• amalie79

Böcker som blivit filmer.

Jag behöver hjälp. Tills på fredag så ska jag välja tre böcker som ska röstas på och jag vill ha ett tema, tänkte att det skulle vara böcker som blivit filmer och som jag helst ska ha sett...

Just nu har jag två stycken som jag sett i sommar men ännu inte läst och det är Water for Elephants av Sara Gruen, och en klassiker. Brighton Rock av Graham Greene...

Men jag behöver ett förslag till! Kan ni hjälpa mig?? Får ta risken att någon av de som ska vara med på fredag läser detta.... : )

• Svar på tråden Böcker som blivit filmer.
  • Pyrola
    amalie79 skrev 2011-10-23 09:49:21 följande:
    Jane Eyre har jag tänkt på.

De andra känns lite, ja, passé. Tänkte mig väl någonting lite mer modernt, kanske skulle skrivit det i trådstarten...
    Jo skulle det vara i Sverige bioaktuella filmer som är baserade på böcker blir ju minst sagt smalt....
  • Lördagkväll

Ps i love you

Eller dom som kom ut i våras på bio som handlar om livet, vänner män.. Vete fan vad dom heter..

• norrlandsflicka

Paradiset och Sprängaren.
    Mannen som talar med hästar.
    Kalle och chokladfabriken. Narniafilmerna.
    Systrar i jeans, den första filmen.
    Sen finns ju alla Astrid Lindgren filmer.

• Sarus85

En blomma i Afrikas öken (om den nu heter så, men ni fattar väl vilken jag menar?)

• amalie79
    Pyrola skrev 2011-10-23 11:56:38 följande:
    Jo skulle det vara i Sverige bioaktuella filmer som är baserade på böcker blir ju minst sagt smalt....
    Det har jag inte sagt att det behöver vara. Men då dessa människorna läser mycket böcker så är det inte helt enkelt, eftersom det mesta som nämnts redan kommer vara läst, så det får gärna vara hyfsat modernt.

Till exempel så är allting som nämnts hittills, även om det är bra förslag, redan läst av mig så ni får gärna komma med mer förslag!
  • aussibaby

My sisters keeper - Jodie Picoult (på bio förra året med Cameron Diaz)
    Jag saknar dig, jag saknar dig - Peter Pohl (på bio nu tror jag)
    Mao's last dancer - Li Cunxin
    The power of one - Bryce Courtenay
    Svinalängorna - Susanna Alakoski 

• Alle

Straw Dogs - går nu, en remake på filmen från 1971, som i sin tur är baserad på en roman av Gordon Williams

The Siege of Trencher's Farm - Straw Dogs

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • PrincessOfIce

The Notebook eller Dagboken som den heter på Svenska baserad på en bok av Nicolas Sparks

Marley och jag skriven av  John Grogan om hans minst sagt knäppa hund.

På Slaget tolv av Nora Roberts.

Listan kan göras lång. Ser helst inte själv filmer som baserats på böcker om jag läst boken då man bara blir besviken.   

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • amalie79
    PrincessOfIce skrev 2011-10-23 15:45:23 följande:
    The Notebook eller Dagboken som den heter på Svenska baserad på en bok av Nicolas Sparks

Marley och jag skriven av  John Grogan om hans minst sagt knäppa hund.

På Slaget tolv av Nora Roberts.

Listan kan göras lång. Ser helst inte själv filmer som baserats på böcker om jag läst boken då man bara blir besviken.   
    Nej jag håller med dig : ) visst är det så! Tack.
  • Psyke

Persepolis (Marjane Satrapi)
    Farliga förbindelser (Pierre Ambroise de Laclos) , filmen kom ganska länge sedan men var ganska bra
    Winter's bone (Daniel Woodrell)

• supersemlan

Kanske inte superaktuell, men en klassiker som har blivit en klassisk film är "To kill a mockingbird" av Harper Lee. Läste boken nyligen och blev helt tagen, den kvalade direkt in på topp 10 av mina favoritböcker. Den finns en svensk översättning också, som jag tror är relativt ny, den heter "Dödssynden" på svenska. 

Jane Austens Stolthet och fördom kom i en ny översättning i våras, den är kanon! Och är ju filmatiserad ett flertal gånger. Boken "Bridget Jones dagbok" är ju dessutom baserad på Stolthet och fördom, och lite fränt tycker jag är att Mark Darcy, som spelas av Colin Firth i filmen, faktiskt är baserad på Colin Firths Mr Darcy i BBC-versionen av Stolthet och fördom från 1995... där kan man snacka meta-nånting... 

Läser de mycket böcker har de kanske läst Stolthet och fördom, men inte garanterat den nya översättningen.  

• amalie79
    supersemlan skrev 2011-10-24 18:11:14 följande:
    Kanske inte superaktuell, men en klassiker som har blivit en klassisk film är "To kill a mockingbird" av Harper Lee. Läste boken nyligen och blev helt tagen, den kvalade direkt in på topp 10 av mina favoritböcker. Den finns en svensk översättning också, som jag tror är relativt ny, den heter "Dödssynden" på svenska. 

Jane Austens Stolthet och fördom kom i en ny översättning i våras, den är kanon! Och är ju filmatiserad ett flertal gånger. Boken "Bridget Jones dagbok" är ju dessutom baserad på Stolthet och fördom, och lite fränt tycker jag är att Mark Darcy, som spelas av Colin Firth i filmen, faktiskt är baserad på Colin Firths Mr Darcy i BBC-versionen av Stolthet och fördom från 1995... där kan man snacka meta-nånting... 

Läser de mycket böcker har de kanske läst Stolthet och fördom, men inte garanterat den nya översättningen.  
    Jag har faktiskt tänkt på Austen eftersom vi inte läst henne och det är min favoritförfattare! Tyvärr så faller det på att den inte finns i pocket ännu, den nya översättningen : (

Ska kolla på Harper Lee!
  • amalie79
    Psyke skrev 2011-10-23 21:44:45 följande:
    Persepolis (Marjane Satrapi)
    Farliga förbindelser (Pierre Ambroise de Laclos) , filmen kom ganska länge sedan men var ganska bra
    Winter's bone (Daniel Woodrell)
    Persepolis har vi haft... : )

Winters bone, där sa du nånting! Den har jag ju hemma tom, och filmen såg jag i somras!
  • amalie79
    brokig skrev 2011-10-28 09:49:25 följande:
    Igelkottens elegans (Igelkotten som film)
    Mm, tänkte på den för den boken har jag  här, men vet att flera av de andra redan läst den!
  • amalie79
    Mentat skrev 2011-10-28 21:59:53 följande:
    Sagan om Ringen. Den har väl alla både läst och sett?
    Ja, alltså poängen är ju att man INTE ska ha läst den. Själv har jag läst den fyra gånger, så...
  • Psyke

Ska filmen ha gått på bio nyligen eller fungerar det med gamla filmer so man kanske får låna på biblan för att se? Har du lyckats välja något? Vad blev det, om det inte är hemligt. 

Svar på tråden Böcker som blivit filmer.