Anonym skrev 2011-11-12 13:57:12 följande:
läser om detta dilemma om skuldsanering
min sambo är under utredning för skuldsanering nu vi väntar på svar exakt om hur det blir snart och det är nervöst .. lite av domedagen över ens liv ( mitt liv )
jag som hans sambo blir ganska negativt drabbad av detta också
vi är en småbarn familj jag är nästan helt arbetslös har varit mamma ledig 2 år fått 2 barn på ca 2 år jag vill studera nu för att jag är lågutbildad och får ej fastjobb här omkring
men då säger kronofg NEj till det ! , de vill inte att jag ska studera under min sambos saneringstid 5 år jag är 34 år nu . de vill även att jag ska ta ut alla dagar föräldra p som finns kvar , vilket inte är mycket men ändå?
vi är ju inte heller gifta och plötsligt känns det som att jag straffas pga av hans tidigare liv / företag som inte funka ,han har 1.3 mlijon i lån . plus borgenär / hans familj. den delen blir inte avskriven dock.
vad är det som gäller egentligen när vi inte är gifta ? jag har väl ingen skyldighet att betala något av hans skulder väl. vi vill ju leva ihop har 2barn men det tär ju förhållandet då jag får stå tillbaka mycket av mitt liv som nu andra ska få sätta stopp för byta adress känns ju kanska genomskinligt också.
vet inte alls var jag ska göra nu med tanke på studier osv... och inga jobb finns här att söka heller ,vi bor på en liten ort.
Jo, du kommer att drabbas av hans tidigare skuldsättning. Hushållet förväntas anstränga sig för att ha så bra inkomster som möjligt under skuldsaneringsperioden.