• sagström

Hur får jag upp blodtrycket snabbt på morgonen?

Jag undrar om någon har tips på hur jag snabbt kan få upp blodtrycket på morgonen. Känner mig ofta svimfärdig och mår illa efter en stund och kommer inte igång förrän vid 10-11 tiden på vardagar, innan dess känner jag mig som ett vrak. Tur man flexa lite på jobbet för det funkar inte just nu. Jag vet inte om det beror på blodtrycket eller blodsockret, men jag försöker fri mig mat så snabb jag kan när jag går upp, gärna något sött för att få upp det snabbt. Är i 8:e månaden och har 6 v kvar till bf, så jag tror jag får i mig för lite mat på kvällarna, kan ju inte äta några stora lass. Har blodtryck på 100/55 vanligtvis som förmodligen är ännu lägre under natten och undrar om det finns nåt man kan göra när man vaknar för att få upp det snabbt, kanske någon övning?

• Svar på tråden Hur får jag upp blodtrycket snabbt på morgonen?
  • lövet2

Jag har haft samma problem med lågt blodtryck under mina graviditeter, och enligt läkaren är det inte så mycket att göra. Ta det lugnt, låta bli att svimma och vara glad över att blodtrycket inte är högt, ungefär ...

• sagström

Är väl så kanske. Väldigt skönt att slippa högt blodtryck, hade hoppats på att det fanns något man kunde göra på morgonen dock, kanske bara att stiga upp sakta (om dottern tillåter). Tror det är värre nu på slutet då allt blod hamnar i magen, framför allt när man har sammandragning (min egen teori).

• Pocatello

Att stiga upp långsamt, precis som du skrev är till stor hjälp. Försök att ligga på sidan nära sängkanten och först låta benen falla ner mot golvet en liten stund innan du sen reser upp överkroppen. Det kan även hjälpa om du försöker röra på kroppen innan du stiger upp, ex cykla med benen. Hoppas du får till det!

• Vivvi12

En läkare sa till mig att jag skulle sätta mig på sängkanten utan att sätta fötterna i golvet och då vicka upp och ner på fötterna i luften en stund... Fungerar bra för mig men jag har inte så lågt blodtryck som dig... Hoppas det ändå kan hjälpa dig lite! :)

Svar på tråden Hur får jag upp blodtrycket snabbt på morgonen?