Inlägg från: Petronella01 |Visa alla inlägg
  • Petronella01

Noll tolerans!

OnlyZ skrev 2011-10-24 16:30:04 följande:
     Och jag tycker inte att barnen då i fråga inte har något att säga till om saken,
    Min son har alltid något att säga om saken. Jag kör inte med despotisk barnuppfostran och tänker verkligen inte lära min son att han är maktlös.
    En dag kommer han att befinna sig i samhället på egna fötter samt på arbetsmarknaden, och han ska inte oreflekterat ta order. Jag anser att detta att bara lyda är en dålig egenskap 
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 07:26:57 följande:
    Jäkligt illa på vilket sätt?
    Barn skriker ju ibland för att de är arga, inte får som de vill eller vill ha uppmärksamhet.
    Jag tycker inte alltid det är läge för några uppmuntrande åtgärder i sådana situationer.
    Barn ska ha uppmärksamhet
  • Petronella01
    MikuAndSaraLi skrev 2011-10-25 08:29:47 följande:
    "Det ska ju bara göras" säger du, som om det vore så självklart.
    Du borde kanske ta i åtanke att det är levande små människor med egen, fri vilja man hanterar?
    Så nej, allt är inte "bara att göras".
    Är man en bra förälder, ger man sitt barn en fri vilja - sen får man helt enkelt jobba därifrån.
    Det är inte en kanin, utan en person.
  • Petronella01
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:10:00 följande:
    Vardagliga saker som inte kan ifrågasättas. Man måste äta för att överleva och må bra, man måste städa för att inte bli sjuk osv.. Dom sakerna kan man ju inte kompromissa om.
    Måste man städa för att inte bli sjuk?????? Precis som någon annan skrev i tråden; vi städar när vi har lust, och vi är dj-ligt friska.
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 08:40:22 följande:
    Men man måste ju ta hänsyn till barnets ålder och mognad för på det följer ju omdöme och förmåga att förstå saker på ett annat sätt.
    Det måste man även göra när man börjar "dresserar" barnet. En del inbillar sig att detta ska inträffa innan barnet är ett så att man får en riktigt väldrillad lite zombie som lyder varje kommando.
    Jag har alltid pratat med min son och uppmuntrat honom att ge sin syn på saken, med det resultatet att jag nu har en mycket vältalig sjuåring. Tandborstning och mat har vi aldrig haft något problem med, och det är det enda ts tar upp som är relevant.
    Jag tar allt som oftast beslutet att jag inte vill städa eller plocka undan mina prylar, och då gör jag inte det heller. Min son har samma svängrum. Vi har bättre saker för oss än att putsa och fejja varenda dag. 
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 08:50:41 följande:
    Du får det att låta som ett nöje.

Jag tycker i alla fall att det är skittråkigt och gör det enbart för att jag vill ha det lite rent hemma. Jag tror inte jag är särskilt ensam om det.

Städningen var väl i alla fall bara ett exempel.
    Ja, när vi städar är det ett nöje. Mellan varven kan vi ha det lite småstökigt, och det angår ingen annan än oss. Jag tror inte på den där martyrattityden att man måste göra saker för att man måste.
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 08:40:22 följande:
    Men man måste ju ta hänsyn till barnets ålder och mognad för på det följer ju omdöme och förmåga att förstå saker på ett annat sätt.
    Får man fråga hur gammalt ditt barn är?
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 09:06:49 följande:
    Men om städning är nöje borde ni väl ägna er åt det oftare, eller missunnar ni er att roa er?

Finns det inget ni gör som ett måste eller är allt nöjen för er?
    Visst finns det måsten. Man måste äta, man måste borsta tänderna och man måste göra läxor. Men that´s it.

Finns sådant som är roligare än att städa, så oroa dig inte, vi roar oss 
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 09:02:50 följande:
    Jag har inga problem med att låta andra ha fri vilja, argumentera, ifrågasätta och diskutera fram saker.
    Grejen är ju att förmågan till att kunna argumentera med annat än vad man har lust till kommer ju med intellektuell utveckling, erfarenhet, kunskap, omdöme mm. D.v.s. flera punkter där ett litet barn brister och då måste jag som vuxen och ansvarig ta över.
    Man ger barn förmågan att argumentera genom att låta dem öva på det. Eller du började inte själv förrän du var  30?
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 09:12:36 följande:
    Visst kan man prata varför man gör si eller så, men de förstår inte innebörden hur tidigt som helst.
    Visst kan man låta ett barn ge sin syn på saken. Som att hålla fram två tröjor och låta barnet peka på den som önskas användas idag.
    Men det finns gränser för förmågan att resonera och argumentera för ett litet barn.
    Är det något som måste göras så köper inte jag "jag vill inte" som ett argument för att slippa eftersom jag vet bättre.
    Det beror på hur mycket vana de har, och har man hela tiden attityden "Jag bestämmer" så öppnar det inga möjligheter för detta övande. Visst vet jag oftast bättre, men det är inget jag ständigt måste köra ned i halsen på min son. Ibland så han lära sig av sina misstag
Svar på tråden Noll tolerans!