• snedtak

Är studenter bortskämda?

Är studenter bortskämda? Många har studentrabatter, billiga studentrum och ett lån med bra villkor från CSN. Ofta hör man studenterna protestera ändå. Är studenter bortskämda?

Och är olika grupper olika bortskämda? Kanske är det så att studenter på mindre orter gnäller onaturligt mycket i relation till har låga boendekostnader de har? Eller att teknologer klagar på hög arbetsbörda fastän de själva har valt sin utbildning? Är inte lärarna gnälliga som klagar på låga löner och dåliga villkor trots att de har gått en utbildning som i många (men inte alla) fall går att kombinera med en halvtidstjänst utan problem.

Senast förra veckan hörde jag en student i biblioteket klaga över att hennes handledare var såååå petig med hur referenserna skulle se ut i hennes uppsats. Det tyckte jag var gnälligt. Studerar man på¨högre nivå borde man faktiskt kunna ta till sig grundläggande information om referenshantering.

• Svar på tråden Är studenter bortskämda?
  • Kalasbraigt

Det tycker inte jag. Är väldigt partisk då jag studerar till socionom på universitet. Jag har ett boende på 3800 kr, köper studentlitteratur för minst 1000 kr per månad, studerar cirka 50-60 timmar i veckan och har ute mycket pengar kvar varje månad när allt är betalt. Men jag har al det själv och det är helt klart värt det. Tycker ändå inte jag är bortskämd.

• Tecken

Nej, jag anser inte att studenterna i min närhet är bortskämda. Att vi i Sverige har ett generöst system där högskola/universitet är gratis (för svenskar) och möjligheter till studiemedel - det kanske kan göra en del studenter "bortskämda" om man gör en internationell jämförelse. Men överlag anser jag inte att studenter är bortskämda.

Låga boendekostnader är inte heller något jag känner igen, vet en som betalar 8.000kr för en studentlya (Svenska Bostäder, Stockholm). Det tycker inte jag är billigt för en liten tvåa. Och alla studenter har inte ens en sån tur att de får en lägenhet, utan får hoppa runt från soffa till soffa.

/ fd student

• Kotthare

En student lever på existensminimum, ekonomiskt.

• pokerman

Jag studerar på universitet för andra gången. Första gången var för 8 år sedan. 

Det jag märker idag, som jag aldrig reflekterade över då, var att många kommer direkt från gymnasiet och tror att universitetsstudier fungerar på samma sätt som gymnasium. Alltså att läraren förbereder studenterna etc. Att själv ta ansvar för studierna verkar inte finnas i tankarna.

Det finns flera exempel på diskussioner mitt under föreläsningar som gått ut på att läraren inte lagt ut alla papper innan, så man kan skriva ut allt som föreläsaren säger. En tjej hade inte förberett sig innan föreläsningen och började stortjuta när föreläsaren fortsatte föreläsningen utan att se till att hon hängde med, med motiveringen att hon borde läst litteraturen som stod att alla bör läsa, innan föreläsningen. Den gråtande tjejen stormade ut samtidigt som hon skrek "Du är min lärare, det är ditt jävla ansvar att se till att jag klarar den här kursen".

Jag blev lite chockad och tyckte det hela var mycket märkligt. Senare på rasten visade det sig att nästan alla ansåg att tjejen hade rätt, att det var föreläsarens ansvar att alla klarade sig. Om man inte klarade kursen, berodde det alltså på att föreläsaren var dålig, inte på att de själva inte läst litteraturen och förberett sig.

Ja, så ser det ut idag på universiteten, unga curlade människor som inte lärt sig ta eget ansvar för sina liv, men trots det vill ha full möjlighet att ta egna beslut och ha självbestämmande, trots att det bästa antagligen vore att få dem omyndigförklarade.

Hur det ska bli i framtiden med barn som antagligen är än mer curlade än de ungdomar vi ser idag, ska bli spännande. Att bli professor eller föreläsare på högskola eller universitet kommer antagligen bli en konfliktfylld tjänst, om man nu ställer krav på ungdomarna i alla fall... 

• pokerman

Vad gäller den ekonomiska biten förstår jag inte vad alla mina studiekamrater får alla pengar från. De är ute på krogen både fredag och lördag och super och festar i stort sett varje helg. Det verkar inte gå någon nöd på dem i alla fall. Själv jobbar jag hellre på helgerna, men det är ju jag det.. :) 

Det blir lite lustigt när de beklagar sig över att litteraturen kostar 1000 kronor när de samma månad lägger minst lika mycket på sprit... 

• Tecken

pokerman: Min spontana reflektion på ditt inlägg blir: Är de bortskämda för att de är studenter, eller tror du att de hade varit bortskämda oavsett var i samhället de befann sig?

• Vackert
    Kalasbraigt skrev 2011-10-17 18:54:45 följande:
    Det tycker inte jag. Är väldigt partisk då jag studerar till socionom på universitet. Jag har ett boende på 3800 kr, köper studentlitteratur för minst 1000 kr per månad, studerar cirka 50-60 timmar i veckan och har ute mycket pengar kvar varje månad när allt är betalt. Men jag har al det själv och det är helt klart värt det. Tycker ändå inte jag är bortskämd.

Låna på bibblan istället eller köp på blocket. Låter dyrt att lägga ut 1000 kr i månaden på litteratur.
  • Fluffguf

Pokerman: jag har aldrig upplevt något liknande, men vad jag har förstått på vänner som har liknande erfarenheter så beror det nog ganska mycket på vad man läser.

Det är klart att det finns studenter som är bortskämda, jag har själv träffat flera som inte tar sina studier på allvar och inte egentligen gör så mycket. Men generellt sett tycker jag inte att det är så, det är tufft att plugga och man har inte så gott om pengar. Studentrabatter, visst, men hur mycket sparar man egentligen på det? Och studentbostäder är ofta hutlöst dyra, iaf här i Göteborg.

• Fluffguf
    Vackert skrev 2011-10-17 19:10:12 följande:
    Låna på bibblan istället eller köp på blocket. Låter dyrt att lägga ut 1000 kr i månaden på litteratur.
    Biblioteket funkar inte så bra tycker jag, det finns ju bara ett par exemplar och man får bara låna dem i två veckor. Men när det gäller litteratur har jag inte så mycket att klaga på, jag lägger inte så mycket på det fast jag köper alla böcker nya och sparar allt.
  • pokerman
    Tecken skrev 2011-10-17 19:07:21 följande:
    pokerman: Min spontana reflektion på ditt inlägg blir: Är de bortskämda för att de är studenter, eller tror du att de hade varit bortskämda oavsett var i samhället de befann sig?
    Ja, eftersom de är bortskämda (läs lata) OCH studenter, är de bortskämda studenter. Däremot tror jag att de kommer fortsätta vara lika bortskämda och lata även senare, tills de själva inser att de måste jobba lite för att nå resultat. Om denna insikt kommer under utbildningen eller senare ska bli spännande att se. Men efter fyra terminer verkar inte många ha insett vad "eget ansvar" är för något, så antagligen kommer det bli "senare"....
Svar på tråden Är studenter bortskämda?