Jag jobbar på gymnasiet och det finns nån i varje klass som känner lite extra nervositet än de övriga.
Där jag jobbar gör vi så att den elev som uttrycker detta får själv bestämma hur det ska redovisas. Dvs, klarar man inte göra det som det var planerat bestämmer man ihop med läraren hur det kan göras i stället, tex bara ihop med några klasskompisar eller ibland bara med läraren. Det beror på hur eleven själv tycker. När man känner att man själv har kontrollen klarar man av mer och jag har sett elever klara av att göra jättebra redovisningar bara de vet att de får styra själva. Sen kan man förstås ha en plan att de under de tre åren på gymnasiet kan försöka ha som mål att för varje gång öka på gruppen som ska lyssna lite grann, tills man märker att man klarar det.
Ibland upplever eleven att det är olika nervöst i olika ämnen, tex engelska upplevs ofta som extra nervöst eftersom det är ett annat språk.
Där jag jobbar har vi dessutom en jättebra kurator som är lite specialinläst på det här med "blyga" elever eller vad man ska kalla det. Hon har ibland kört grupper med elever som velat få hjälp med just din dotters problem och det brukar hjälpa efter bara några möten. De får redskap av henne hur de ska hantera nervositeten när den flyger på en. Det skulle din dotter kunna kolla upp med skolans kurator.
Sen vill jag verkligen betona att det finns inte någonstans skrivet att man "måste" redovis inför helklass och att det skulle ge bättre eller sämre betyg är bara bullshit! Själva redovisningen blir inte bättre eller sämre beroende på hur många som lyssnar...
Jag kan möjligen tänka mig om man läser en kurs som tex ledarskap att det kan spela in vilket betyg man kan få men i svenska, engelska, samhällskunskap osv finns det inget belägg för det alls, det kan vara bra att veta.
Undervisar själv i svenska, engelska och tyska och har ofta elever som är nervösa just för att det är språk det handlar om men vi löser det alltid på något sätt. Blir en otrolig skillnad på att få se en avslappnad elev redovisa för bara några kompisar, än att se nån som är på helspänn inför hela klassen.