supersemlan skrev 2011-10-24 18:11:14 följande:
Kanske inte superaktuell, men en klassiker som har blivit en klassisk film är "To kill a mockingbird" av Harper Lee. Läste boken nyligen och blev helt tagen, den kvalade direkt in på topp 10 av mina favoritböcker. Den finns en svensk översättning också, som jag tror är relativt ny, den heter "Dödssynden" på svenska.
Jane Austens Stolthet och fördom kom i en ny översättning i våras, den är kanon! Och är ju filmatiserad ett flertal gånger. Boken "Bridget Jones dagbok" är ju dessutom baserad på Stolthet och fördom, och lite fränt tycker jag är att Mark Darcy, som spelas av Colin Firth i filmen, faktiskt är baserad på Colin Firths Mr Darcy i BBC-versionen av Stolthet och fördom från 1995... där kan man snacka meta-nånting...
Läser de mycket böcker har de kanske läst Stolthet och fördom, men inte garanterat den nya översättningen.
Jag har faktiskt tänkt på Austen eftersom vi inte läst henne och det är min favoritförfattare! Tyvärr så faller det på att den inte finns i pocket ännu, den nya översättningen : (
Ska kolla på Harper Lee!