• Millicent

Oberoende ekonomisk rådgivning?

Hur i hela friden väljer man "rätt" pensionsförvaltare, rätt liten bank för fondsparande, kapitalförsäkring osv?

Går jag till min bank så kan de bara sina "produkter" och eftersom jag har en storbank så känner jag att jag förlorar på deras råd.

Tittar jag själv på nätet, (Compricer tex) så finns mest länkar till respektive banks hemsida och det är inte så lätt att välja på egen hand utifrån företagens egna hemsidor och marknadsföring. Känns också lite konstigt att lägga sina besparingar i händerna på några man inte vet något om.

Var kan man få lite mer oberoende information från någon som är kompetent?

• Svar på tråden Oberoende ekonomisk rådgivning?
  • E4666

Nej, det är en jätteviktig fråga. Det bästa är att du läser in lite grann själv, och inte litar fullt så mycket på "rågivarna". Det viktigaste är valet av mix (t ex andel av dina pengar som du har fastighet, aktier, bankkonto, osv.)

Här finns en bok om du vill kika lite mer, med tanke på att det på sikt handlar om ganska stora pengar (dina investeringar, din pension osv) kan priset, som är lite åt det höga hållet, nog betala sig ändå. Att kika lite försiktigt i boken i bokhandeln är dock gratis, och det är möjligt att du kan beställa den på biblioteket också. www.adlibris.com/se/product.aspx

• Millicent
    E4666 skrev 2011-10-24 18:17:49 följande:
    Nej, det är en jätteviktig fråga. Det bästa är att du läser in lite grann själv, och inte litar fullt så mycket på "rågivarna". Det viktigaste är valet av mix (t ex andel av dina pengar som du har fastighet, aktier, bankkonto, osv.)

Här finns en bok om du vill kika lite mer, med tanke på att det på sikt handlar om ganska stora pengar (dina investeringar, din pension osv) kan priset, som är lite åt det höga hållet, nog betala sig ändå. Att kika lite försiktigt i boken i bokhandeln är dock gratis, och det är möjligt att du kan beställa den på biblioteket också. www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147096...
    Tack! Jag ska kolla in den där så lär jag mig nog lite. Jag fet-tröttnade när jag insåg hur höga avgifter storbankerna tar ut och när jag hörde att Nordea som haft så dålig avkastning har fått i uppdrag att tjäna mer på sina kunder. Jag tar det som att de vill ha ännu mer av mig men få fortsätta ge mig dålig valuta för pengarna.  
  • E4666

Jag känner mig också ibland lurad trots att jag jobbar i branschen, men inte med rådgivning då utan med helt andra saker.

• MatsAtari

Det finns nästan inga oberoende ekonomiska rådgivare.

Om det bara är PPM-förslag du är ute efter så postas portföljer varje månad av aktiespararna och privata affärer.
    De är båda relativt oberoende.

• dirpower

Kan någon berätta en tillräckligt bra anledning till varför man ska pensionsspara?

För en månad sedan frågade jag min far som blir pensionär om tre år:
    (Jag) - När du var tjugo år. Kunde du köpa en glass för en femkrona?
     (Far) - Jag kunde köpa en glass för en krona!
    (Jag) -  Tänk dig att du tar din krona och lägger den i fickan. Nu en himla massa år senare bestämmer du dig för att ta upp kronan och gå och köpa glass. Hur ser du på det?

Min pappa förstod att det inte finns något värde i att spara pengar i fickan. Men hur ska vi se på pensionssparandet?

Tycker ni om att pengarna fladdrar på börsen?

• A7411
    dirpower skrev 2011-11-27 21:57:53 följande:
    Kan någon berätta en tillräckligt bra anledning till varför man ska pensionsspara?

(Jag) -  Tänk dig att du tar din krona och lägger den i fickan. Nu en himla massa år senare bestämmer du dig för att ta upp kronan och gå och köpa glass. Hur ser du på det?

Min pappa förstod att det inte finns något värde i att spara pengar i fickan. Men hur ska vi se på pensionssparandet?

Det var tänkvärt! Varför ska man egentligen spara till pensionen? Jag har hört att om man inte har så hög pension, om man då har sparat pengar så får man mindre bostadstillägg. Känns ju lite onödigt att spara om det inte ger några fördelar. Men svårt att veta i förväg förstås.....
  • MatsAtari
    dirpower skrev 2011-11-27 21:57:53 följande:

Det finns fortfarande ingenting som säger att man måste spara i just pensionssparande.
    A7411 skrev 2011-11-28 11:00:49 följande:
    Det var tänkvärt! Varför ska man egentligen spara till pensionen? Jag har hört att om man inte har så hög pension, om man då har sparat pengar så får man mindre bostadstillägg. Känns ju lite onödigt att spara om det inte ger några fördelar. Men svårt att veta i förväg förstås.....
    Ja, det är klart att det blir så. Har du pensionssparat så höjer ju det inkomsten och ev bostadstillägg blir självklart lägre.
  • bickere

Kolla in www.nativus.se helt oberoende! Fått hjälp av dem och som det ser ut nu kommer dom få bäst resultat av alla förvaltare/rådgivare inom ppm och ligger på plus på alla tjänster iår. Grymt tacksam för deras hjälp.

• MatsAtari
    bickere skrev 2011-11-28 15:08:47 följande:
    Kolla in www.nativus.se helt oberoende! Fått hjälp av dem och som det ser ut nu kommer dom få bäst resultat av alla förvaltare/rådgivare inom ppm och ligger på plus på alla tjänster iår. Grymt tacksam för deras hjälp.
    Det är dom inte alls. Dessutom ger dom ju bort en del av dina pengar till "välgörande" ändamål, så du kan ju glömma att få någon avkastning på pengarna där.
Svar på tråden Oberoende ekonomisk rådgivning?