• LillaMandarin

Vem räknar ut fel betygvärde, jag eller vhs?

Hur räknar man egentligen ut sitt betygsnitt gällande gymnasiebetygen?
    Jag vet att det finns sidor där man bara skriver in alla ämnen och betyg så räknar den ut snittet själv. Men det jag undrar, skall man skriva in alla betygen från slutbetyget? Sen har jag ett samlat betygsdokument eftersom jag läste fler kurser, skall detta räknas in på något vis?

Jag har gjort så att jag räknar bara med slutbetyget och då får jag ett snitt. Men när jag tidigare sökt högskolekurser och kommit på reservplats på vissa så står det ett betygsvärde brevid och de visar ett mkt högre värde än det jag får ut?

Vad stämmer? 

• Svar på tråden Vem räknar ut fel betygvärde, jag eller vhs?
  • riboflavin

Det är inte så att du har läst kurser som ger meritpoäng?

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • LillaMandarin

Nej jag har ju betyg från 2003 och då gällde ju inte dessa nya meritpoäng om jag förstår det rätt.

• Jungblom

Nej, du använder inte de kurser som är ut över de poäng som krävs och det finns så kallade meritpoäng också för tex språk.

• riboflavin
    LillaMandarin skrev 2011-10-19 18:59:57 följande:
    Nej jag har ju betyg från 2003 och då gällde ju inte dessa nya meritpoäng om jag förstår det rätt.
    "Meritpoäng kan fås av slutbetyg från svensk gymnasieskola från 2003 eller senare, eller från svensk gymnasial vuxenutbildning med bara kurser enligt 2001 års kursplaner."

Wikipedia är ju ingen optimal källa, men jag gick ut gymnasiet 2001, har kompletterade betyg fån komvux 2003 och har en del meritpoäng från komvuxstudierna.

Jag minns inte om jag har fått dessa medräknade före 2010, men förra hösten stod de med på mitt antagningsbesked. 
  • LillaMandarin

Men gäller dessa meritpoäng gällande språk, eng, ma och områdesbehörigheter för oss som har "gamla" betyg? Detta trädde väl i kraft för ett par år sedan.

Eller så är det som ni säger att vi också kan tillgodoräkna oss detta, varav förklaringen till mitt "höga" värde när vhs räknar ut detta.

Synd för min del jag hade hoppats på att jag hade räknat fel och vhs hade rätt dvs att det var mitt snitt utan extra merit poäng.  Eftersom jag söker utbildning hos MSB så har de andra regler gällande meriter. 

• riboflavin
    LillaMandarin skrev 2011-10-19 19:07:16 följande:
    Men gäller dessa meritpoäng gällande språk, eng, ma och områdesbehörigheter för oss som har "gamla" betyg? Detta trädde väl i kraft för ett par år sedan.

Eller så är det som ni säger att vi också kan tillgodoräkna oss detta, varav förklaringen till mitt "höga" värde när vhs räknar ut detta.

Synd för min del jag hade hoppats på att jag hade räknat fel och vhs hade rätt dvs att det var mitt snitt utan extra merit poäng.  Eftersom jag söker utbildning hos MSB så har de andra regler gällande meriter. 
    http://www.meritpoang.se/ommerit.php läs under "vilka kan få meritpoäng"

Här fanns en lite bättre källa, så jo det är antagligen dina meritpoäng som syns.

Jag vill minnas att det redan när jag gick på gymnasiet pratade som meritpoäng för vissa kurser (bl.a Cambridge advanced English som jag läste) men jag vet inte om de är samma sak som det som numera finns i gymnasieskolan.

Kanske har man under många år provat ut dessa kurser på gymnasienivå och först nu infört att de ligger utanför ordinarie meritvärde?

För att kunna nyttjas för att söka med ht 2010, måste ju de som började gymnasiet redan 2007 ha haft möjligheten att läsa dessa kurser, och redan då måste de ju ha varit godkända och utprovade av skolverket.
    Som jag har förstått det så ger ingen av "baskurserna" meritpoäng, utan bara tillvals och breddningskurser?
Svar på tråden Vem räknar ut fel betygvärde, jag eller vhs?