Inlägg från: snedtak |Visa alla inlägg
  • snedtak

Är studenter bortskämda?

Är studenter bortskämda? Många har studentrabatter, billiga studentrum och ett lån med bra villkor från CSN. Ofta hör man studenterna protestera ändå. Är studenter bortskämda?

Och är olika grupper olika bortskämda? Kanske är det så att studenter på mindre orter gnäller onaturligt mycket i relation till har låga boendekostnader de har? Eller att teknologer klagar på hög arbetsbörda fastän de själva har valt sin utbildning? Är inte lärarna gnälliga som klagar på låga löner och dåliga villkor trots att de har gått en utbildning som i många (men inte alla) fall går att kombinera med en halvtidstjänst utan problem.

Senast förra veckan hörde jag en student i biblioteket klaga över att hennes handledare var såååå petig med hur referenserna skulle se ut i hennes uppsats. Det tyckte jag var gnälligt. Studerar man på¨högre nivå borde man faktiskt kunna ta till sig grundläggande information om referenshantering.

• Svar på tråden Är studenter bortskämda?
  • snedtak

Hm, nu insåg jag att det kanske blev för mycket fokus på att vara ekonomiskt bortskämd. I pokermans exempel ser vi bortskämda människor som kanske råkar vara studenter.

Men finns det sammanhang där studenterna är bortskämda i sig? Ett exempel kan vara någon som tycker "nu har jag studerat i 5 år och då har jag förtjänat ett jobb". Det beror ju helt på vad man pluggat. Ett annat kan vara den missunsamhet som ibland karakteriserar de som misslyckas, eller de som inte lyckas lika bra som andra.

• snedtak
    TrineTherese skrev 2011-10-21 00:00:46 följande:
    Danielina: Tror du missuppfattat vad det innebär att vara sjukskriven som student. Är man sjukskriven som student så studerar man inte. Man får CSN som vanligt (och det räknas inte med i ens lån) istället för sjukpenning om försäkringskassan godkänner ens sjukskrivning.
    Om man däremot inte tar CSN så kan man inte bli sjukskriven med ersättning. Exempelvis om man har studerat tidigare och vill leva på sparade pengar för att man inte har tillräckligt många veckor kvar. Studerar man inte med CSN räknas man inte heller som student i CSN:s ögon och återbetalningarna pausas inte.
Svar på tråden Är studenter bortskämda?