Inlägg från: Vackert |Visa alla inlägg
  • Vackert

Är studenter bortskämda?

Kalasbraigt skrev 2011-10-17 18:54:45 följande:
    Det tycker inte jag. Är väldigt partisk då jag studerar till socionom på universitet. Jag har ett boende på 3800 kr, köper studentlitteratur för minst 1000 kr per månad, studerar cirka 50-60 timmar i veckan och har ute mycket pengar kvar varje månad när allt är betalt. Men jag har al det själv och det är helt klart värt det. Tycker ändå inte jag är bortskämd.

Låna på bibblan istället eller köp på blocket. Låter dyrt att lägga ut 1000 kr i månaden på litteratur.
  • Vackert

Jag bor på landet och är student, jag har det otroligt bra. Jag är bortskämd som fan och jag älskart. Jag har en man som har en bra inkomst och jag själv tar ut studielån (jag unnar mig själv det, det tycker jag att jag är värd;). Jag lever gott, köper mycket kläder osv. Det är så skönt att kunna vara student utan att behöva käka nudlar varje dag.

• Vackert
    pokerman skrev 2011-10-17 23:19:44 följande:
    Hur menar du att du "unnar dig det" när du tar lån? Hade du gått till banken för att låna pengar för att kunna "unna dig" saker som du tycker du är värd? 

Du vet att det ska betalas tillbaka med ränta?  

Naturligtvis, det vet jag. Men jag har råd att betala tillbaka med ränta efter utb. Jag unnar mig en utbildning. Jag tycker verkligen jag kan säga att jag unnar mig. Det är en investering i mig själv även om pengarna lånas. Skulle jag gå till banken och ta lån, vilket jag har gjort för några år sedan så hade jag även kallat de att unna mig själv.
  • Vackert
    pokerman skrev 2011-10-18 13:54:27 följande:
    Okej... Att man unnar sig en utbildning förstår jag. jag tolkade det dock som om att du lånade för att köpa saker och kallade det för att "unna dig" och då blev jag förvirrad. Att låna pengar för att köpa saker är inte samma sak som att unna sig något - enligt mig. 

Ok. Men jag menar naturligtvis inte att jag tar lån för att enbart köpa massor av saker utan för att har råd att ha det bra under min studietid. Att leva normalt.
Svar på tråden Är studenter bortskämda?