• Lisa75
    Äldre 16 Oct 22:07
    18452 visningar
    37 svar
    37
    18452

    Bärsele på vintern?

    Hej!
    Det här är kanske en dum fråga, men funkar det bra att använda bärsele på vintern? 

    Jag är nybliven förälder och min pojke föredrar helt klart bärsele framför vagn. Så jag använder nästan inte vagnen alls nu. Ingen idé att bråka med honom om vagnen tycker jag när vi båda tycker det är mysigare att vara nära.

    Hur blir det nu när det blir kallare - funkar det med bärselen då också? Tänker tex på om det regnar eller snöar. Eller hur man gör med bebisens kläder - om man är ute ett tag och sen inomhus ett par timmar så måste väl bebisen bli väldigt varm. Och det är svårt att byta kläder när han är i bärselen och jag inte har någonstans att lägga honom tycker jag.

    Och det blir väl väldigt mycket kläder mellan oss, jag i täckjacka och han i någon overall. Blir det bra?

    Glad om ni kan ge era erfarenheter :) 

  • Svar på tråden Bärsele på vintern?
  • Lisa75
    Äldre 17 Oct 19:51
    #21

    Hmm, jag ska nog göra som ni råder och köpa en ny sele eller sjal ganska snart.

    Var hos min kiropraktor idag. Hon tyckte inte att jag skulle vara orolig över lillens ryggrad i Babybjörn-selen, han säger till om han inte sitter bra sa hon.
    Men hon tyckte som ni att Babybjörnen blir tung för axlarna för den som bär. Och bebisen blir ju lugn och glad om mamma är lugn och glad och inte har ont.

    Kände efter lite mer idag och jag hade rätt så ont i axlarna redan efter någon timme. Och så ska det ju inte vara...

    Hittade via Google att det finns ett ställe i Stockholm där man kan prova sjalar och ergonomiska bärselar, Knyt-An, dit ska jag ta mig. 

    Ska också testa att använda min "tubsjal" Tri-Cotti mer. När hans nacke blir stadigare, vilket nog är redan om ett par veckor, kan han sitta upprätt i den vänd mot mig.

    Tack för er input!  

  • Lindre­as
    Äldre 17 Oct 21:19
    #22
    Lisa75 skrev 2011-10-17 19:51:45 följande:
    Hmm, jag ska nog göra som ni råder och köpa en ny sele eller sjal ganska snart.

    Var hos min kiropraktor idag. Hon tyckte inte att jag skulle vara orolig över lillens ryggrad i Babybjörn-selen, han säger till om han inte sitter bra sa hon.
    Men hon tyckte som ni att Babybjörnen blir tung för axlarna för den som bär. Och bebisen blir ju lugn och glad om mamma är lugn och glad och inte har ont.

    Kände efter lite mer idag och jag hade rätt så ont i axlarna redan efter någon timme. Och så ska det ju inte vara...

    Hittade via Google att det finns ett ställe i Stockholm där man kan prova sjalar och ergonomiska bärselar, Knyt-An, dit ska jag ta mig. 

    Ska också testa att använda min "tubsjal" Tri-Cotti mer. När hans nacke blir stadigare, vilket nog är redan om ett par veckor, kan han sitta upprätt i den vänd mot mig.

    Tack för er input!  
    Vad bra! BabyBjörn rekommenderar att man inte bär mer än två timmar i sträck, det gör inte de ergonomiska selarnas tillverkare. Jag bär utan problem min 13-månader (på snart 13 kilo) flera timmar i sträck, det enda som händer är att jag blir aningens trött i ryggen av den extra vikten.
  • knisse
    Äldre 17 Oct 21:24
    #23

    www.edenbaby.se/catalog.php
    här kan man kika lite pa vad det finns för olika möjligheter


    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Äldre 18 Oct 00:31
    #24

    Jag rekommenderar en sjal som du har under din jacka. Då bär man utan problem i flera timmar.

    Jag hade duntossor på sonens fötter, resten av hans kropp hade jag inne i sjalen så jag tog mjuka rätt tunna kläder med en ulltröja på honom så att han inte skulle storkna om vi gick in.

    Jag kunde inte stänga min jacka med honom i sjalen så jag köpte Babybjörns vinterfodral som någon annan redan nämnt, det drog jag över honom (det är som en påse nertill vid fötterna så benen kan inte dingla fritt i kalla luften) och fäste upptill med någon anording som jag trixade ihop själv - fodralet har ju fästen för selen så det var inte så svårt.

    //


    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • Äldre 18 Oct 10:10
    #25

    Beco gemini tycker jag är bra. Ergonomisk och funkar till 15 kg (vår son är 3 år och väger 15 kg, men bärs aldrig nu utan han cyklar oftast=) Men den kan man variera så att barnet kan sitta både framåtvänd och med ansiktet inåt, samt på sidan/höften och på ryggen. Och ja, jag bär framåt när barnet är lite större och vi inte är bland massa folk.

  • Lisa75
    Äldre 31 Oct 22:34
    #26

    Nu har jag köpt en ergonomisk bärsele. Det blev en Manduca.
    Tack för era tips och för inspirationen att slå till på en sådan! Det känns verkligen betydligt bättre att bära i den.
    Nu har pojken också börjat gilla vagnen bättre sedan en vecka tillbaka, så vi kommer nog att mixa sele och vagn i vinter.

  • vargaa
    Äldre 31 Oct 22:41
    #27

    Jag har bara burit i sjal men det gick jättebra i alla väder. På hösten/vintern hade dottern body, ulltröja, lite tjockare byxor, strumpor och ullsockor och en mössa. Sen låg hon i sjalen och var det regn/snö eller väldigt kallt drog jag igen jackan över oss. Jag hade aldrig jackan knäppt mellan oss. Det skulle bara bli bylsit och jag skulle inte kunna öppna den vid behov. Bästa värmen får man av varandra. Om man inte har en jacka som är stor nog kan man ta sambons huvtröja med dragkedja fram och ha under sin vanliga jacka. Den kan man dra igen över barnet vid behov och då blir det härligt varmt för båda. Så kan man ha sin vanliga jacka öppen.


    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • 1978
    Äldre 14 Nov 18:11
    #28

    OBS att Ergo o Manduca inte passar folk som är lite mindre! (164 cm o knappt 60 kg - Ergo lite för stor för mig). Min sambo älskar däremot Ergo!! Vi bär pluttan i sele eller sjal och knäpper jackan om henne. Hon har body, tröja, byxor, ullstrumpor och mössa på sig. Ibland vantar också.

  • Äldre 14 Nov 18:14
    #29
    1978 skrev 2011-11-14 18:11:05 följande:
    OBS att Ergo o Manduca inte passar folk som är lite mindre! (164 cm o knappt 60 kg - Ergo lite för stor för mig). Min sambo älskar däremot Ergo!! Vi bär pluttan i sele eller sjal och knäpper jackan om henne. Hon har body, tröja, byxor, ullstrumpor och mössa på sig. Ibland vantar också.
    Hmm på vilket sätt då? Har köpt en Ergo och är några cm kortare än dig. Barnet har inte kommit än så jag har inte kunnat testa den med ett barn i. Tyckte den verkade bättre än Babybjörn eftersom den sitter lägre ned och inte skymmer sikten (såg en kvinna ramla över sin bebis med Babybjörn, just för att den skymde hennes sikt).
  • 1978
    Äldre 14 Nov 18:19
    #30
    Bullen i ugnen skrev 2011-11-14 18:14:08 följande:
    Hmm på vilket sätt då? Har köpt en Ergo och är några cm kortare än dig. Barnet har inte kommit än så jag har inte kunnat testa den med ett barn i. Tyckte den verkade bättre än Babybjörn eftersom den sitter lägre ned och inte skymmer sikten (såg en kvinna ramla över sin bebis med Babybjörn, just för att den skymde hennes sikt).
    De vadderade delarna av axelremmarna går in under mina armar (där remmen går från ryggen och nedåt/framåt igen) så att de skaver mot insidan av överarmen. Har inte provat på ett tag dock, kanske passar den bättre nu när mitt barn är lite större (1/2 år).
  • 1978
    Äldre 14 Nov 18:20
    #31
    Bullen i ugnen skrev 2011-11-14 18:14:08 följande:
    Hmm på vilket sätt då? Har köpt en Ergo och är några cm kortare än dig. Barnet har inte kommit än så jag har inte kunnat testa den med ett barn i. Tyckte den verkade bättre än Babybjörn eftersom den sitter lägre ned och inte skymmer sikten (såg en kvinna ramla över sin bebis med Babybjörn, just för att den skymde hennes sikt).
    Hu, förresten att ramla med bebis i selen!!! Det är min mardröm! Hur gick det för dem?
  • Äldre 14 Nov 18:39
    #32
    1978 skrev 2011-11-14 18:20:28 följande:
    Hu, förresten att ramla med bebis i selen!!! Det är min mardröm! Hur gick det för dem?
    Ja precis, apropå att använda bärsele under vintern... Det var precis vid ingången till ICA så personalen såg vad som hände. Vad som hände var att hon antagligen snubblade över mattan som är precis när man kommer in. Jag vet inte riktigt hur det gick, men bebisen gallskrek (vilket ju är ett friskt tecken), och personalen på ICA hjälpte henne att ringa till sjukvårdsupplysningen antagligen. Jag och killen ville inte riktigt stå och titta på, tycker det är ganska respektlöst om man inte ska ingripa själv - och hon hade ju redan fått hjälp av personalen. Jag hoppas att det gick bra i alla fall, och efter det så bestämde vi oss för att INTE köpa en Babybjörn.
  • Äldre 14 Nov 18:40
    #33
    1978 skrev 2011-11-14 18:19:22 följande:
    De vadderade delarna av axelremmarna går in under mina armar (där remmen går från ryggen och nedåt/framåt igen) så att de skaver mot insidan av överarmen. Har inte provat på ett tag dock, kanske passar den bättre nu när mitt barn är lite större (1/2 år).
    Ok, jag får prova hur det är för mig. Annars kan ju pappan använda den och jag använda bärsjalen eller så Glad
  • Äldre 14 Nov 18:41
    #34
    Bullen i ugnen skrev 2011-11-14 18:39:47 följande:
    Ja precis, apropå att använda bärsele under vintern... Det var precis vid ingången till ICA så personalen såg vad som hände. Vad som hände var att hon antagligen snubblade över mattan som är precis när man kommer in. Jag vet inte riktigt hur det gick, men bebisen gallskrek (vilket ju är ett friskt tecken), och personalen på ICA hjälpte henne att ringa till sjukvårdsupplysningen antagligen. Jag och killen ville inte riktigt stå och titta på, tycker det är ganska respektlöst om man inte ska ingripa själv - och hon hade ju redan fått hjälp av personalen. Jag hoppas att det gick bra i alla fall, och efter det så bestämde vi oss för att INTE köpa en Babybjörn.
    Glömde tillägga, hon ramlade alltså framåt. Så bebisen fick smällen av fallet.
  • 1978
    Äldre 15 Nov 15:31
    #35
    Bullen i ugnen skrev 2011-11-14 18:41:44 följande:
    Glömde tillägga, hon ramlade alltså framåt. Så bebisen fick smällen av fallet.
    Hu. Men skönt att barnet skrek. Man föreställer sig ju allt möjligt jättehemskt som hade kunnat hända! Rynkar på näsan
  • Äldre 1 Dec 09:20
    #36
    1978 skrev 2011-11-14 18:11:05 följande:
    OBS att Ergo o Manduca inte passar folk som är lite mindre! (164 cm o knappt 60 kg - Ergo lite för stor för mig). Min sambo älskar däremot Ergo!! Vi bär pluttan i sele eller sjal och knäpper jackan om henne. Hon har body, tröja, byxor, ullstrumpor och mössa på sig. Ibland vantar också.
    Jag är 1.66 och väger 50 kilo, har inga problem att bära dottern i Ergon. Den går ju att justera både här och var så det är ju bara att ställa in den efter din kropp :)
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Äldre 2 Dec 08:57
    #37

    Har inte läst hela tråden så vet inte om andra tipsat om det. Men vi använder bäromslag, jättenöjd med det. Vi har detta: http://www.krusedull.net/index.php?main_page=product_info&cPath=25_64&products_id=746 Finns säkert i Sverige med

Svar på tråden Bärsele på vintern?