Skuldsanering!! Existensminimum!!
Är lite fundersam över min och min sambos ekonomi.
Min sambo har haft ett företag tillsammans med några andra, nu är det så att företaget har försatts i KK och skulderna som företaget haft/har växer och växer.
Vet att någon av skulderna är på 800 000:- och det är bara en av dom.
Vi betalar lite varje månad på olika "småskulder" som företaget har.
Redan nu så ligger vi risigt till privat(ingenting privat har än gått till varken inkasso eller kronofogden) eftersom vår ekonomi ej riktigt räcker till, eftersom en av oss är föräldraledig. Den andre tjänar ca 12000.- rent i månaden.
Egentligen borde vi kunna leva gott på dom pengar vi får in om det inte vore för dessa små skulder som vi betalar på och dom jäklarns krediterna vi dragit på oss under tiden som sambon jobbade i sitt företag(fick ej lön på länge)
Snart kommer "domen" om hur mycket som ska betalas privat för att få bort dom stora skulderna som vissa ligger hos kronofogden och den gigantiska hos skatteverket.
Det jag undrar över är ifall dom kan "ge sig på" mina pengar för att betala sambons skulder med?
Hur funkar en skuldsanering? Är det bådas pengar som räknas då, eller bara den "skyldige" om man säger så.
Om man gör en skuldsanering hur funkar det överlag, alltså hur lång tid tar det(om det nu går mäta i tid)?
Om dom ska göra utmätning och min sambo inte äger något av värde, kan dom ta saker av mig istället då?
Någon som har bra svar på mina frågor, eller om ni vet något annat som kanske kan hjälpa mig.
Snart faller allt...som ett korthus