• immaga

    Får man cykla på trottoaren?

    Igår cyklade jag på en trottoar och en kvinna röt åt mig att jag inte fick det. Jävla surkärring tänkte jag, hehe. Men vill gärna kolla upp det och höra med lite folk angående detta så därför startar jag denna tråd!

    Det har ju börjat bli mörkt nu och jag hade glömt mina lysen så det var en anledning till att jag cyklade på trottoaren. Hade varit och tränat och tänkte inte på att det skulle bli mörkt. Det var inte kolsvart och kvinnan såg mig tydligt (gatan är också belyst). Dessutom var det uppförsbacke och jag cyklade väldigt långsamt!

    Vad tycker ni? eller vad vet ni angående att cykla på trottoaren?

  • Svar på tråden Får man cykla på trottoaren?
  • kellikopter

    känns väl som att idag är alla trottoarer cykelvägar? i alla fall i skåne är nästan har nästan alla trottoarer en markerad cykelväg.
    om trottoaren är skitsmal så bara en gående får plats så ska man förmodligen inte cykla där dock.

  • heeke

    Trafikreglerna är glasklara. Cykel får inte framföras på trottoar. Cykelbanor är markerade med påbudsskylt. (blå runt trafikmärke med cykel på) Finns ingen cykelbana är det på vägen cykeln hör hemma.
    Det är även solklart att lysen ska användas när det är mörkt. 
    Finns inte så mycket att diskutera kring det egentligen, då det som sagt inte råder några tvivel om vad som gäller.

    På vilken sida man "bör" gå när cykel och gångbana är gemensam kan man dock diskutera i evighet, även vad som gäller för gående på en ren gångbana för den delen.

     

  • Mannagrynsgröt

    Det är ett lagbrott att cykla på trottoaren, cykel räknas som ett fordon och samma trafikregler som för bilar gällar. Det är även förbjudet att cykla utan lampor när mörkret fallit. Du har alltså gjort dig skyldig till 2 lagbrott. Bötesstraff för båda två om polisen hade tagit dig.

  • immaga

    visste om det om ljusen. måste leta reda på mina lampor! visste inte hur det var med trottoarer... men nu vet jag :)

    men palla bli sur som tanten. haha

  • MinMinna

    NEJ det får man inte!! Retar mig enormt på folk som gör det. Tyst

  • Apopan

    Nej det får man inte. Samtidigt så kan jag tycka att barn gott och väl kan få cykla på trottoaren. Är ju fruktansvärt läskigt att se dem vingla omkring på bilvägarna.
    Fler cykelvägar skulle vara något helt enkelt.


  • Mandel

    Är inte bombsäker, men har för mig att man inte alls får cykla på trottoaren. Den är till för gångare och ska man cykla där ska det vara kombinerad gång/cykelbana med markering vilken del som är vad.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • MammaHela

    Jag låter mina barn cykla på trottoaren, men jag själv gör det inte. Självklart cyklar jag bredvid dem och ser till att de aktar sig för gångare, det är inte dem som ska akta sig för mina barn.


  • Sweet life

    Nej, det får man inte... Men ser hellre levande barn cyklandes på en trottoar än överkörda barn i biltrafiken... Så när det är barn som cyklar håller jag mun, men när dem börjar närma sig övre tonåren får dem allt höra om att det faktiskt är olagligt..

Svar på tråden Får man cykla på trottoaren?