• mycitydeal

Komplex för min längd

Hej

Jag har ALLTID haft komplex för min längd och har fått för mig att det är mycket snyggare och vackrare (om man har rätt proportioner och inte är för bastant) att var i alla fall minst 1.68-1.73 men jag är bara 157.5. Alla är nästan längre än mig i Sverige och jag förstår självklart att det inte finns något att göta. Jag fyller 34 i år men ser yngre ut och nu kan det vara ok men inte som medelålders. Är det sant om man är väldigt smal att man kan se längre ut då? Vad föredrar andra, kort eller lång eller spelar längden någon roll för utseendet? En kompis jag hade en gång kunde inte riktigt förstå att någon som är så kort som ex Cheryl Cole hade blivit stilikon för sina kläder då kläder inte verka sitta snyggt på någon som är 1.60 m. (Hon antydde detta men hon har själv jobbat som modell och älskar att vara lång med skyhöga klackar)
    Jag kan förstå att korta kan vara söta och gulliga i sig men att man har en snyggare kropp om man är längre. Vad tycker nu??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-24 01:10
    Jag menar att det är mer ok att vara så kort som jag är när man är ung/relativt ung men inte som medelålders.

• Svar på tråden Komplex för min längd
  • mfe

Jag är också 158-159 men jag tänker inte på det. Vad spelar det för roll egentligen? Är det bättre att va 190 och va längre än alla andra och ha svårt att hitta kläder?
    Må inte dåligt över det, ta det som det är :)

• Trashie

Som jag har förstått det så finns det en hel del personer som tycker att kortare är mer attraktiva (däribland jag själv :D). Visst, de är kanske det på ett sött sätt men det behöver väl inte vara fel? Jag är också väldigt kort. Man får tänka att ifall man är kort så kan man ha högklackade skor utan att bli för lång :)

• Benzaiten

själv är jag 154 och är alltså kortare än dig. Varför skulle man inte kunna ha snygg kropp bara för att man är kort? Jag har alltid fått höra att jag har snygg kropp. Så långe man är proportionerlig spelar ju inte längden nån roll. Bara för att man är lång har man ju inte per automatik en snygg kropp. När jag var 13-14 ville jag gärna bli längre men sen insåg jag att jag inte skulle bli det och då var det bara att gilla läget och vara stolt över min korta längd istället. Jag är en mini helt enkelt men jag är jättefin ändå!

Jo man ser ofta yngre ut om man är kort pga av att folk förknippar längd med vuxenhet, har hört barn som har frågat sina föräldrar när de sett mig "mamma, är hon vuxen? Jaa, det är hon Men hon är ju liten som ett barn?". Men det är bara att strunta i sånt, jag bryr mig inte. Jag kommer oxå att få rynkor och jag kommer inte att se ut som 20 hela livet även fast jag är kort. Däremot får man vänja sig vid blickar ibland, min vän som är lika kort och nog ser yngre ut i ansiktet än vad jag gör har får hela tiden genomlida dömmande blickar och får chockade kommentarer när hon kommer med sin dotter och folk tror att hon är tonårsmamma, men hon är 28...

Försök att se dina fördelar istället, hitta det du tycker är snyggt och vacker med dig själv och försök att strunta i längden. Tänkt att det finns andra som känner precis tvärtom

Varför är de ok att se yngre ut nu men inte när du är medelålders? Vill inte alla medelålders se yngre ut?

Och att korta inte kan bli stilikoner för att de inte kan bära upp kläderna... vad är det för bulle? Man väljer väl sådana plagg som smickrar just sin kropp. Det finns ju jättemånga kändisar som är korta och är stilikoner! Konstigt påstående av din vän, vill hon trycka till andra för att må bättre själv? Strunt i det.

• Benzaiten

Här är lite kändisar och deras längd
    Tycker du dessa kortisar inte har fina kroppar?

Nicole Richie 155
    Shakira  155
    Kylie minouge 154
    Olsen systrarna   157
    Lady Gaga 155
    Eva Longoria  154
    Reese Witherspoon  157
    Jessica Simpson  159
    Madonna   162
    Sara Jessica Parker  162

Bara för att nämna några kortisar som ser helt fantastiska ut i kroppen.  Så nej man måste inte vara lång för att anses ha en fin kropp..

Hoppas detta kan peppa dig att gilla din längd och att du kan trivas i dig själv. Kram

• Benzaiten

Sen tror jag att folk har olika smak när det kommer till längd, men jag kan säga att jag vet mååånga män som gillar petite-kvinnor och tycker att det är jätte sexigt! De gillar att känna sig stora o manliga i ditt sällskap. Precis som vissa gillar långa så gillar vissa korta.

• mycitydeal
    Benzaiten skrev 2011-10-24 01:06:20 följande:

Nicole Richie 155
    Shakira  155
    Kylie minouge 154
    Olsen systrarna   157
    Lady Gaga 155
    Eva Longoria  154
    Reese Witherspoon  157
    Jessica Simpson  159
    Madonna   162
    Sara Jessica Parker  162

Bara för att nämna några kortisar som ser helt fantastiska ut i kroppen.  Så nej man måste inte vara lång för att anses ha en fin kropp..

Hoppas detta kan peppa dig att gilla din längd och att du kan trivas i dig själv. Kram
    Samma veva jag och modellkompisen diskuterade Cheryl Cole som är 1.60 m fällde en annan killkompis som dock inte alls bryr sig om längd på tjejer att ingen ser henne i verkligheten men det är ju inte sant att man inte ser dessa petita kändisar för de går ju på gatorna som vem som helst. Jag har alltid inbillat mig att man är vackrare som längre men det spelar säkert ingen roll. Faktiskt sant när man ser kända som är korta. De hade väl inte fått hollywoodroller där utseendefixering inte känner några gränser. Mila Kunis tror jag  men också  Scarlett Johansson är 1.60 . När jag bodde utomlands fick jag komplimanger men svenska killar är ofta ganska stela med ge komplimanger (såvida de inte är fulla och vill något:)
  • mycitydeal
    mfe skrev 2011-10-24 00:35:26 följande:
    Jag är också 158-159 men jag tänker inte på det. Vad spelar det för roll egentligen? Är det bättre att va 190 och va längre än alla andra och ha svårt att hitta kläder?
    Må inte dåligt över det, ta det som det är :)
    Låter bra, önskar jag inte tänkte på det heller så jag kan komma över ett längdkomplex. Ett kille jag träffade ute en gång sa att det inte var någon skillnad på om en tjej var snygg om hon var lång eller kort men att man la märke till längre tjejer. Han hade även en mycket märklig teori att orsaken till att det fanns så mycket korta tjejer som är kända var att de alla hade komplex för sin längd -det skulle vara drivkraften:)
  • Lena

Så fort du faller utanför den väldigt snäva mallen blir kläder svårt att hitta. Men det är svårare om du är större än mallen än om än om du är mindre än den.

• mycitydeal
    Lena skrev 2011-10-24 07:24:22 följande:
    Så fort du faller utanför den väldigt snäva mallen blir kläder svårt att hitta. Men det är svårare om du är större än mallen än om än om du är mindre än den.
    Jag har aldrig haft svårt för kläder då jag är normalbyggd, xs-s men dock hade jag varit större blir kläderna var långa och kanske inte passar.
  • 071001

Siris mamma 155 cm stämplar in!

Jag har inga komplex eller problem med min längd alls annat än att jag önskade att jag var lite längre och hade lite större fötter för det skulle bli enklare att shoppa då. 

• Velour
    mycitydeal skrev 2011-10-24 00:30:53 följande:
    Hej

Jag har ALLTID haft komplex för min längd och har fått för mig att det är mycket snyggare och vackrare (om man har rätt proportioner och inte är för bastant) att var i alla fall minst 1.68-1.73 men jag är bara 157.5. Alla är nästan längre än mig i Sverige och jag förstår självklart att det inte finns något att göta. Jag fyller 34 i år men ser yngre ut och nu kan det vara ok men inte som medelålders. Är det sant om man är väldigt smal att man kan se längre ut då? Vad föredrar andra, kort eller lång eller spelar längden någon roll för utseendet? En kompis jag hade en gång kunde inte riktigt förstå att någon som är så kort som ex Cheryl Cole hade blivit stilikon för sina kläder då kläder inte verka sitta snyggt på någon som är 1.60 m. (Hon antydde detta men hon har själv jobbat som modell och älskar att vara lång med skyhöga klackar)
    Jag kan förstå att korta kan vara söta och gulliga i sig men att man har en snyggare kropp om man är längre. Vad tycker nu??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-24 01:10
    Jag menar att det är mer ok att vara så kort som jag är när man är ung/relativt ung men inte som medelålders.
    Jag är inte så mycket längre än dig (1,60). Det påstås att de som är långa får mer respekt och allt det fina, men jag märker då inte av att jag inte får respekt. KANSKE att jag hade fått MER respekt om jag var runt 1,70 men å andra sidan känner jag flera långa tjejer som får mindre respekt än vad jag får. Så om du har komplex för din längd kommer det att påverka dig såpass att det i sin tur påverkar hur andra beter sig mot dig. Man brukar märka när någon har dåligt självförtroende, det märks ibland på hur de pratar, deras kroppshållning osv. Strunta i din längd och ge ditt intellekt en boost istället
  • GrönaDruvan

Jag är 162 och väldigt smal. NEJ, man ser inte äldre eller snyggare ut om man är smal. Jag ser snarare ut som 12 år i kroppen, det är inte kul!! Hade gärna haft lite mer hull!!!

• TantMy

...jag har en tråkig längd...1.67...men min mamma hon är 1.55....
    Var stolt över din längd, det är fint att vara liten...jag blir alltid lite avis på små korta tjejer!

• mycitydeal
    Niffan skrev 2011-10-24 20:26:59 följande:
    ...jag har en tråkig längd...1.67...men min mamma hon är 1.55....
    Var stolt över din längd, det är fint att vara liten...jag blir alltid lite avis på små korta tjejer!
    1.68-1.69 är fint. Avis på små och korta tjejer:)
  • abnorm

Är själv strax under 150 cm med normala proportioner och jag pendlar mellan att hata läget, acceptera situationen och faktiskt trivas med mig själv. Ju äldre jag blir desto mindre ids jag att lägga vikt vid mitt yttre.

• abnorm
    abnorm skrev 2011-10-25 13:24:16 följande:
    Är själv strax under 150 cm med normala proportioner och jag pendlar mellan att hata läget, acceptera situationen och faktiskt trivas med mig själv. Ju äldre jag blir desto mindre ids jag att lägga vikt vid mitt yttre.
    Våra kläder syr vi själva här hemma för perfekt passform och att sträva efter ett traditionellt vackert utseende har aldrig varit viktigt för mig. Normer och likriktning är så tråkigt och opersonligt. Det är aldrig något jag har brytt mig om att följa. För mig är min längd ett problem, även om det ständigt blir bättre, av helt andra anledningar...
  • Mizz Turko

Jag är 158 cm och är VACKER, SEXIG, SMART, ATTRAKTIV men framför allt så har jag rejält med SJÄLVFÖRTROENDE.

Du ska bara veta hur mycket blickar och uppmärksamhet jag drar till mig VAR DAG.

Så längden är inte oattraktiv men kanske bristande självförtroende. Sen beror det på hur man klär sig, som kan göra att man ser längre ut.    

Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Prins Yusuf 100619
  • MrsMommy
    Benzaiten skrev 2011-10-24 01:06:20 följande:

Nicole Richie 155
    Shakira  155
    Kylie minouge 154
    Olsen systrarna   157
    Lady Gaga 155
    Eva Longoria  154
    Reese Witherspoon  157
    Jessica Simpson  159
    Madonna   162
    Sara Jessica Parker  162

Den listan gjorde mig glad! 161,5 cm här, mamma är 156 cm och mormor var snäppet kortare ändå. Visst finns det problem som för långa byxor och svårt att se på konserter med ståplats osv, men på det stora hela ser jag inga problem. Min man är ganska kort (176,5 cm) och har mycket mer komplex för sin längd än jag har och han är bara glad att jag är såpass kort, så att han inte behöver känna sig liten.
Svar på tråden Komplex för min längd