• Läntandelavendel

Vad duktiga föräldrar vi är! Vi lärde vår son gå när han var 9 månader! Varför gör inte ni andra det??

Ville bara komma med ett litet inlägg eftersom jag är så stolt över oss föräldrar som lärt vår son att gå nu när han endast fyllt 9 månader. Vi har varit konsekvensa o repeterat o tränat vid samma tidpunkter varje dag o sakta men säkert gav det resultat. Nu går han helt på egen hand!!

Och jag fattar inte varför andra föräldrar mesar så med sina barn och inte ger dem verktyg så de kan lära sig gå själva!?? Bara man är konsekvent o tydlig och inte ger upp så fixar det sig! Sluta inte försöka efter ett par dagar utan gör upp en plan och följ den! Bara man inte visar barnet att man gett upp, för då känner barnet såklart det o tänker "ja men jag kan inte gå själv" och så e det liksom kört.

Och varför ska man vänta med en sån grej när det faktiskt går att lära barnet bli självständigt snabbare?

Ett tips är också att man är tydlig med och signalerar när det är dags att börja träna på gåendet. Till exempel så kan man ta på en viss melodi varje gång så att barnet känner igen sig o vet vad som ska hända! Och efter träningen så kan man belöna barnet med extra kärlek så det känner att det är på väg åt rätt håll.

Tycker att föräldrar är alldeles för slappa med den här träningen o förlitar sig för mkt på barnets egen takt, jag menar, barn är barn, det är vi föräldrar som ska visa vägen!! Kämpa på! Jag kan gärna komma med tips och coaching!

Jag hoppas att ngn förstod tanken bakom mitt inlägg ;))             

• Svar på tråden Vad duktiga föräldrar vi är! Vi lärde vår son gå när han var 9 månader! Varför gör inte ni andra det??
  • lovley00

Min son 20mån körde bil första gången idag sån stolt mamma man är, nu får han låna bilen när han vill.!

• Tom Araya
    evil eye skrev 2011-10-19 21:57:07 följande:
    Oj vad ni är duktiga! Var det det ni ville höra?

Varför påskynda något som ändå kommer när det kommer?  

Det mesta kommer faktiskt inte av sig själv.
    Uppmuntran och träning är A och O i allt man ska lära sig.

Därmed inte sagt att man ska tvinga på barn att lära sig vad de inte är fysiskt eller intellektuellt mogna för men det är inte alltid så uppenbart när tiden är inne.
  • Vivienne74

Tränar man barn för tidigt är de ibland inte mogna att gå eller stå eftersom skelettet faktiskt är mjukt och det finns en risk att de blir hjulbenta.... Jag var ett sådant barn, jag var så hjulbent efter att ha stått och hoppat, gått redan vid 6 mån ålder.... på tok för tidigt.

Senare.. var jag så hjulbent av allt det att mina ben behövde skenor för att stå rätt eftersom fötterna nästintill mötte varandra... benen hade formats så av allt skuttande o gående.

Vart och ett barn har sin utveckling och man ska aldrig jämföra med andras barn eller trycka på dem nåt de inte är redo för, för vem är det egentligen som vill att barnet ska gå omkring tidigt? föräldern.

• Annkris

TS, blir inte besviken nu, men din son hade lärt sig att gå vid samma tidpunkt även om ni inte tränat. Så all den tid ni la ner på att lära honom gå, kunde ni ha lagt på att umgås med sonen och bekräfta honom för den han är istället för det han kan.

Jag förstår om insikten är tung, men någon måste ju berätta detta.

• tackförfisken

Vad som gjorde min kväll igår vad attityden i inlägget... Den hittar man överallt här på fl:) oavsett vad man byter ordet gå mot så är det alltid massor av duktiga mammor som inte kan förstå att alla små barn är olika.
    : varför gör du inte som jaag???
    Gillade inlägget ts;)

• why the face

Du vill känna dig lite bättre än andra? Förstod jag tanken bakom ditt inlägg?? 

För övrigt kan jag inte förstå denna hets med att skynda på sina barn med allt. De är små så kort tid ändå. Enda anledningen jag kan se varför man ska skynda med allt är för att man tror att det ligger någon prestige i det. Min dotter gick för övrigt vid 10 månader utan att vi tränade och hetsade henne. Alltså måste jag ju vara  en ännu duktigare förälder än du. Om det nu är viktigt.

• tackförfisken

Hela ts är ironi;)

• Remia

Barn mår väl inte bra i längden om utvecklingen stressas fram.
    Tycker faktiskt synd om ditt barn.

• 010306

Barn går när dem är mogna för det precis som med andra saker. Antar att ni bara har ett barn då ni inte upptäckt vilka skillnader det kan vara i det bara mellan syskon Ts.
    Och varför så bråttom ? de lär ju sig inom sinom tid. Vid 18 mån kan ju de allra flesta gå. Endel barn fokuserar på att lära sig annat först. Här var det talet på äldsta tjejen tex. Men antar att ni tränat så erat barn  på att tala med Ts så att det kan det ;)

• Knasis
    lovley00 skrev 2011-10-20 00:19:32 följande:
    Min son 20mån körde bil första gången idag sån stolt mamma man är, nu får han låna bilen när han vill.!
    Hoppas inte för mycket så mister du inte allt
Svar på tråden Vad duktiga föräldrar vi är! Vi lärde vår son gå när han var 9 månader! Varför gör inte ni andra det??