• Österbotten

Barnets blodgrupp???

Satt och funderade på hur man får reda på bebisens blodgrupp? Har ni fått reda på det och i såfall var? Jag har lusläst alla papper från förlossningen men där står inget.

• Svar på tråden Barnets blodgrupp???
  • krakel

Det får man inte om de inte tar en blodgruppering. Varför ville du veta

• opy

Man kollar bara Blodgrupp på barnet rutinmässigt efter förlossningen om du som mamma är Rh negativ eller om bebisen är gul (nyföddhetsgulsot) och behöver ljusbehandlas.

• Pumpkin

Jag vet vad sonen har eftersom jag och min man har samma, alltså har sonen också samma.

Skulle ditt barn behöva blod av någon anledning kommer en blodgruppering göras, och tills man fått svaret ger man O- (om det är akut).

• Österbotten
    opy skrev 2011-10-23 11:08:20 följande:
    Man kollar bara Blodgrupp på barnet rutinmässigt efter förlossningen om du som mamma är Rh negativ eller om bebisen är gul (nyföddhetsgulsot) och behöver ljusbehandlas.

Är inte rh neg och hon hade inget gulsot så då har dom nog inte kollat. Trodde att blodgruppen var sådant man förvändades kunna som förälder men då kan jag ju inte veta om dom inte kollat.
  • opy

Precis det vet man inte då om man inte som nån ovan skrev att du och pappan har samma. Och vid olycka eller liknande kollar de snabbt upp vid blodgrupp hon har.

• krakel

De tar som sagt reda på det då det behövs. Du behöver inte kunna det

Jag vet med va mina barn har då jag är 0 + o mina ben har inte passat med mitt blod så de har upptått nått som heter ABO immunisering o då får de sola på neo i över en vecka.

• mandelblomma

du behöver inte ta reda på det, om ditt barn behöver blod så gör man en blodgruppering och kollar. Man litar alltså inte på en förälder ens om denne kan blodgrupp.

• cosinus
    Pumpkin skrev 2011-10-23 11:09:16 följande:
    Jag vet vad sonen har eftersom jag och min man har samma, alltså har sonen också samma.

Skulle ditt barn behöva blod av någon anledning kommer en blodgruppering göras, och tills man fått svaret ger man O- (om det är akut).
    Stämmer bara om ni båda har 0

Två 0 föräldrar kan bara få 0 barn.
    Två B föräldrar kan få 0 eller B barn. (båda kan ha både B och 0, B är dominant och alltså kan barnet få 0)
    Två A föräldrar kan få 0 eller A barn. (samma som ovan fast med A ist för B)
    Två AB föräldrar kan få A, B eller AB barn.
  • nana326

Om båda föräldrarna tillhör till blodgrupp A , är det möjligt att deras barn har blodgrupp B ? Kan någon svara på den. Tack!

• veh
    Pumpkin skrev 2011-10-23 11:09:16 följande:

Fast det är ju inte säkert att barnet har exakt samma, det beror ju på vad ni har för blodgrupper. Har föräldrarna blodgrupp A eller B är det fullt möjligt att båda har en icke-dominant 0-grupp som båda kan föra vidare till barnet, och barnet får då inte alls samma som sina föräldrar.

Om föräldrarna båda har AB, så kan ju barnet få A, B eller AB som blodgrupp.
Svar på tråden Barnets blodgrupp???