Inlägg från: Anonym (hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmm)

Skuldsanering!! Existensminimum!!

Det är flera saker som spelar in här. För det första så är det avgörande vilken bolagsform företaget hade. Sen förstår jag inte vad du menar med att ni betalar av lite här och där. Är det företagets skulder och det är satt i konkurs så ska ni inte betala något(än) för det ska en konkursförvaltare sköta. Era privata skuldr är en annan femma.

Skuldsanering tror jag inte är aktuellt alls då jag antar att företaget inte gick i konkurs för flera årsedan? För ska man ansöka om skuldsanering så är ett av kriterierna att skulderna ska vara gamla. 

Sen kan det ju bli tal om utmätning på lön från Kronofogden såklart och då kan man såklart inte ta av dina pengar om det inte är du som har skulder hos KF. Däremot påverkas du indirekt eftersom du förväntas bidra till  hushållets kostnader i förhållande till din inkomst.

Så, Vilken bolagsform hade företaget?
    Vilka inkomster har ni idag?
    När skedde konkursen, har din sambo varit på edgångsförhandling?
    Finns det konkursförvaltare? 

• Anonym (hmm)
    Anonym (vill inte) skrev 2011-10-21 11:05:13 följande:
    Det är/var ett aktiebolag. 

Det vi betalar av på nu är saker dom borgat för, nåt banklån, nåt lån till leasingfirma.

Idag så får vi in min föräldrapenning som ligger runt 5000:- i månaden, sambons lön som ligger på runt 12000:-
    Detta är alltså "rena" pengar som vi får efter skatt.
    Min sambo har bara jobb ca 1½ månad till. Sen vet vi inte vad som händer.

Konkursen har gått igenom precis nyss.
    Vet inte vad edgångsförhandling är, men det ska vara en rättegång och då får dom komma som vill kräva tillbaka sina pengar som företaget är skyldigt.

Det finns en konkursförvaltare som dom har kontakt med. 
    Men om det HAR gått i konkurs så ska ni inte betala av på något som tillhör företaget. Konkursförvaltaren ska gå igenom allt och betala av det som går. Innan dess ska ni inte betala några företagsskulder med era privata pengar. Ni får nog prata lite mer ingående med konkursförvaltaren om vad som gäller och vad ni ska göra.
Svar på tråden Skuldsanering!! Existensminimum!!