Inlägg från: Petronella01 |Visa alla inlägg
  • Petronella01

Noll tolerans!

Yavannie skrev 2011-10-25 10:49:22 följande:
    Är det möjligtvis så att du sitter och försöker kollra bort folk med argument a la "allt är relativt" eftersom du i själva verket inte har någon aning om hur det är att leva med barn?
  • Petronella01
    OnlyZ skrev 2011-10-25 10:52:54 följande:
    När jag var liten så va det ingen som orkade sätta sig mot mig. Jag kände mig oälskad och bortglömd, alla andra barnen hade ju tider dom skulle vara hemma och föräldrar som såg till att läxorna blev gjorda osv. Att jag aldrig behövde städa mitt rum eller hjälpa till alls hemma har resulterat till att jag har stora svårigheter men just vardagssysslor! Allt som måste göras, tvätta, städa, betala räkningar, bada, laga mat, välja kläder själv osv. Det är svårt varje dag att behöva vara vuxen och ta ansvar för ingen har visat mig hur man gör och jag har aldrig fått in en rutin på saker och ting så att allt e bara jobbigt! Detta tänker jag inte låta mig son gå igenom.
    Jag beklagar verkligen att du hade det så, men det finns mellanting mellan att ignorera och försumma sina barn och att ständigt peka med hela handen, det hoppas jag du förstår.
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 10:59:45 följande:
    Två invändningar:
    -En smörgås på kvällen har väldigt liten inverkan på hur man känner sig på morgonen om man inte har en väldigt kort nattsömn så du blev blåst.

-Hungrig är jättebra argument i normala fall men precis som du verkade tycka här, inte tillräckligt för just denna stund. Argumentet kräver dock inte mycket intellektuellt.
    De argumenten som läggs på är knappast resultat av analytisk förmåga utan snarare en upprepning av vad någon annan sagt i kombination med det egna minnet från tillfället.

Bra argument såtillvida att det uppnådde önskar resultat, dock inte bra.
    Så vad vill du ha sagt? Att ett barn argument ska ignoreras och att man som vuxen ska ha igenom sin vilja bara för att man är vuxen? Känner du till begreppet att välja sina strider? Eller att höja barns självkänsla genom att de ibland vinner en argumentation. Jag som förälder måste inte ha rätt bara för att jag ska ha rätt. Drabbar det mig på något vis om jag låter mitt barn få som han vill efter att han förklarat varför han vill detta? Nej.
    Men det är en sak att rida från läktaren och en annan sak att vara varje dag mitt i manegen. 
  • Petronella01
    Lingonflickan skrev 2011-10-25 11:02:16 följande:
    I övrigt tror jag att en del sett för mycket på alla nanny-program som gödslat TV-tablån. Vi väljer våra strider och visst, dottern ville inte ta på sig skor förra vintern när jag hämtade på dagis så jag lät henne gå ut utan till slut och då upptäckte hon själv att skor behövdes och gick tillbaka och tog på sig.   
    "Gödslat" är en väldigt bra beskrivning. Sällan har så mycket skit prånglats ut inom samma genre som när det gäller just de programmen. Det är rent deprimerande att se hur många som oreflekterat gapat och svalt helvetet.
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 11:07:24 följande:
    Jasså det räcker med barn i närhet, hur många, räcker 8?
    Har inget bestämt antal i huvudet just nu, men jag kan ju konstatera att du med varje inlägg visar att du inte har en susning om hur det är att leva med barn.
    När jag lämnar den här tråden ska jag nog åka och instruera någon kirurg i hur man opererar. Inte för att jag någonsin gjort det, men jag har läst en bok.
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 10:46:55 följande:
    Man kan väl sammanfatta det som att jag reagerar på när vissa verkar tycka att man ska sänka kraven på argument till barnets nivå så fort det är något som rör barnet. Jag köper inte det.
    Tycker de inte tillförde något alls, men som svar på detta: kommunikation med barn ska alltid ske på deras nivå. Man tilltalar inte ett barn från ovan, eller om det över huvudet på det. Det är elementärt
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 11:14:37 följande:
    Kanske fel tråd för det men jag hade gärna vilja veta mer om vad du och andra tycker om dessa program, gärna beskrivet i detalj med egna alternativ.
    Jag anser att den typ av bestraffning som finns i programmen är helt förkastligt. Om ett barn gjort något dumt så skickar man inte iväg det i x antal minuter, man tar en dialog med barnet där det utifrån sina förutsättningar får förklara varför det gick som det gick. Man förklarar även för barnet varför det som skedde inte var acceptabelt.

Har fått frågan i andra trådar hur länge denna dialog ska få ta, och mitt svar är hur länge som helst. Har man inte tid att lägga ned på sitt barn, att prata med det och låta det förklara så har man en del omprioritering av tid att göra. Dessa program förespråkar hela tiden quick fixes som går ut på att föräldern aldrig har fel och att barnet alltid har det. Verkligheten ser inte ut så.
    Är ett barn konsekvent utåtagerande ligger det en djupare problemtik bakom som man inte fixar med någon dj-la skämspall.

En annan sak som jag också påpekat i tidigare trådar på detta tema är det faktum att man länge (och fortfarande) använt sig av dessa skäms-bestraffningar i England. Där har jag både bott och tillbringat mycket övrig tid, och jag har väl aldrig träffat på så många förhärdade satungar som där. Min förklaring till detta är att det är så man blir när man alltid bestraffas för att man gör något fel men aldrig möts av någon som vill förstå och förklara varför det blev fel. 
  • Petronella01
    pomola skrev 2011-10-25 11:01:22 följande:
    Så var det, ja.
    Har du hört på maken så "rälig och elak" förälder man är?
    En utebliven lunch fick kompenseras med ett något utökat mellanmål.
    Hur tror du att barnen på dagis klarar sig de dagar de inte äter lunch? Det finns många som börjar vid ett år (dock ej vår dotter). Får de äta när de vill bara för att lunchen hoppades över? Får de alternativ? Knappast. De får vänta till "mellis" och överlever det.

Å andra sidan fick hon bröstet/ flaskan med regelbundna tidsintervall också. Hon fick aldrig snutta när hon ville, bara för att...
    När min son gick på dagis och någon blev hungrig för att den ätit dålig lunch fick den naturligtvis något annat att äta. Var har du dina barn, arbetsläger?
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 11:24:09 följande:
    Två vitt skilda saker.

Hur menar du förresten med från ovan?
    Gör uttrycket "von oben" det mer klart, eller måste jag förklara i detalj?
  • Petronella01
    rian81 skrev 2011-10-25 11:44:26 följande:
    Jag hoppar in i tråden. Förutsätter att ni pratar om barn i förskoleåldern nu, men det vore intressant att höra från er som argumenterar emot ts och P E hur ni tror att era barn fungerar i förskolan och senare i skolan. 

Tror ni att era barns förskollärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska plocka undan leksaker efter sig? Är det isåfall rimligt? 

Tror ni att era barns lärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska öppna matteboken och börja räkna? Är det isåfall rimligt och vilka argument tycker ni att era barn kan komma med? Att det är tråkigt? Det är jobbigt? Jag vill inte just nu? Mamma säger att jag inte behöver om jag inte vill?

Fattar ni inte att konsekvenserna av att inte vara den vuxne som klarar av att sätta upp enkla regler (kring grundläggande saker som mat, sömn, säkerhet) bara blir att era barn inte klarar av att ta normala motgångar när de blir äldre? Det vill säga- de blir curlade!

Detta handlar inte om att barn som lyder sina föräldrar kommer att bli små nickedockor som vuxna. Det handlar om att lära sig att livet inte alltid är rättvist, att man måste kunna rätta sig in i ledet och samarbeta med andra. Det handlar även om att saker inte alltid är/blir som man själv vill, utan man får acceptera läget. Uppfostran handlar inte i första hand om att lära sina barn att argumentera för sin sak, utan att få dem att förstå att det finns regler och normer i samhället som gör att våra relationer till bekanta och obekanta fungerar smidigt. 
    Hade du samma relation till dina föräldrar som till dina lärare? Det hade inte jag.
    Att lära ett barn argumentera sin sak är inte det samma som att de inte vet att det finns regler och normer i samhället. Sedan anser jag inte att man per automatik behöver leva upp till varenda norm som finns, och för mig är det viktigt att min son blir sin egen person och inte ett får i flocken
Svar på tråden Noll tolerans!