Polly skrev 2011-10-21 09:00:42 följande:
Jag är emotofob, vilket innebär att jag har fobi för kräk. Jag är då orolig när jag börjar ta nya tabletter att jag ska bli ännu mer illamående, det står ju alltid att det är en biverkning. Hur har det varit för dig när du börjat ta omeprazol? har du blivit illamående? hur många dagar har det tagit för dig innan dom hjälpt? vad äter du för sorts mat? tycker det är så svårt vad man ska äta. jag jobbar i stan, tar aldrig med mig mat hemifrån så du kan ju själv tänka dig vad det blir för mat när man köper ute hela tiden.
Nä, mådde inte illa av dom o tyckte de började göra susen ganska direkt. Jag tycker det är den inre stressen som gör mest skada har jag märkt, så jag försöker hålla mig lugn. Känner jag pressen på mig, tar jag en break, andas o tar ner mig på jorden istället. Det är min medicin just nu: lugn.
Just efter attacken undvek jag jag ganska mycket mat, då åt jag mest för att stilla hungern o få i mig näring. Jag såg till att ha hyfsat fasta mattider med mellanmål. Bröd (varken ljust eller grovt, nåt mittimellan), Fil, pasta, laktosfritt (brukar rekommenderas, men jag äter ändå laktosfritt, är intolerant), svagt kryddad mat, jag var nog lite för larvig där, men jag ville inte ha så ont igen.Jag skar ner på mitt coca cola-intag (drack alldeles för mycket innan), mycket vatten. Efter ca 2 veckor fick jag nog o beordrade sambon att köpa med kebab hem o fy fan va gott det var! Och det gick bra!
Jag äter som vanligt nu, men känner ibland av magen, speciellt nu när jag jobbar ständig hela kan magen kännas av på fredagnatten. Då äter jag nåt lätt o snällt för magen, så går det över
Man blir jätterädd först i början när man får så där ont o tror att man aldrig nånsin kommer kunna leva normal igen, men om man är snäll mot magen direkt så är man snart okej igen. Det man mest får jobba med är det inre, det är oftast den största boven. Och på stan brukar det finnas bra mat om du inte vill ta med hemifrån. Ta med några lätta mellanmål, t ex risifrutti. Drick vatten, skär ner på kaffet. Till lunch är ju bara att ta med lite rester från kvällsmaten eller be restaurangen om tips om magsnäll mat (pizzeriorna kanske inte har så stort utbud, men finns subway på din ort kan det vara ett bra alternativ). Ät nåt lätt till lunch, sallad eller sub, så magen inte blir tokfull o får jobba så hårt. En lätt lunch gör att man inte blir så trött heller, utan får en massa bra energi. Nu vet ju inte jag vad du jobbar med, men om du har en timmes lunch, så se till att ta en liten promenad oxå! Inte en stressig, utan bara strosa, titta på alla vackra löv, hur fåglarna fritt flyger. Ja, det är ganska bra o tänka lite som en pårökt hippie när man är stressad. Likaså när du kommer hem, tänk på allt vackert, lär dig se med nya ögon.
Prata med din karl om hur du mår o varför du kommer förändras, så han inte tror han gjort nåt fel. Avsätt en kväll per vecka som är bara din, t ex mellan 18-21 varje tisdag, då får du göra det du vill o han får sköta marktjänsten. Samma sak gäller för honom varje torsdag. Och onsdagen är er kväll, när ni tillsammans som ett par ska göra det ni vill. Tända ljus, sitta o prata, bara vara ett par. Nån kväll kanske barnen kan sova över hos nån släkting så ni kan gå ut o hitta på nåt. bowla brukar va kul, bio brukar inte direkt vara stimulerande. Kanske en paintballmatch? Aktiviteter som får igång pulsen är alltid bra. Men detta kan du ta sen när du mår bättre i magen, börja med promenader eller nån annan aktivitet som får dig att må bra, men som inte ställer krav på dig.
Hoppas det här är till nån hjälp o hoppas du fortsätter berätta hur det går för dig!
*kram*