• Anonym (vill inte)

Skuldsanering!! Existensminimum!!

Är lite fundersam över min och min sambos ekonomi.

Min sambo har haft ett företag tillsammans med några andra, nu är det så att företaget har försatts i KK och skulderna som företaget haft/har växer och växer.

Vet att någon av skulderna är på 800 000:- och det är bara en av dom.
    Vi betalar lite varje månad på olika "småskulder" som företaget har.

Redan nu så ligger vi risigt till privat(ingenting privat har än gått till varken inkasso eller kronofogden) eftersom vår ekonomi ej riktigt räcker till, eftersom en av oss är föräldraledig. Den andre tjänar ca 12000.- rent i månaden.
    Egentligen borde vi kunna leva gott på dom pengar vi får in om det inte vore för dessa små skulder som vi betalar på och dom jäklarns krediterna vi dragit på oss under tiden som sambon jobbade i sitt företag(fick ej lön på länge)

Snart kommer "domen" om hur mycket som ska betalas privat för att få bort dom stora skulderna som vissa ligger hos kronofogden och den gigantiska hos skatteverket.

Det jag undrar över är ifall dom kan "ge sig på" mina pengar för att betala sambons skulder med? 
    Hur funkar en skuldsanering? Är det bådas pengar som räknas då, eller bara den "skyldige" om man säger så.
    Om man gör en skuldsanering hur funkar det överlag, alltså hur lång tid tar det(om det nu går mäta i tid)? 
    Om dom ska göra utmätning och min sambo inte äger något av värde, kan dom ta saker av mig istället då?

Någon som har bra svar på mina frågor, eller om ni vet något annat som kanske kan hjälpa mig. 

Snart faller allt...som ett korthus Skrikandes

• Svar på tråden Skuldsanering!! Existensminimum!!
  • Anonym

Eftersom ni ej är gifta borde dom ej kunna kräva att du ska leva på existensminimum.

Hur det än blir så råder jag dig att för allt i världen inte själv låna för att "täppa igen" hans lån ifall det visar sig att han oundvikligen hamnar hos kronofogden.

Ingen av er tjänar på om ni bägge får anmärkningar, det kommer att försvåra era liv på så många sätt om ingen av er "får" skriva under kontrakt (boenden) eller köpa saker (bil, tv osv).

Hoppas det löser sig och att han kan få avbetalningsplaner som ni tillsammans klarar att hålla utan att någon av er får anmärkningar!

• Pentagram

De kan inte ge sig på "dina" pengar per se, men ni anses ha gemensam ekonomi så de räknar med att "dina" pengar kommer att användas för den gemensamma försörjningen vilket gör att de kan ta mer från din sambo än vad de kunnat göra om hen bott ensam. De kan inte mäta ut dina prylar, heller, men väl era gemensamma (jag påpekar att KFM inte har för vana att mäta ut TVn eller så, det ger sällan något).

Vad gäller skuldsanering är det samma sak. Man räknar ut hens betalningsutrymme utifrån tanken att du bidrar till hens försörjning. En skuldsanering enligt lag löper i fem år (undantag finns men det är om personen är väldigt gammal, exempelvis).

• Anonym (hmm)

Det är flera saker som spelar in här. För det första så är det avgörande vilken bolagsform företaget hade. Sen förstår jag inte vad du menar med att ni betalar av lite här och där. Är det företagets skulder och det är satt i konkurs så ska ni inte betala något(än) för det ska en konkursförvaltare sköta. Era privata skuldr är en annan femma.

Skuldsanering tror jag inte är aktuellt alls då jag antar att företaget inte gick i konkurs för flera årsedan? För ska man ansöka om skuldsanering så är ett av kriterierna att skulderna ska vara gamla. 

Sen kan det ju bli tal om utmätning på lön från Kronofogden såklart och då kan man såklart inte ta av dina pengar om det inte är du som har skulder hos KF. Däremot påverkas du indirekt eftersom du förväntas bidra till  hushållets kostnader i förhållande till din inkomst.

Så, Vilken bolagsform hade företaget?
    Vilka inkomster har ni idag?
    När skedde konkursen, har din sambo varit på edgångsförhandling?
    Finns det konkursförvaltare? 

• Pentagram

Jag antog helt sonika att företaget kursat och att TS sambo gått i borgen för en massa skulder som nu betalades i efterhand. Kanske var en förhastad slutsats.

• Azusephre

För att kunna få skuldsanering överhuvudtaget så måste man ha levt på existensminimum minst 5 år, om jag inte missminner mig...

• Anonym
    Azusephre skrev 2011-10-20 10:23:31 följande:
    För att kunna få skuldsanering överhuvudtaget så måste man ha levt på existensminimum minst 5 år, om jag inte missminner mig...
    Nej, man måste leva på existensminimum i 5 år efter att man fått skuldsanering. Däremot så måste det vara gamla skulder och man ska inte ha gjort allt man kan för att försöka betala av själv.
  • Anonym

Som sagt ni är ju inte gifta, så bara din man som skulle leva på minimum. i värsta fall skriv er på olika adresser.

• Anonym

Nej, de kommer aldrig kunna mäta ut från dina pengar. Däremot kan de, för par som lever tillsammans, räkna med att dina pengar används till er gemensamma försörjning och mäta ut mer från din sambo istället.

• Anonym (vill inte)

Det är/var ett aktiebolag. 

Det vi betalar av på nu är saker dom borgat för, nåt banklån, nåt lån till leasingfirma.

Idag så får vi in min föräldrapenning som ligger runt 5000:- i månaden, sambons lön som ligger på runt 12000:-
    Detta är alltså "rena" pengar som vi får efter skatt.
    Min sambo har bara jobb ca 1½ månad till. Sen vet vi inte vad som händer.

Konkursen har gått igenom precis nyss.
    Vet inte vad edgångsförhandling är, men det ska vara en rättegång och då får dom komma som vill kräva tillbaka sina pengar som företaget är skyldigt.

Det finns en konkursförvaltare som dom har kontakt med. 

• Anonym (hmm)
    Anonym (vill inte) skrev 2011-10-21 11:05:13 följande:

Det vi betalar av på nu är saker dom borgat för, nåt banklån, nåt lån till leasingfirma.

Idag så får vi in min föräldrapenning som ligger runt 5000:- i månaden, sambons lön som ligger på runt 12000:-

Vet inte vad edgångsförhandling är, men det ska vara en rättegång och då får dom komma som vill kräva tillbaka sina pengar som företaget är skyldigt.

Men om det HAR gått i konkurs så ska ni inte betala av på något som tillhör företaget. Konkursförvaltaren ska gå igenom allt och betala av det som går. Innan dess ska ni inte betala några företagsskulder med era privata pengar. Ni får nog prata lite mer ingående med konkursförvaltaren om vad som gäller och vad ni ska göra.
  • Waldo
    Anonym (vill inte) skrev 2011-10-21 11:05:13 följande:

Då ser det lite bättre ut.
    Frågan är då om man har borgat solidariskt eller personligt
  • Anonym

läser om detta dilemma om skuldsanering
     min sambo är under utredning för skuldsanering  nu  vi väntar på svar exakt om hur det blir snart och det är nervöst .. lite av domedagen över ens liv ( mitt liv )

jag som hans sambo blir ganska negativt drabbad av detta också
    vi är en småbarn familj jag är nästan helt arbetslös har varit mamma ledig 2 år fått 2 barn på ca 2 år  jag  vill studera  nu för att jag är lågutbildad och får ej fastjobb här omkring
    men då säger kronofg  NEj till det ! ,  de vill inte att jag ska studera under min sambos saneringstid 5 år jag är 34 år nu .  de vill även att jag ska ta ut alla dagar föräldra p som finns kvar , vilket inte är mycket  men ändå?

vi är ju inte heller gifta och plötsligt känns det som att jag straffas pga av hans tidigare liv / företag som inte funka ,han har 1.3 mlijon i lån  . plus borgenär / hans familj. den delen blir inte avskriven dock.

vad är det som gäller egentligen när vi inte är gifta ?  jag har väl ingen skyldighet att betala något av hans skulder väl.   vi vill ju leva ihop  har 2barn  men det tär ju förhållandet då jag får stå tillbaka mycket av mitt liv som nu andra ska få sätta stopp för byta adress känns ju kanska genomskinligt också.

vet inte alls var jag ska göra nu med tanke på studier osv... och inga jobb finns här att söka heller ,vi bor på en liten ort.  

• Pentagram
    Anonym skrev 2011-11-12 13:57:12 följande:
    läser om detta dilemma om skuldsanering
     min sambo är under utredning för skuldsanering  nu  vi väntar på svar exakt om hur det blir snart och det är nervöst .. lite av domedagen över ens liv ( mitt liv )

jag som hans sambo blir ganska negativt drabbad av detta också
    vi är en småbarn familj jag är nästan helt arbetslös har varit mamma ledig 2 år fått 2 barn på ca 2 år  jag  vill studera  nu för att jag är lågutbildad och får ej fastjobb här omkring
    men då säger kronofg  NEj till det ! ,  de vill inte att jag ska studera under min sambos saneringstid 5 år jag är 34 år nu .  de vill även att jag ska ta ut alla dagar föräldra p som finns kvar , vilket inte är mycket  men ändå?

vi är ju inte heller gifta och plötsligt känns det som att jag straffas pga av hans tidigare liv / företag som inte funka ,han har 1.3 mlijon i lån  . plus borgenär / hans familj. den delen blir inte avskriven dock.

vad är det som gäller egentligen när vi inte är gifta ?  jag har väl ingen skyldighet att betala något av hans skulder väl.   vi vill ju leva ihop  har 2barn  men det tär ju förhållandet då jag får stå tillbaka mycket av mitt liv som nu andra ska få sätta stopp för byta adress känns ju kanska genomskinligt också.

vet inte alls var jag ska göra nu med tanke på studier osv... och inga jobb finns här att söka heller ,vi bor på en liten ort.  
    Jo, du kommer att drabbas av hans tidigare skuldsättning. Hushållet förväntas anstränga sig för att ha så bra inkomster som möjligt under skuldsaneringsperioden.
Svar på tråden Skuldsanering!! Existensminimum!!