• Anonym

Skuldsanering!! Existensminimum!!

Eftersom ni ej är gifta borde dom ej kunna kräva att du ska leva på existensminimum.

Hur det än blir så råder jag dig att för allt i världen inte själv låna för att "täppa igen" hans lån ifall det visar sig att han oundvikligen hamnar hos kronofogden.

Ingen av er tjänar på om ni bägge får anmärkningar, det kommer att försvåra era liv på så många sätt om ingen av er "får" skriva under kontrakt (boenden) eller köpa saker (bil, tv osv).

Hoppas det löser sig och att han kan få avbetalningsplaner som ni tillsammans klarar att hålla utan att någon av er får anmärkningar!

• Anonym
    Azusephre skrev 2011-10-20 10:23:31 följande:
    För att kunna få skuldsanering överhuvudtaget så måste man ha levt på existensminimum minst 5 år, om jag inte missminner mig...
    Nej, man måste leva på existensminimum i 5 år efter att man fått skuldsanering. Däremot så måste det vara gamla skulder och man ska inte ha gjort allt man kan för att försöka betala av själv.
  • Anonym

Som sagt ni är ju inte gifta, så bara din man som skulle leva på minimum. i värsta fall skriv er på olika adresser.

• Anonym

Nej, de kommer aldrig kunna mäta ut från dina pengar. Däremot kan de, för par som lever tillsammans, räkna med att dina pengar används till er gemensamma försörjning och mäta ut mer från din sambo istället.

• Anonym

läser om detta dilemma om skuldsanering
     min sambo är under utredning för skuldsanering  nu  vi väntar på svar exakt om hur det blir snart och det är nervöst .. lite av domedagen över ens liv ( mitt liv )

jag som hans sambo blir ganska negativt drabbad av detta också
    vi är en småbarn familj jag är nästan helt arbetslös har varit mamma ledig 2 år fått 2 barn på ca 2 år  jag  vill studera  nu för att jag är lågutbildad och får ej fastjobb här omkring
    men då säger kronofg  NEj till det ! ,  de vill inte att jag ska studera under min sambos saneringstid 5 år jag är 34 år nu .  de vill även att jag ska ta ut alla dagar föräldra p som finns kvar , vilket inte är mycket  men ändå?

vi är ju inte heller gifta och plötsligt känns det som att jag straffas pga av hans tidigare liv / företag som inte funka ,han har 1.3 mlijon i lån  . plus borgenär / hans familj. den delen blir inte avskriven dock.

vad är det som gäller egentligen när vi inte är gifta ?  jag har väl ingen skyldighet att betala något av hans skulder väl.   vi vill ju leva ihop  har 2barn  men det tär ju förhållandet då jag får stå tillbaka mycket av mitt liv som nu andra ska få sätta stopp för byta adress känns ju kanska genomskinligt också.

vet inte alls var jag ska göra nu med tanke på studier osv... och inga jobb finns här att söka heller ,vi bor på en liten ort.  

Svar på tråden Skuldsanering!! Existensminimum!!