• Äldre 18 Oct 09:10
    43627 visningar
    16 svar
    16
    43627

    Hjälp mig att hitta en hobby!

    Jag vet att det kanske låter lite konstigt, men jag har aldrig haft en hobby. Aldrig. Jag har aldrig sportat för sport är bland det tråkigaste jag vet. Jag har aldrig pysslat eller sytt. Det enda jag gör när jag är ledig är i princip att gå en sväng i skogen eller titta på tv. Min sambo har börjat uttrycka att jag måste skaffa mig en hobby snart. Han gillar tv-spel, vilket jag har testat men inte alls fastnat för.

    Skulle verkligen behöva lite tips på fritidssysselsättningar!

  • Svar på tråden Hjälp mig att hitta en hobby!
  • Äldre 18 Oct 09:23
    #1

    Scrapbooking?
    Matlagning? Bakning? Virka/Sticka?
    Finns ju olika kvällskurser för en massa saker. Kanske vore något för dig??

    MVH Angelica

    http://blogg.mama.nu/angel/ 

  • Äldre 18 Oct 09:46
    #2

    Vad inkluderas i sport? Det finns ju sporter som inte är lika flåsiga och med fokus på ansträngning t.ex. klättring, dans. Det finns även många aktiviteter där oftast naturupplevelsen står i fokus: Havskajak, långfärdsskridskor, vandring.

    Inom TV-spel och dataspel finns mängder med olika typer: FPS, RTS, MMORPG, RPG, olika typer av simulatorer och racingspel m.m. Det gör att det oftast finns något för alla. Berätta gärna vad du testat och vad det var som du inte tyckte om. Spel är många gånger bättre på en dator. TV-spel är lite begränsande av kontrollerna.

    Brädspel är kul. Då menar jag inte populistiska och enkla spel som Monopol och TP utan riktiga brädspel som har lite mer djup.

    Jag driver ett företag vid sidan av jobbet. Där jag pysslar med apputveckling, drift av olika webbtjänster, programmering. 


  • Äldre 18 Oct 09:50
    #3

    Du får väl helt enkelt testa allt du kommer på och se vad som kan passa. Man vet ju inte förrän man provat om det är roligt eller inte.

    Vilken typ av hobby/fritidssysselsättning tänker du dig? Något kreativt, lära dig något, röra på dig?
    Är det kreativa saker du tänker dig så är det bara att ta en i högen av alla start-paket som tex panduro och slöjd-detaljer har och prova dig fram.

    Läsa
    Skriva själv: dikter, noveller, dagbok, roman, skaffa en gammal hederlig brevvän
    Lär dig något språk och res sen till det landet
    Man kan röra på sig på andra sätt än att sporta: danskurs, svampplockning (lite sent nu kanske)
    Friluftsliv: vandra, längdskidor, långfärdsskridskor, tälta (inte på en camping), fiska, lär dig segla
    Släktforska
    Börja samla på något och gå på loppisar. (Loppisar fungerar även utan att man samlar på något)

    Är du sugen på att testa något kreativt så är det ett utmärkt tillfälle nu till jul.
    Gör egna julkort och julklappar och julpynt. Köp en pysseltidning eller låna pysselböcker på biblioteket och testa allt som ser fint ut i dom.
    Kortmakeri
    Göra godis
    Binda blommor och kransar
    Gjut ljus

    Det finns hur mycket som helst att göra, men det skulle ju vara lättare att tipsa dig om man visste vilken inriktning som lockar dig.


  • Äldre 18 Oct 09:57
    #4

    Glömde ju alla instrument man kan lära sig spela, eller ta sånlektioner...


  • Äldre 18 Oct 10:02
    #5

    Själv har jag ett stort intresse för fotografering. Framförallt av natur. Jag kan gå i skogen en hel dag och fylla minneskortet och sedan sitta och välja ut de finaste bilderna och eventuellt redigera dom lite. 
    Det kanske kan vara något? Det finns ju fotokurser och sådant :) 

  • Äldre 18 Oct 10:11
    #6

    Här kan vara en bra start för att få lite uppslag kring vad man kan göra på fritiden: http://www.kurser.se/


  • Äldre 18 Oct 10:12
    #7

    Mina hobbys är hemvärnet och ishockey. Är du en tuff brud kan jag rekommendera dom! ;)

  • Äldre 18 Oct 10:25
    #8

    Tack för bra tips!

    Saken är den, att jag vet inte riktigt vad som intresserar mig. Konstigt nog.
    Jag tycker om att baka dock och är faktiskt väldigt duktig och kreativ när det kommer till det, men det kan jag ju inte göra varje vecka eftersom frysen fylls av diverse saker och det kostar för mycket för min student-budget. Och så blir man rund om magen på köpet för jag kan inte låta bli att äta av det :)

    Jag tänker mig något kreativt, alltså inte läsa eller skriva en dikt. Inte heller något som är för krävande.

    Tilläggas kan ju också att jag bor i en liten liiiten by i skåne där det inte finns allt för många kurser och aktiviteter. Tyvärr.

    Kanske jag gör det alldeles för svårt för mig? Ser det lite negativt?

    Jag är faktiskt på gång att köpa en hund, så fort jag hittar rätt. Har haft hundar tidigare och jag gillar hundlivet. Men känner att jag behöver något fram tills dess.

  • Äldre 18 Oct 11:32
    #9

    Du verkar ha en massa intressen ändå. Börja med dessa: gå en hunddressyrkurs, naturorientering i skogen, Fins det scoutrörelse i närheten så kan du lära barnen vad man kan göra ute. Du kan försöka på ikebana då du behöver bara investera i en ikabana platta för att börja och samla materialet i skogen. Kolla om det finns möjlighet till en kurs någonstans i närheten och sedan är det bara att hämta inspiration på nätet. Annars kan du blogga, tex skriva om TV-prgramm du har sett eller filmer du tycker om.
    Lycka till! 

  • Äldre 18 Oct 13:28
    #10
    frankly skrev 2011-10-18 10:25:57 följande:
    Tack för bra tips!

    Saken är den, att jag vet inte riktigt vad som intresserar mig. Konstigt nog.
    Jag tycker om att baka dock och är faktiskt väldigt duktig och kreativ när det kommer till det, men det kan jag ju inte göra varje vecka eftersom frysen fylls av diverse saker och det kostar för mycket för min student-budget. Och så blir man rund om magen på köpet för jag kan inte låta bli att äta av det :)

    Jag tänker mig något kreativt, alltså inte läsa eller skriva en dikt. Inte heller något som är för krävande.

    Tilläggas kan ju också att jag bor i en liten liiiten by i skåne där det inte finns allt för många kurser och aktiviteter. Tyvärr.

    Kanske jag gör det alldeles för svårt för mig? Ser det lite negativt?

    Jag är faktiskt på gång att köpa en hund, så fort jag hittar rätt. Har haft hundar tidigare och jag gillar hundlivet. Men känner att jag behöver något fram tills dess.
    Ja, med en hund kan man ju sysselsätta sig hur mycket som helst. Bättre tidsfördriv finns ju knappast. Kul!

    Men nåt så länge var det. Och så kan det ju vara skönt att ha något att variera med.
    Det första jag började med när jag "blev pysslig" var att göra kort. Julkort var det första, eftersom det råkade vara säsong för det (och det är hög tid att börja med dom nu också ) Sen blev det grattis-kort, dop-kort och gud-vet-allt-kort.
    Det är enkelt: det enda som behövs är lite papper i olika färger (behöver inte vara snoffsiga scrapbookpapper och sånt), en sax, lite klister och en gnutta fantasi. Sen är det bara att utöka efterhand med vad man känner för.
    Det går fort. Ett kort behöver inte ta särskilt lång tid att göra, om man inte vill.

    Enda nackdelen är att det är lätt att fastna och att det finns så mycket fina saker man kan använda att det är svårt att låta bli att shoppa Men som sagt behöver man inte mycket alls.
    Till mina första julkort har jag för mig att jag använde papper i olika färger, en bit wellpapp från nåt gammalt paket och en gammal ljusmanschett.

    Kan detta vara nåt?
  • Derevk­o47
    Äldre 19 Oct 11:32
    #11

    Lär dig teckna/måla? Skriv en bok? Eller kombinera de bägge och teckna en lång serie. :)

    Håller med sportpappa om att det finns många olika sorters tv-spel, så bara för du har testat något som du inte föll för så betyder det inte att det inte kan finnas något du gillar! Jag t ex älskar pusselspel, äventyrsspel och gamla nostalgispel från barndomen, men håller på att dö av uttråkning om jag tvingas spela skjutspel, fighting eller racing. Vad har du testat?

    Hoppas du hittar någon hobby som faller dig i smaken! 


    The truth takes time
  • Äldre 19 Oct 16:20
    #12

    Jag köpte ett Wii för snart två år sedan och testade en massa olika spel. Kul i början men inte i längden. Min sambo har ett Playstation med fotbollsspel, fantasy och massa annat. Men nej, inget för mig. MEN! Ska faktiskt beställa lite saker i morgon till att göra egna smycken:) tre att det kan vara något som passar mig! Återkommer om det är något för mig :)

  • Äldre 20 Oct 20:15
    #13

    Härligt! Det är jättekul att göra smycken. Och folk blir jätteimpade av att få även ganska enkla hemgjorda smycken Bra så här när julen börjar närma sig...


  • Äldre 20 Oct 20:21
    #14

    En vän till mig ska börja att göra smycken. Hon har köpt hem pärlor, läderband och allt möjligt. Sen kan du försöka sälja dem.

  • Äldre 7 Apr 17:47
    #15

    fotboll är en kul hobby.
    Skrattande

  • Äldre 7 Apr 17:51
    #16

    politik kanske 


    It's Good But It Just Ain't Right
Svar på tråden Hjälp mig att hitta en hobby!