• Polly

Jobbig magkatarr, vad ska jag äta?

Har haft några dagar av stark magkatarr (ca4 dagar). Jag mår illa nästan hela tiden Kräks och har sug och ont i magsäcken. Jag har fått jätte svårt att äta fast jag känner mig hungrig. Jag vill ABSOLUT inte hamna i något ätproblem. Men jag vet inte vad jag ska äta för att magen ska bli bättre. Har ätit två smörgåsar nu till frukost, känner mig fortfarande hungrig + att jag är illamående och magont. Har du något bra tips???

• Svar på tråden Jobbig magkatarr, vad ska jag äta?
  • cinalind

Jag rekommenderar att du köper Omeprazol på apoteket, för att få din magkatarr under kontroll.
    Har man magkatarr så ska man inte äta någon stekt mat, ej lök, inge kaffe, inge nikotin.. All mat ska ist vara kokt!
    Men genom att jag tar omeprazol så kan jag inta allt :) 

• Jojjjoo

Hej!
    Jag har haft magkatarr sedan jag var 14 (är nu 27)
    tyvärr är magkatarr en sådan där sak som ofta kan återkomma så i första hand tycker jag du ska fundera på vad som utlöst det, så du kan undvika det. Det kan va en eller flera faktorer och handlar ofta om oregelbundna mattider, stark mat, fet mat, stress eller liknande.

Sen tycker jag du ska gå till en läkare som kan avgöra vart magkatarren sitter, för som jag har förstått det ska man äta lite olika beroende på om det är i magsäcken eller i tarmarna (men det låter som magsäcken)

Är det i magsäcken ska du äta milda saker, soppor, yoghurt, banan, kokt mat etc
    Är det i tarmarna har jag för mej att du ska satsa på fibrer.
    Undvik: choklad, mint, kaffe, kryddor, fett och alkohol.

Det finns mycket bra medicin på apoteket som är receptfri och som du kan använda tillfälligt. Den bästa för mej har varit någon på "z" zantoc, tror jag, brustablett som smakar för jä**. Men många gillar rennie, novalucol och losec.
    Nu äter jag omeprazol 3 ggr om dagen (har efter utredning fått reda på att jag har bråck i magmunnen) så nu använder jag ingen tillfällig medicin.

För egen del har jag märkt att det allra viktigaste är att äta regelbundet, aldrig bli för hungrig, då tål jag fet och stark mat ganska bra.
    De symptomen du beskriver nu med hunger och illamående är klassiska symptom inför en magkatarrsattack. Försök äta lite och ofta och milda saker.
    Hoppas det går över snart!

M

• Polly
    miselimian skrev 2011-10-21 08:49:19 följande:
    Hej!
    Jag har haft magkatarr sedan jag var 14 (är nu 27)
    tyvärr är magkatarr en sådan där sak som ofta kan återkomma så i första hand tycker jag du ska fundera på vad som utlöst det, så du kan undvika det. Det kan va en eller flera faktorer och handlar ofta om oregelbundna mattider, stark mat, fet mat, stress eller liknande.

Sen tycker jag du ska gå till en läkare som kan avgöra vart magkatarren sitter, för som jag har förstått det ska man äta lite olika beroende på om det är i magsäcken eller i tarmarna (men det låter som magsäcken)

Är det i magsäcken ska du äta milda saker, soppor, yoghurt, banan, kokt mat etc
    Är det i tarmarna har jag för mej att du ska satsa på fibrer.
    Undvik: choklad, mint, kaffe, kryddor, fett och alkohol.

Det finns mycket bra medicin på apoteket som är receptfri och som du kan använda tillfälligt. Den bästa för mej har varit någon på "z" zantoc, tror jag, brustablett som smakar för jä**. Men många gillar rennie, novalucol och losec.
    Nu äter jag omeprazol 3 ggr om dagen (har efter utredning fått reda på att jag har bråck i magmunnen) så nu använder jag ingen tillfällig medicin.

För egen del har jag märkt att det allra viktigaste är att äta regelbundet, aldrig bli för hungrig, då tål jag fet och stark mat ganska bra.
    De symptomen du beskriver nu med hunger och illamående är klassiska symptom inför en magkatarrsattack. Försök äta lite och ofta och milda saker.
    Hoppas det går över snart!

M
    Just nu känns det som det pågår mycket runt om mig. Vi har köpt hus och har svårt att sälja vårt gamla. Vi står nu med lån på båda och det blir väldigt dyrt i månaden. Det stressar såklart. Sedan mycket på jobb, två barn som ska "tas hand om" med allt vad det innebär. Min mamma fick en stroke för 1,5 år sedan och emellanåt känner jag mig väldigt ledsen över det. Så jag antar att allt detta gör att det sätter sig i magen.

Jag har varit hos vdc sååå många ggr för detta. Det "enda" dom säger är att jag ska tänka på vad jag äter. Och absolut har dom rätt i det till viss del. Men jag kanske också skulle behöva en utredning var min magkatarr sitter,  eller det kanske är något annat vad vet jag. Ibland har jag så ont att det krampar i ryggen. Vet inte om jag ska vara hemma från jobbet och bara vila, eller ska det räcka att lägga om kosten?

dom tabletterna jag tar är Pepcid och novalucol. Jag har köpt hem omeprazol men inte börjat ta dom. Jag är emotofob så jag har så svårt att börja med nya tabletter som kan få mig att må ännu sämre. men det är kanske en bra ide´att ta en sådan kur på 10 dagar.
  • Mama C

Omeprazol i omgångar rekommenderar jag. Undvik stark o fet mat ett tag, stressa ner o motionera, det var den ordination jag fick o det funkade. Har haft magkatarr i flera år, men fick ett s.k. magkatarrsutbrott för ett tag sen o hamnade på sjukan. Jag ändrade mina matvanor o gjorde allt för att varva ner o åt omeprazol, det funkade. 
    Nu om jag känner av magen, så äter jag omeprazol i några dar o tänker efter om jag stressat på sistone o ätit fel mat. Prestationsångest kan utlösa magkatarren oxå har jag märkt.
    Googla magkatarr så hittar man ofta goda råd o tips som hjälper till att stävja magkatarren innan det får ett utbrott eller blir magsår. Hoppas du blir bättre! 

• Polly
    Mama C skrev 2011-10-21 08:56:28 följande:
    Omeprazol i omgångar rekommenderar jag. Undvik stark o fet mat ett tag, stressa ner o motionera, det var den ordination jag fick o det funkade. Har haft magkatarr i flera år, men fick ett s.k. magkatarrsutbrott för ett tag sen o hamnade på sjukan. Jag ändrade mina matvanor o gjorde allt för att varva ner o åt omeprazol, det funkade. 
    Nu om jag känner av magen, så äter jag omeprazol i några dar o tänker efter om jag stressat på sistone o ätit fel mat. Prestationsångest kan utlösa magkatarren oxå har jag märkt.
    Googla magkatarr så hittar man ofta goda råd o tips som hjälper till att stävja magkatarren innan det får ett utbrott eller blir magsår. Hoppas du blir bättre! 
    Jag är emotofob, vilket innebär att jag har fobi för kräk. Jag är då orolig när jag börjar ta nya tabletter att jag ska bli ännu mer illamående, det står ju alltid att det är en biverkning.  Hur har det varit för dig när du börjat ta omeprazol? har du blivit illamående? hur många dagar har det tagit för dig innan dom hjälpt? vad äter du för sorts mat? tycker det är så svårt vad man ska äta. jag jobbar i stan, tar aldrig med mig mat hemifrån så du kan ju själv tänka dig vad det blir för mat när man köper ute hela tiden.
  • Jojjjoo

Jag har aldrig mått illa av omeprazol. och jag äter en dos på 60mg om dagen. Men jag förstår din oro om du har en fobi mot det.

Tyvärr finns det väl inget annat att göra än att prova :(.. och mår du redan illa bör det ju inte bli värre.

Har du haft det så mycket och länge tycker jag med att du ska ta omeprazol, det kan behöva behandlas några dagar för att ge effekt, jag som käkar det konstant har lite svårt att svara på hur länge. Men upplever du inte att VC tar dej på allvar tycker jag du ska söka dej till en privat klinik.

Sedan kanske du behöver hjälp med att tex prova yoga, meditation eller mindfulness för att kunna slappna av. Mindfulness ska VC kunna remittera till.
    Detta främst för att du inte ska "ta in" den yttre stressen, utan kunna titta på faktorerna utan att bli påverkad av dem. det skulle kanske hjälpa dej?

• Polly
    miselimian skrev 2011-10-21 09:14:53 följande:
    Jag har aldrig mått illa av omeprazol. och jag äter en dos på 60mg om dagen. Men jag förstår din oro om du har en fobi mot det.

Tyvärr finns det väl inget annat att göra än att prova :(.. och mår du redan illa bör det ju inte bli värre.

Har du haft det så mycket och länge tycker jag med att du ska ta omeprazol, det kan behöva behandlas några dagar för att ge effekt, jag som käkar det konstant har lite svårt att svara på hur länge. Men upplever du inte att VC tar dej på allvar tycker jag du ska söka dej till en privat klinik.

Sedan kanske du behöver hjälp med att tex prova yoga, meditation eller mindfulness för att kunna slappna av. Mindfulness ska VC kunna remittera till.
    Detta främst för att du inte ska "ta in" den yttre stressen, utan kunna titta på faktorerna utan att bli påverkad av dem. det skulle kanske hjälpa dej?
    Ja det är väl bara att prova antar jag. Har ätit det en gång innan, kommer inte ihåg hur det var då.
  • Mama C
    Polly skrev 2011-10-21 09:00:42 följande:
    Jag är emotofob, vilket innebär att jag har fobi för kräk. Jag är då orolig när jag börjar ta nya tabletter att jag ska bli ännu mer illamående, det står ju alltid att det är en biverkning.  Hur har det varit för dig när du börjat ta omeprazol? har du blivit illamående? hur många dagar har det tagit för dig innan dom hjälpt? vad äter du för sorts mat? tycker det är så svårt vad man ska äta. jag jobbar i stan, tar aldrig med mig mat hemifrån så du kan ju själv tänka dig vad det blir för mat när man köper ute hela tiden.
    Nä, mådde inte illa av dom o tyckte de började göra susen ganska direkt. Jag tycker det är den inre stressen som gör mest skada har jag märkt, så jag försöker hålla mig lugn. Känner jag pressen på mig, tar jag en break, andas o tar ner mig på jorden istället. Det är min medicin just nu: lugn. 
    Just efter attacken undvek jag jag ganska mycket mat, då åt jag mest för att stilla hungern o få i mig näring. Jag såg till att ha hyfsat fasta mattider med mellanmål. Bröd (varken ljust eller grovt, nåt mittimellan), Fil, pasta, laktosfritt (brukar rekommenderas, men jag äter ändå laktosfritt, är intolerant), svagt kryddad mat, jag var nog lite för larvig där, men jag ville inte ha så ont igen.Jag skar ner på mitt coca cola-intag (drack alldeles för mycket innan), mycket vatten. Efter ca 2 veckor fick jag nog o beordrade sambon att köpa med kebab hem o fy fan va gott det var! Och det gick bra!
    Jag äter som vanligt nu, men känner ibland av magen, speciellt nu när jag jobbar ständig hela kan magen kännas av på fredagnatten. Då äter jag nåt lätt o snällt för magen, så går det överSolig

Man blir jätterädd först i början när man får så där ont o tror att man aldrig nånsin kommer kunna leva normal igen, men om man är snäll mot magen direkt så är man snart okej igen. Det man mest får jobba med är det inre, det är oftast den största boven. Och på stan brukar det finnas bra mat om du inte vill ta med hemifrån. Ta med några lätta mellanmål, t ex risifrutti. Drick vatten, skär ner på kaffet. Till lunch är ju bara att ta med lite rester från kvällsmaten eller be restaurangen om tips om magsnäll mat (pizzeriorna kanske inte har så stort utbud, men finns subway på din ort kan det vara ett bra alternativ). Ät nåt lätt till lunch, sallad eller sub, så magen inte blir tokfull o får jobba så hårt. En lätt lunch gör att man inte blir så trött heller, utan får en massa bra energi. Nu vet ju inte jag vad du jobbar med, men om du har en timmes lunch, så se till att ta en liten promenad oxå! Inte en stressig, utan bara strosa, titta på alla vackra löv, hur fåglarna fritt flyger. Ja, det är ganska bra o tänka lite som en pårökt hippie när man är stressad. Likaså när du kommer hem, tänk på allt vackert, lär dig se med nya ögon. 
    Prata med din karl om hur du mår o varför du kommer förändras, så han inte tror han gjort nåt fel. Avsätt en kväll per vecka som är bara din, t ex mellan 18-21 varje tisdag, då får du göra det du vill o han får sköta marktjänsten. Samma sak gäller för honom varje torsdag. Och onsdagen är er kväll, när ni tillsammans som ett par ska göra det ni vill. Tända ljus, sitta o prata, bara vara ett par. Nån kväll kanske barnen kan sova över hos nån släkting så ni kan gå ut o hitta på nåt. bowla brukar va kul, bio brukar inte direkt vara stimulerande. Kanske en paintballmatch? Aktiviteter som får igång pulsen är alltid bra. Men detta kan du ta sen när du mår bättre i magen, börja med promenader eller nån annan aktivitet som får dig att må bra, men som inte ställer krav på dig. 
    Hoppas det här är till nån hjälp o hoppas du fortsätter berätta hur det går för dig! 
    *kram*
  • cinalind

Det spelar ingen roll när du tar omeprazolen, det brukar i regel ta ca 2-3 dagar innan de ger full verkan.
    Jag har aldig heller mått dåligt av omeprazolen, utan tvärtom. Magen mår topp när jag tar dem och jag måste ta dem dagligen, då jag har kronisk magkatarr.

Men som du själv skrev lever du i mycket stress, och då är det ju inte fel att få hjälp med magen några dagar. Tills du kan börja varva ner.. Men försök stressa ner och ät rätt. Så blir det säkerligen bättre snart.

Te, yoghurt, skorpor, hjälper till att lugna ner magen.

• Polly

Har ätit omeprazol två dagar = inget illamående!! TACK alla ni för tips och pepp Hjärta

Svar på tråden Jobbig magkatarr, vad ska jag äta?