• caspersmamma 08

Flick namn

Jag väntar en flicka i mars och har börjat lite smått att tänka på namn men har inte kommit på något än som jag fastnat för så jag skulle behöva lite förslag.

Jag vill att de ska vara enkelt att säga, sött, vanligt men endå inte för vanligt. Namnet Sofia skulle jag gärna ta men det heter min lillasyster så det går ju tyvärr inte. Har även tänkt på Lova men är inte riktigt säker.

När jag väntade sonen så hade jag dessa tjej namn:
    Elin, Maja, Elsa,

• Svar på tråden Flick namn
  • Brünnhilde
    caspersmamma 08 skrev 2011-10-20 22:03:16 följande:
    Agnes tyckte min dotter om ska fråga sambon ikväll vad han tycker. Molly kommer det inte bli.
    DreamSmurfan skrev 2011-10-20 19:59:34 följande:
    Joline är ett namn som jag har fastnat för, men vi fick en kille så han fick inte heta det Linus fick han heta, upptäckte sedan att han har namnsdag på vår bröllopsdag...

Astrid, Amelia, Birgit, Cecilia, Emilia, Elsa, Ebba, Emma, Fiona, Hanna, Isabell, Jenny, Julia,Kristin, Katrin, Kajsa, Karin, Lena, Maja, Natalie, Pauline, Rebecka, Sofie, Sara, Therese, Tilda, Wilma, Åsa,

Här finns några att välja på : www.barnnamn.se/

Här kunde man slumpa fram ett namn(kul att se vad det blev) www.babyhjalp.se/barnnamn

Här skriver du in ditt och din mans namn och får ett namnförslag: svenskanamn.alltforforaldrar.se/
    Joline är fint men inget för oss, Emma kom jag själv på idag men sen nu ikväll så träffade jag några mammor från mammagruppen och blev då påmind att enns mamma yngsta barn heter Emma. Isabell hade jag gärna tagit men de heter barnens kusin så det är tyvärr upptaget.
    Kollade vad barnet skulle heta när jag skrev in våra namn och då blev det Vendela hade det namnet i tankarna när jag väntade sonen men har för mig att sambon inte tyckte om det.
    Hoppas att det blir Agnes då! Det tror jag aldrig ni ångrar; det finns ju typ ingen som kan tycka något elakt om det.
    Emma är sött och fint, men som sagt väldigt, väldigt vanligt nu... Så vanligt att det blivit tråkigt.
  • Brünnhilde
    RocketQueen skrev 2011-10-21 20:29:01 följande:
    Klart du kan döpa dottern efter din lillasyster! Förstå hur smickrad hon kommer att bli. En enormt fin gest tycker jag.
    Tycker det är olämpligt. Dels kommer det att bli en massa sammanblandningar, när folk inte vet vilken Sofia som åsyftas. Och dels är det alltid en risk att döpa sitt barn efter någon som fortfarande lever. Det kan hända något med relationen, eller det kan komma fram något hemskt som den äldre personen gjort - och då är det inte lika roligt att barnet är döpt efter denn* längre. Jag vet flera som har ångrat att de döpte barnet efter mormor/farmor t.ex., när svärsmorsproblemet så småningom tog över hela deras liv...
  • Träz

Thea, Saga, Ebba, Wilma, Alva, Vera, Svea, Malva, Alicia, Glad

• RocketQueen
    Brünnhilde skrev 2011-10-22 15:20:47 följande:
    Tycker det är olämpligt. Dels kommer det att bli en massa sammanblandningar, när folk inte vet vilken Sofia som åsyftas. Och dels är det alltid en risk att döpa sitt barn efter någon som fortfarande lever. Det kan hända något med relationen, eller det kan komma fram något hemskt som den äldre personen gjort - och då är det inte lika roligt att barnet är döpt efter denn* längre. Jag vet flera som har ångrat att de döpte barnet efter mormor/farmor t.ex., när svärsmorsproblemet så småningom tog över hela deras liv...
    Well, vi får väl helt enkelt agree to disagree Jag  hade kunnat gjort det och tycker att det är en fin gest, men som med så mycket annat så tycker folk olika.
  • 071001

Elsa är fint, men ack så vanligt just nu.

Ebba, Ingrid, Märta, Vera, Svea är sånt jag gillar just nu. 

• caspersmamma 08

Hon kommer få heta Sofia i andra namn.

tessi3h skrev 2011-10-22 15:26:21 följande:
    Lovisa, Livia eller Liv, Alva, Hilda
    Alva gillar jag.
    Träz skrev 2011-10-22 15:30:18 följande:
    Thea, Saga, Ebba, Wilma, Alva, Vera, Svea, Malva, Alicia, Glad
    Ebba, Wilma, saga, Alicia är också fina.

Mina 3 andra barn heter Alexander, Felicia, Casper
Svar på tråden Flick namn