LillaMandarin skrev 2011-10-19 19:07:16 följande:
Men gäller dessa meritpoäng gällande språk, eng, ma och områdesbehörigheter för oss som har "gamla" betyg? Detta trädde väl i kraft för ett par år sedan.
Eller så är det som ni säger att vi också kan tillgodoräkna oss detta, varav förklaringen till mitt "höga" värde när vhs räknar ut detta.
Synd för min del jag hade hoppats på att jag hade räknat fel och vhs hade rätt dvs att det var mitt snitt utan extra merit poäng. Eftersom jag söker utbildning hos MSB så har de andra regler gällande meriter.
http://www.meritpoang.se/ommerit.php läs under "vilka kan få meritpoäng"
Här fanns en lite bättre källa, så jo det är antagligen dina meritpoäng som syns.
Jag vill minnas att det redan när jag gick på gymnasiet pratade som meritpoäng för vissa kurser (bl.a Cambridge advanced English som jag läste) men jag vet inte om de är samma sak som det som numera finns i gymnasieskolan.
Kanske har man under många år provat ut dessa kurser på gymnasienivå och först nu infört att de ligger utanför ordinarie meritvärde?
För att kunna nyttjas för att söka med ht 2010, måste ju de som började gymnasiet redan 2007 ha haft möjligheten att läsa dessa kurser, och redan då måste de ju ha varit godkända och utprovade av skolverket.
Som jag har förstått det så ger ingen av "baskurserna" meritpoäng, utan bara tillvals och breddningskurser?