• OnlyZ

Noll tolerans!

Vardagliga saker som inte kan ifrågasättas. Man måste äta för att överleva och må bra, man måste städa för att inte bli sjuk osv.. Dom sakerna kan man ju inte kompromissa om.

• OnlyZ
    Yavannie skrev 2011-10-24 17:14:16 följande:
    Du kanske uppfattar det som att jag inte hade tänkt anstränga mig för att mitt barn ska vara helt och rent. Så är det inte. Jag menar att ifrågasättandet är en naturlig del av att vara människa. Du och jag som vuxna kan ifrågasätta saker som vi tycker är ologiska (ex "Idag får du bara ha röda kläder på dig!" "Varför det?") - barn ifrågasätter allt möjligt utan att nödvändigvis först fundera på om det ligger i deras bästa att göra en viss sak. Barn kan ifrågasätta tandborstning för att det är tråkigt nu. De tänker inte långsiktigt och börjar fundera på tandläkarbesök etc. Klart att de anser att valet att inte göra något finns. 
    Jaa asså min son är i fasen då han frågar varför om nästan allt! Men när han frågar "varför måste jag borsta tänderna? Jag VILL Inte" osv då säger jag att om du inte göra det så kanske du får gå till tandläkaren och då kanske dom hittar hål i dina tänder och då måste du borra och det är inte skönt. Det fattar han! Elr. "Måste jag städa mitt rum. Jag vill inte" Ja du måste göra det annars kan du inte ha kompisar över för då får ni inte plats, eller ligger det på golvet så slängs det.. Nu har jag inte behövt säga just så men själva saken är ju att det är bara att förklara för barnet vad konsekvenser är och vad man gör för att undvika dom.. 
  • OnlyZ
    Yavannie skrev 2011-10-24 17:19:39 följande:
    Okej, så då är det ju ändå så att ditt barn ifrågasätter dig?

Vad var poängen med den här tråden egentligen? Obestämd 
    Ifrågasättningarna har jag inget problem med! Det är ju naturligt... 
    Det jag inte förstår är tex...
    Mitt barn städar inte när jag säger åt h*n. Då gör jag det själv istället. Typ

Äh,, Ja vet inte.. Blev lite gravid-förvirrad nu..

• OnlyZ
    Kattdamen skrev 2011-10-24 17:23:40 följande:
    Nu skämtar du? Hur gör du med ett barn som kniper ihop munnen och vägrar tandborsten?
    Öppnar munnen och tar ett snack efteråt..
  • OnlyZ
    Rockan skrev 2011-10-24 17:27:11 följande:
    Har man redan haft tjugo konflikter med sitt barn den dagen kanske det känns lättare, och roligare, att städa än att ha en till?
    Varför har man så många konflikter med sina barn? Det undrar jag oxå. Skulle ALDRIG orka det.. Jag skulle bryta ihop..
  • OnlyZ
    Kattdamen skrev 2011-10-24 17:28:26 följande:
    Okej, du tvingar upp munnen med våld alltså?
    Våld låter som att jag skulle slå eller göra illa. Han fick ju inte ont av det. 
    Men om du vill kalla det våld så visst. Jag fick i några dagar öppna hans mun tills han förstod att vi inte skulle ge oss och att det va lika bra att gapa.. 
  • OnlyZ
    071001 skrev 2011-10-24 17:30:14 följande:
    Ts, jag tycker att din tanke är rätt, varför i hela friden städar inte barnet mitt undrar ju jag också!
    Hon är envis (och kanske lite lat och curlad vad vet jag) och det blir mest rop och skrik. Har sagt nu att jag vill att hon plockar upp från golvet ikväll. Återstår att se om hon gör detta innan läggdags. 
    Men vad blir det för konsekvenser om hon inte gör det då? För det är ju inte kul att städa. Kommer hon undan med att inte städa så är det ju klart att hon struntar i det. Och saken e den att om man "hotar" med att ta bort något som dom tycker om eller så, så går det väldigt fort för dom att inse att det e så mycket lättare att bara göra det lilla dom blivit bedda om. Och att ge dom uppskattning kommer man väldigt långt med, visa hur stolt man är över det dom klarat av alldeles själva osv..
  • OnlyZ

Då va han liten och slutade självklart för att det inte alls va något roligt att bli fysiskt tvingad till något man inte vill göra. Nu gör han det själv för att han förstår vad som händer om han inte gör det. 

• OnlyZ
    071001 skrev 2011-10-24 17:40:18 följande:
    OnlyZ, får erkänna att när det kommer till städningen har hon faktist inte fått några konsvekvenser. Att hota med att slänga saker funkar ju bara om det verkligen görs. Har du nåt annat tips?
    Ja. Du slänger sakerna! Och det behöver du förmodligen inte göra mer än en gång.

Eller att du bara plockar ihop alla hennes saker och är på väg ut genom dörren, då kommer hon nog inse att du menar allvar och då kan du säga lugnt och sansat "om du nu städar ditt rum så får du tillbaka sakerna, annars åker dom!"
Svar på tråden Noll tolerans!