• Mr E

Försvunna saker i skolan

Vad har skolan för skyldighet när det gäller saker som försvinner i skolan?

våran pojk på 6 år började skolan nu i höst. som sin första väska valde han en spindelmannen väska modell finare. sved lite med en ryggsäck för 550kr. men bara 1 gång han börjar skolan så vi tvekade inte med att gå med på de.

Men för några dag ar sen försvann den från hans plats där man hänger av sig. Varken lärare eller fritids personal har sett den. Ingen annan förälder har fått med sig den (säger dom iallafall)

Så frågan är. kan vi kräva skolan på väskan och innehållet? (väska + innehåll värt över 1000kr då den även innehöll regnkläder å extra kläder)
    Borde väl vara deras ansvar då de kräver barna har väska å innehållet i den.?

• Svar på tråden Försvunna saker i skolan
  • Mr E

Självklart var allt märkt

1000kr är inte svårt komma upp i. nu var väl väska lite dyrare än normalt kanske. men en väska ligger ändå run 300kr

Väska: 300kr
    Regnställ: 300kr
    Stövlar: 200kr
    uppsättning extrakläder:  300kr
     så över 1000kr är inte svårt 

• Mr E

självrisken om man ska ta de på hemförsäkring blir 1500 så helt värdelöst

• Mr E
    Ziindlaa skrev 2011-10-18 19:00:55 följande:
    Men tänk efter, hur skulle de se ut om skolan skulle ersätta allt som blir förlorat i skolan? Är det bättre att lärarna sitter och vaktar i kapprummet än att undervisa eller vara rastvakter? Hur ska en lärare kunna ha koll på alla elevers saker? Det är tråkigt när sådant händer, det tycker jag med men det finns inga pengar till att ersätta förlorade saker i skolan. Vi har ju knappt råd med de böcker vi vill ha. Skolan kan inte kräva att barnen ska ha regnkläder men alla föräldrar förstår inte att det är för barnets bästa.
    skolan våra barn kräver att barna ska ha kläder efter väder. dom kräver även att dom ska ha extrakläder när det handlar om 6åringarna i förskoleklass. väska kräver dom oxå.

Skolan måste väl ha nån form av försäkring som täcker stöld.

Jag förstår om dom inte ersätter leksaker mm å saker dom inte kräver. men saker dom kräver barna ska ha med sig måste dom väl vara tvungan ersätta om dom försvinner på skolan 
  • Mr E
    Lavish skrev 2011-10-18 19:16:13 följande:
    Det är en bra fråga faktiskt. Just i den prisklassen så är det ju inga orimligt dyra saker du skickat med, men ändå en kännbar summa för de flesta barnfamiljer. Hade det varit en keps hade jag tyckt att det inte var värt att bråka om, men det här är ju en annan sak. Dessutom kan man ju föreställa sig upprepning? Alltså en gång är väl kanske ingen gång men om saker i den här prisklassen fortsätter att försvinna upprepade gånger?

Jag kan tycka att skolan borde erbjuda säker förvaring. På högstadieskolor och gymnasium finns ju oftast skåp med lås som erbjuder en ganska hög säkerhet. Men om barnen hänvisas att hänga grejerna i en olåst korridor är det en annan situation.
    Ja hade de varit en vante eller strumpa så hade man ju inte brytt sig även om de kan vara irriterande Obestämd

Men de är ju inte kul å köpa saker till skolstarten å sen behöva köpa nytt 2-3mån för över 1000kr
  • Mr E
    Ziindlaa skrev 2011-10-18 19:27:53 följande:
    Mariestad: varför tror du skolan säger att barnen ska ha kläder efter väder? Ibland måste man gå ut hårt för att barnen ska ha ordentliga kläder, det är för barnens skull och ingen annans. En gång förra hösten skulle vi till naturskolan, alla barnen hade utkläder ( jacka, stövlar, vantar, osv) utom en pojke han kom utan jacka, inga vantar och i Foppa tofflor. Och det är till sånna föräldrar som man måste vara hårda mot för det är ju pojken som kommer frysa eller så får han vara kvar i skolan och missa en massa undervisning.
    Har jag skrivit nånstans att jag inte förstår varför dom ska ha kläder efter väder?

Är ju inte de tråden handlar om riktigt utan om skolan är ersättningsskyldiga för saker dom kräver att barnen har med till skolan om dom försvinner.

Jag kan även gå med på att ersätta om de beror på att min son tappat bort eller förstört själv. men detta handlar ju om att väskan försvunnit från platsen den ska hänga på. 

Är det en anvisad plats där sakerna ska hänga å skolan kräver dom ska ha dessa. så borde dom ju ha nån form av ansvar över sakerna
  • Mr E

så man ska alltså behöva stå för att väskan försvinner i skolan å skolan har inget ansvar för sånt. 
    dom KRÄVER väska. å då ska dom se till att den förvaras så folk inte bara kan ta den. eller ersätta den.

är ju samma sak som om barna har med sig tex matte boken hem för dom har matte i läxa. försvinner den då så ersätter skolan den då... knappast då får man som förälder hosta upp med pengar för den 

pågår just nu en process där dom försöker hitta den å sen om de inte lyckas ska vi ta den diskutionen då med dom 

• Mr E

Nu hade dom hittat väskan idag. I matsalen av alla ställen. hur den kommit dit vet jag inte.
    Så nu slapp det bli nån diskution med skolan ang. ersättning.

Lite konstigt bara att varken dom på skolan eller vi sett den där tidigare efter som vi själva var i matsalen å letade bla. å matsalen är ju ett ställe dom är på varje dag. men nu hängde den tydligen fullt synlig där idag. varken nån personal på skolan eller elev känns vid att den nu hängde där. å alla på skolan har blivit uppmanade att hålla utkik efter den 

• Mr E
    YokohamaNr2 skrev 2011-10-19 16:27:53 följande:
    Nån som fick  en liten påhälsning av samvete låter det ju som
    Skulle tro de va. blev nog lite mycket när alla lärare å personal höll koll efter den å alla klasser var informerade om att hålla utkik. 
  • Mr E
    Den allsmäktige skrev 2011-10-19 17:09:20 följande:
    Men du sa ju att väskan kostade 550 kronor? Men i din sammanfattning kostar väskan bara 300?
    nä då läste du inte riktigt vad ja skrev. skrev typ att väskan vi köpt för 550kr var lite i dyrast laget. men att en normal väska ligger ändå runt 300kr.

priserna skulle symbolisera vad saker normalt kostar i en väska(med en normal pris väska inräknad)

Meningen var att visa att kostnaden blir över 1000kr om en väska innehåller de de normalt innehåller för en 6åring. där av räknade jag på en väska för 300kr för de känndes mer normalt pris än 550kr 
Svar på tråden Försvunna saker i skolan