Inlägg från: Pentagram |Visa alla inlägg
  • Pentagram

Skuldsanering!! Existensminimum!!

De kan inte ge sig på "dina" pengar per se, men ni anses ha gemensam ekonomi så de räknar med att "dina" pengar kommer att användas för den gemensamma försörjningen vilket gör att de kan ta mer från din sambo än vad de kunnat göra om hen bott ensam. De kan inte mäta ut dina prylar, heller, men väl era gemensamma (jag påpekar att KFM inte har för vana att mäta ut TVn eller så, det ger sällan något).

Vad gäller skuldsanering är det samma sak. Man räknar ut hens betalningsutrymme utifrån tanken att du bidrar till hens försörjning. En skuldsanering enligt lag löper i fem år (undantag finns men det är om personen är väldigt gammal, exempelvis).

• Pentagram

Jag antog helt sonika att företaget kursat och att TS sambo gått i borgen för en massa skulder som nu betalades i efterhand. Kanske var en förhastad slutsats.

• Pentagram
    Anonym skrev 2011-11-12 13:57:12 följande:
    läser om detta dilemma om skuldsanering
     min sambo är under utredning för skuldsanering  nu  vi väntar på svar exakt om hur det blir snart och det är nervöst .. lite av domedagen över ens liv ( mitt liv )

jag som hans sambo blir ganska negativt drabbad av detta också
    vi är en småbarn familj jag är nästan helt arbetslös har varit mamma ledig 2 år fått 2 barn på ca 2 år  jag  vill studera  nu för att jag är lågutbildad och får ej fastjobb här omkring
    men då säger kronofg  NEj till det ! ,  de vill inte att jag ska studera under min sambos saneringstid 5 år jag är 34 år nu .  de vill även att jag ska ta ut alla dagar föräldra p som finns kvar , vilket inte är mycket  men ändå?

vi är ju inte heller gifta och plötsligt känns det som att jag straffas pga av hans tidigare liv / företag som inte funka ,han har 1.3 mlijon i lån  . plus borgenär / hans familj. den delen blir inte avskriven dock.

vad är det som gäller egentligen när vi inte är gifta ?  jag har väl ingen skyldighet att betala något av hans skulder väl.   vi vill ju leva ihop  har 2barn  men det tär ju förhållandet då jag får stå tillbaka mycket av mitt liv som nu andra ska få sätta stopp för byta adress känns ju kanska genomskinligt också.

vet inte alls var jag ska göra nu med tanke på studier osv... och inga jobb finns här att söka heller ,vi bor på en liten ort.  
    Jo, du kommer att drabbas av hans tidigare skuldsättning. Hushållet förväntas anstränga sig för att ha så bra inkomster som möjligt under skuldsaneringsperioden.
Svar på tråden Skuldsanering!! Existensminimum!!