miselimian skrev 2011-10-21 08:49:19 följande:
Hej!
Jag har haft magkatarr sedan jag var 14 (är nu 27)
tyvärr är magkatarr en sådan där sak som ofta kan återkomma så i första hand tycker jag du ska fundera på vad som utlöst det, så du kan undvika det. Det kan va en eller flera faktorer och handlar ofta om oregelbundna mattider, stark mat, fet mat, stress eller liknande.
Sen tycker jag du ska gå till en läkare som kan avgöra vart magkatarren sitter, för som jag har förstått det ska man äta lite olika beroende på om det är i magsäcken eller i tarmarna (men det låter som magsäcken)
Är det i magsäcken ska du äta milda saker, soppor, yoghurt, banan, kokt mat etc
Är det i tarmarna har jag för mej att du ska satsa på fibrer.
Undvik: choklad, mint, kaffe, kryddor, fett och alkohol.
Det finns mycket bra medicin på apoteket som är receptfri och som du kan använda tillfälligt. Den bästa för mej har varit någon på "z" zantoc, tror jag, brustablett som smakar för jä**. Men många gillar rennie, novalucol och losec.
Nu äter jag omeprazol 3 ggr om dagen (har efter utredning fått reda på att jag har bråck i magmunnen) så nu använder jag ingen tillfällig medicin.
För egen del har jag märkt att det allra viktigaste är att äta regelbundet, aldrig bli för hungrig, då tål jag fet och stark mat ganska bra.
De symptomen du beskriver nu med hunger och illamående är klassiska symptom inför en magkatarrsattack. Försök äta lite och ofta och milda saker.
Hoppas det går över snart!
M
Just nu känns det som det pågår mycket runt om mig. Vi har köpt hus och har svårt att sälja vårt gamla. Vi står nu med lån på båda och det blir väldigt dyrt i månaden. Det stressar såklart. Sedan mycket på jobb, två barn som ska "tas hand om" med allt vad det innebär. Min mamma fick en stroke för 1,5 år sedan och emellanåt känner jag mig väldigt ledsen över det. Så jag antar att allt detta gör att det sätter sig i magen.
Jag har varit hos vdc sååå många ggr för detta. Det "enda" dom säger är att jag ska tänka på vad jag äter. Och absolut har dom rätt i det till viss del. Men jag kanske också skulle behöva en utredning var min magkatarr sitter, eller det kanske är något annat vad vet jag. Ibland har jag så ont att det krampar i ryggen. Vet inte om jag ska vara hemma från jobbet och bara vila, eller ska det räcka att lägga om kosten?
dom tabletterna jag tar är Pepcid och novalucol. Jag har köpt hem omeprazol men inte börjat ta dom. Jag är emotofob så jag har så svårt att börja med nya tabletter som kan få mig att må ännu sämre. men det är kanske en bra ide´att ta en sådan kur på 10 dagar.