Är studenter bortskämda?
Jag studerar på universitet för andra gången. Första gången var för 8 år sedan.
Det jag märker idag, som jag aldrig reflekterade över då, var att många kommer direkt från gymnasiet och tror att universitetsstudier fungerar på samma sätt som gymnasium. Alltså att läraren förbereder studenterna etc. Att själv ta ansvar för studierna verkar inte finnas i tankarna.
Det finns flera exempel på diskussioner mitt under föreläsningar som gått ut på att läraren inte lagt ut alla papper innan, så man kan skriva ut allt som föreläsaren säger. En tjej hade inte förberett sig innan föreläsningen och började stortjuta när föreläsaren fortsatte föreläsningen utan att se till att hon hängde med, med motiveringen att hon borde läst litteraturen som stod att alla bör läsa, innan föreläsningen. Den gråtande tjejen stormade ut samtidigt som hon skrek "Du är min lärare, det är ditt jävla ansvar att se till att jag klarar den här kursen".
Jag blev lite chockad och tyckte det hela var mycket märkligt. Senare på rasten visade det sig att nästan alla ansåg att tjejen hade rätt, att det var föreläsarens ansvar att alla klarade sig. Om man inte klarade kursen, berodde det alltså på att föreläsaren var dålig, inte på att de själva inte läst litteraturen och förberett sig.
Ja, så ser det ut idag på universiteten, unga curlade människor som inte lärt sig ta eget ansvar för sina liv, men trots det vill ha full möjlighet att ta egna beslut och ha självbestämmande, trots att det bästa antagligen vore att få dem omyndigförklarade.
Hur det ska bli i framtiden med barn som antagligen är än mer curlade än de ungdomar vi ser idag, ska bli spännande. Att bli professor eller föreläsare på högskola eller universitet kommer antagligen bli en konfliktfylld tjänst, om man nu ställer krav på ungdomarna i alla fall...