan jag läste denna tråden pratade vi om att dottern inte pratar så mycket än och jag berättade om hur en kille på hennes dagis alltid säger traktor och hur sött det är ;)

xXMaLoXx skrev 2011-10-17 07:14:42 följande:
    Oh ja..oh ja....i synnerhet när han lärt sig ett nytt ord, då upprepas det otaliga gånger. De känner väl och "smakar" på orden, och försöker få in dem rätt så att säga. Det är ju genom att repetera som man lär sig.

Sen finns det ju ord han kunnat länge, som han också upprepar massor under en dag, som traktor te x..haha. Kan säga att jag är lagom trött på "traktor" numera :P

• Johannaz78

Det stämmer han kan upprepa där ungefär 10 gånger på em minut och lätt kan upprepa som jag upplever det hundra gånger på en dag!! Han har dock börjat kommunicera mer med kroppsspråk de senaste veckorna men inga fler ord än...hoppas hoppas att det kommer snart:)

• xXMaLoXx
    yes79 skrev 2011-10-17 19:57:42 följande:
    Min dotter på 18 månader säger mamma, nenne, voff, hej, oj, nä och äh, och mest en massa babbel hela tiden, det blir väldigt mycket ÄH på en dag. Jag längtar tills hon kan prata lite mer så att man förstår vad hon säger! Hon säger mamma även till pappa och gör inga sådana ljud alls såsom ba/pa. Men hon vet att man ska svara HEJ i telefonen i alla fall ;)

Det var så lustigt att precis innan jag läste denna tråden pratade vi om att dottern inte pratar så mycket än och jag berättade om hur en kille på hennes dagis alltid säger traktor och hur sött det är ;)
    Hehe, vi bor ju i samma stad såg jag :). Hade ju varit nästan läskigt roligt om det var min son ni tänkte på. Han pratar om traktor mest hela tiden. Alla åker traktor, allt större fordon utom bussar är traktor...and son on...haha.
  • Tillalamm

Stämmer in på min son, 23 mån. Just nu har han dille på ordet "måmå" (mormor) och upprepar det abnormt många gånger dagligen.

• yes79
    xXMaLoXx skrev 2011-10-17 23:15:12 följande:
    Hehe, vi bor ju i samma stad såg jag :). Hade ju varit nästan läskigt roligt om det var min son ni tänkte på. Han pratar om traktor mest hela tiden. Alla åker traktor, allt större fordon utom bussar är traktor...and son on...haha.
    JO men det det var det ju kanske om vi bor i samma stad, ser ju att han heter rätt namn, då har vi träffats i verkligheten i så fall, världen är liten!

/Ellas mamma 
  • xXMaLoXx
    yes79 skrev 2011-10-18 19:39:55 följande:
    JO men det det var det ju kanske om vi bor i samma stad, ser ju att han heter rätt namn, då har vi träffats i verkligheten i så fall, världen är liten!

/Ellas mamma 
    Nu skrattar vi gott här hemma vill jag lova :). Men ja, då kan du ju intyga att våran son har ett visst intresse för traktorer, och är en hejjare på upprepningar *S*.

Du vet vad du har att vänta dig när det lossnar ;)

Världen är väääldigt liten med internet!!!
  • En till mamma

jo tack här hemma rabblas hundens namn ett par hundra gånger om dagen, även oj sägs mycket flitigt.

• MM82

Hej! De brukar funka med att svara ordentligt tillbaka.. "traktor, traktor traktor traktor" kanske han säger.. då säger jag, ja där står den blå traktorn. "där är traktorn, där är traktorn". Ja där står den stora traktorn. Traktorn bor där. Den kanske ska ut o åka idag. "jaaa", svarar sonen.. om jag bara säger ja på hans upprepning blir han inte nöjd. Just nu är det roligt att säga " Vad har william gjort?" när han får syn på locket till tv-kontrollen som är borta. Detta har han sagt i en vecka nu. Så får jag förklara vad han gjorde. Man blir lite trött ibland men försöker tänka att han verkligen smakar på orden och vad fantastisk det är. Tänk om vi kunde göra så när vi lärde oss ett nytt språk.haha.. ja ordet oj används mycket här också.

• Jkpg Deluxe

jodå! 

vår son (22mån) säger "annat" typ 1 miljon gånger om dan....!!

Det betyder att han vill göra nått annat än det han/vi just då gör! 

• Hannaliv

Tror kanske de upprepar för att lära sig nya ord ordentligt och även ibland att de vill försäkra sig om att man har fattat vad de vill. De är för goa i den här åldern ;)

• Loreena

Men däää kan ju betyda fler saker. min son säger baba om bada och banan.. däda om där och äta och om han vill ha någonting han pekar på tex.appa om tappa och pappa

• Tillalamm
    Jkpg Deluxe skrev 2011-11-27 20:59:50 följande:
    jodå! 

vår son (22mån) säger "annat" typ 1 miljon gånger om dan....!!

Det betyder att han vill göra nått annat än det han/vi just då gör! 
    Hahaha! Vi har lite samma här hemma fast min son säger "ditåt" och pekar, vilket då betyder att han vill sluta med det vi gör och gå till ett annat ställe i lägenheten. "Ditåt" upprepas flitigt....
  • Alexi

Vår treåring som är rätt sen med språket upprepar ord mycket men det är ju för att lära sig. Hon smakar på orden, övar uttalet och så vill hon, precis som MM82 skriver, att man svarar ordentligt tillbaka, man kan inte säga bara ja eller så utan behöver upprepa hennes ord ordentligt. Så vi upprepar, upprepar och upprepar, vi med...

Svar på tråden Kan era barn upprepa ord ständigt?