Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

Noll tolerans!

Linda b1986 skrev 2011-10-24 20:01:17 följande:
    Taitas- när vi lägger henne så frågar jag om lampan ska vara tänd och om dörren ska vara öppen? Ja säger hon, då säger jag att få måste hon ligga kvar i sängen för springer hon upp släcker vi och stänger dörren.

(hon har sovit i vår säng läänge och nyss börjat sova i egen säng och det var mkt spring första nätterna men nu somnar hon av sig själv utan gråt)
    Är du allvarlig? Du hotar din dotter med att stänga in henne i ett mörkt rum om hon blir rädd och söker tröst hos er? 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Mad as snow

I övrigt tror jag att det är bra med rutiner på att man alltid plockar upp efter sig, dukar ut efter maten och så vidare. Men det som kallas "trots" i den här tråden har ofta ett syfte och en mening och barn måste få öva på att säga "nej" också. Att inte alltid göra exakt som de är tillsagda eller vana att göra. Det är en balansgång alltihop, men "nolltolerans" är inget ord jag är förtjust i när det kommer till barnuppfostran. Barn är inga robotar, utan människor som vi och alla konflikter och allt "trots" är verkligen inte av ondo, tvärtom. 

• Mad as snow
    Linda b1986 skrev 2011-10-24 20:24:48 följande:
    Mad as snow- tröst är väl kanske inte de hon söker de gångerna i början när hon sprang upp och ber och kastade ut saker från hennes rum, mer testande av gränser. Tror inte vi behöver säga detta längre för hon kommer inte ut till oss längre. Hjärtat höll på att brista första natten men sen tänkte jag att jag lär henne somna själv vilket kommer stärka henne. Jag själv har skitsvårt att sova själv och jag samsov som liten...
    Jag vet inte vad jag ska säga. 

Du talar om ett mycket litet barn som du hotar med att stänga in och släcka lampan om hon springer upp. Det är inte okej, oavsett hur du lägger upp det.

Att ditt hjärta höll på att brista första natten var förmodligen ett hälsotecken från din sida.  
  • Mad as snow
    Bonanza skrev 2011-10-24 20:27:45 följande:
    Artiga och väluppfostrade - säkert! Trygga i sig själva? Inte lika självklart.

Jag förstår inte hur man inte kan förstå hur mycket man skadar sina barn när man använder sig av sån uppfostran.  
  • Mad as snow
    Yavannie skrev 2011-10-24 20:41:30 följande:
    Linda b1986: Det du beskriver har lite av detta "det fungerar" över sig som tas upp i många trådar. Frågan är ju alltid varför det fungerar. Om lampan är såpass viktig för henne att hon väljer att ligga kvar i sängen så måste den ju innebära en trygghet. Den tryggheten hotar ni ta bort om hon inte stannar i sin säng. Det är ju som att välja mellan pest och kolera.
    Ja. Man ska alltid ställa sig frågan varför det fungerar. Och det faktum att det fungerar betyder inte att det är en bra metod. 
  • Mad as snow

Vissa inlägg i den här tråden är rent av obehagliga. "Man måste fullfölja!" och barnet ska sitta och stirra på maten i 2 timmar för att det måste smaka. Nej, man måste inte alltid fullfölja. Det är helt okej att vara mänsklig ibland som förälder, och att förhasta sig. Att säga "du, vänta. Jag hade faktiskt fel förut." - hela himlen kommer inte att rasa ner om man gör det. Barnet kommer inte att förlora "respekt" för sin förälder, barnet kommer inte att bli ligist och tro att kusten är klar att göra vad som helst. Ni verkar uppfostra små tickande bomber som vore de kamphundar, där minsta steg från auktoriteten kommer att få fruktansvärda konsekvenser. Pratar ni inte med era barn? Är ni inte människor inför dem, med fel och brister? Måste ni alltid ha rätt? Hur ska era barn lära sig att diskutera för sin sak, att veta att det är okej att ändra sig, att få pröva alla de här olika stadierna av detta "trots" som verkar så himla farligt? Nolltolerans! Jag blir helt matt bara jag läser ordet. 

• Mad as snow

Och vad i hela fridens namn är det som är så jäkla allvarligt när det kommer till mat? Jag smakar verkligen inte på allt som serveras. Är jag mätt så är jag mätt. Vill jag inte ha, så vill jag inte ha. Jag behandlar både barn och vuxna med samma respekt, att de ska kunna välja när de faktiskt inte vill stoppa något i sin egen mun. I sin egen kropp. Släpp loss lite, ta inte allt så jävla allvarligt. Om man har ett avspänt förhållande till mat, där matstunden faktiskt inte innebär ångest, straff, "konsekveeeeeens" - detta patetiska ord i sammanhanget, och allmänt lidande tillsammans med en massa sura vuxna som har en massa idiotprinciper - så kanske det faktiskt blir roligt att äta också. Och till och med roligt att smaka. 

• Mad as snow
    Äppelpaj80 skrev 2011-10-24 22:30:07 följande:
    Jag håller med dig om det mesta. Sett allt för många barn med störda matvanor på grund av att föräldrarna har massa regler kring ätande. Tex en sån liten sak som att de inte får äta upp osten på smörgåsen först innan de äter brödet? Vad spelar det för roll så länge man inte varje dag bara äter osten? Eller att man ska äta upp allt på tallriken trots att man är mätt.

Den enda konstanta "regeln" vi har vi matbordet det är att man inte sitter och har hysteriska 3-åringsutbrott vid matbordet. Är otrevlig, skriker och gapar och slåss. Då går man iväg och har sitt hysteriska utbrott och sen kan man komma tillbaka och äta igen. 
    Alltså, jag tror att det är oerhört viktigt att barn lär sig att säga "ja" och att säga "nej". Det handlar om gränser, att lära sig vad sina egna gränser går, och var andras gränser går. Att tvingas äta mot sin vilja är gränslöst, det går rakt emot barnets eget "nej", det är att kontrollera barnets egen känsla för sin egen kropp. Att detaljstyra själva ätandet har jag också noterat hos vissa föräldrar, vad som ska ätas först och i vilken ordning och på vilket sätt. Föräldrar som sitter och tokstirrar på sina barn genom hela måltiden och regisserar dem. Och själva smakar dem då fan inte på allt, knappast. Själva skulle de inte stå ut i fem minuter med en människa som satt och kommenderade dem att äta fast de inte ville. 

Det finns mängder av saker som jag inte heller skulle acceptera vid till exempel middagsbordet. Att leka med maten eller att sitta och skrika, är en sådan sak. Att få gå från bordet och skrika av sig eller vad det nu kan vara, är inget straff. Utan rent folkvett. Men att proppa en unge full med mat bara för att man har fått för sig att det är en dödssynd att lämna mat, eller inte "smaka på allt" - det är fullständigt vettlöst. 
  • Mad as snow
    och skrev 2011-10-24 22:29:48 följande:
    Nej, nej Mad. Du har helt missförstått, det här är hur bra som helst. Drömmer

När barnen hamnar i tonåren kommer de bli jättepoppis. De kommer inte våga säga nej till droger (för då får de ju inte vara med). Alla tjejer blir extra efterfrågade, för de kommer inte våga säga nej till sex eller ändra sig, inte ens när de upptäcker att det visst inte var bara en kille de skulle knulla utan tre. Ja, och som vuxna kan de sitta i riksdagen och bara sitta och säga ja och amen för att göra alla nöjda och glada så de blir omtyckta och får röster. Alternativt göra militär karriär, lyda order är ju alltid bäst liksom.

Helt perfekt. Solig   
    Ditt inlägg är faktiskt inte särskilt långsökt, eftersom allt det här faktiskt handlar om gränser. Om barn aldrig får känna efter vad de själva vill, och om omgivningen helt struntar i deras mest grundläggande signaler (i det här fallet till exempel mättnad) så kommer barnets egen vilja sakta men säkert riskera att gröpas ur. Det här mattvånget är som taget från 40-talet och det var inte bra då, och det är inte bra nu. Det är bara jävligt sorgligt att det fortfarande pågår. 
  • Mad as snow

Barn är dessutom högst medvetna om att de är små. De är medvetna om vilka som bestämmer i familjen, de går inte runt och försöker ta makten från sina föräldrar. Ett typiskt exempel på detta är ett så kallat CAT-test, vilket är ett projektivt test där man visar djurbilder för barn och får dem att berätta genom dessa, där en av bilderna föreställer ett lejon som sitter på en hög tron och framför lejonet sitter en liten mus. De allra flesta barn identifierar sig med musen snarare än lejonet.

http://www.minddisorders.com/Br-Del/Children-s-Apperception-Test.html

Detta är något man bör ha med sig som förälder, barn är inga kamphundar som försöker klättra i hierarkin, som man måste kuva, domptera eller styra med järnhand. Ett litet barn som tvingas sitta och stirra på maten i timmar, kommer förmodligen att börja äta. Men det betyder inte att det är en metod som på något sätt stärker barnet, som ens får barnet att vilja äta. Detta och alla andra liknande metoder får som resultat att barnet bara känner sig ännu mindre, med en egen vilja som sakta men säkert luckras upp och förvandlas till förälderns. Det är inte något postitivt. 

Svar på tråden Noll tolerans!