• WiMe06

Fodrad gummistövel eller allväderstövel?

Nu börjar det bli kallt om dagarna här nere och det är blöt i marken. Den äldstes gummistövlar har spruckit och den yngstas är för små för att ha extra strumpor i, och höstkängos vill jag inte lägga pengarna på, dels för att dem inte kommer användas särskilt mkt och ungarna älskar sina gummistövlar! Så därför tänkte jag köpa nya stövlar, men då är min fråga, ska jag satsa på fodrade gummistövlar eller allväderstövlar? Och vad är skillnaden? Är allväderstövlarna mindre vattentäta? Hoppas jag kan få många svar.

• Svar på tråden Fodrad gummistövel eller allväderstövel?
  • MammaPappaBarn

Allvädersstövlar är vattentäta, som gummistövel, nertill, typ upp till ovanför fotknölarna. Om du inte ska investera i ett par av varje, skulle jag gå på allvädersstövlar. Känns som de har en längre säsong än fodrade gummistövlar. Perfekt även vid snö och slask, då fodrade gummistövlar känns för kalla.

• Alexi

Vi hade allvädersstövlar som vi använde så fort snön var lite blötare förra vintern, typ. Så de är rejält fordrade och jättebra, har köpt samma sort i år och de använder vi redan vid fem plus men alltså även kallare.

• cicci85

Vi köpte såna där Dunlop-stövlar på coop. Fodrade gummistövlar som ska funka till -20, är det allvädersstövlar då kanske?
    Har tidigare haft coops egna fodrade gummistövlar med de höll inte ens en säsong...

• WiMe06

Vill gärna att stövlarna ska funka redan nu, + 10 grader och regn, funkar allväderstövlar då? Till vinterns har den lilla killen ett par vinterdtövlar från kavat med vattentätt över foten, skinn i skaftet, den äldsta grabben har ett par vinterkängor från Viking med vattentätt över foten samt goretex så stövlarna behöver inte funka till flera minusgrader då dem kan använda sina vinterskor? Är allväderstövlar ändå bättre? Tänker inte köpa nya ofodrsde gummistövlar förrän efter vintern så jag vill inte införskaffa både allväderstövel och fodrad gummistövel.

• Alexi

Min dotter hade sina stövlar idag när de var ute i skogen med dagis och även på kvällen fram och tillbaka till affären och hon verkar gilla dem men det säger ju inte så mycket i och för sig. Vi bor i Stockholm i alla fall och har ett par plusgrader på morgonen och 7-9 på dagen.

• WiMe06

Var det varmfodrade stövlar hon hade då?? Har hittat ett par stövlar från kavat, slask, någon med erfarenhet av dessa? Funkar dem nu eller är dem för varma? Usch vilket svårt val tycker jag.

• Alexi
    Felix06 skrev 2011-10-19 20:53:20 följande:
    Var det varmfodrade stövlar hon hade då?? Har hittat ett par stövlar från kavat, slask, någon med erfarenhet av dessa? Funkar dem nu eller är dem för varma? Usch vilket svårt val tycker jag.
    Vi har dessa:

www.dinsko.se/Shop-online/Barn/Gummistovlar
  • WiMe06

Ska kika på kavats slask å se hur dem är i verkligheten om jag hittar några, dem var bra pros på tycker jag, annars får det nog bli tretorns fodrade gummistövlar å är det så får man kanske uppdatera med ett par allväderstövlar eller höstkängor iallafall! Suck vad grejer det är som behövs!! Inga fler som vill berätta vad dem tycker??

• SannaB83

Vi valde mellan fodrad gummistövel och ett par allvädersstövlar. Valde att köpa ett par allvädersstövlar efter mycket tänkande. Köpte på intersport för 350 kr förra veckan. Känns mer regäla på nåt sätt och kommer förmodligen ha mer användning för dom än ett par gummistövlar. Använder allvädersstövlarna nu och funkar jätte bra. Märket var McKinley och passar mina barns fötter som är ganska breda.

• WiMe06

Det blir inte för varmt med allväderstövlarna nu då?? Och funkar dem att hanär det är ösregn och jätteblöt ute eller läcker dem då? eftersom vi inte har några ofodrsde stövlar nu så måste dem fungera även vid ösregn utan att läcka in

• SannaB83

Dom allväderstövlarna vi köpte är som gummistövlar, tar inte in vatten. Här vi bor är det noll grader på morgonen och några plus på dagen, så tycker det funkar med stövlarna nu. Fodrade gummistövlar är inte så dyra, såg ett par på coop för 99 kr.

Svar på tråden Fodrad gummistövel eller allväderstövel?