• OnlyZ

Noll tolerans!

Alexi skrev 2011-10-24 17:44:05 följande:
    Vad menar du att man ska göra då med ett barn i värsta trotsåldern som tar en konflikt med föräldrarna om precis allt. Alltså det är ju inte så att vi tar konflikter med henne om allt men en period runt 2,5 år så bröt hon ihop för precis allt man gjorde, typ ställde glaset fel på bordet, tog fel glas, fel förälder hällde upp mjölken, hällde upp för lite mjölk, osv osv.
    Ja det där är ju fjomperier. Så kunde min son oxå göra. Om det va tex jag som hälde upp något att dricka till honom och det va pappa som skulle göra det enligt hans mening så sa vi att antingen dricker du det här eller så får du inget. Ingen annan kommer att ge dig det osv.. 
  • OnlyZ

Jag vet inte om det e bra eller inte att slänga leksaker, har aldrig behövt göra det. Men jag tycker att man måste förklara för barnen att om dom inte gör vissa saker så sker konsekvenser. Sen är det väll upp till var och en att hitta på vad dom konsekvenserna ska vara..

• OnlyZ
    Lingonflickan skrev 2011-10-24 20:40:28 följande:
    Tur för dig att du är så himla perfekt då! Om de t.ex vägrar äta, ska man trycka ner maten i halsen kanske? Ursäkta men det känns som du startat den här tråden för att visa vilken superförälder du är.
    Hehe om du kände mig skulle du förstå hur fel du har, men nu gör du ju inte det så jag förstår att det lätt kan bli fel då. Men nä, någon supermamma e jag VERKLIGEN inte
  • OnlyZ
    RedTopaz skrev 2011-10-24 20:43:21 följande:
    Nej, man tjatar och förklarar för barnet att smaka måste man göra, på allt, alltid. Vill man sedan inte äta mer behöver man inte men man får heller inget annat. Till slut öppnar barnet munnen självmant för de tycker också att det är sjukt jobbigt att lyssna på tjat! Det kan ta 2 timmar första gången men är man bara konsekvent så tar det två dagar och sedan smakar barnet på allt, alltid.
    Exakt! Man får inte ge sig, någonsin. Om jag inte känner att jag orkar stå för det jag ska säga, då säger jag ingenting. För man måste verkligen fullfölja! 
  • OnlyZ

Något som jag alltid gör är att förbereda min son på vad jag vill att han ska göra, Om en liten stund ska du sova, imorgon ska du städa, när stora visan visar så vill jag att du ska gå och borsta tänderna. Osv.. Det tycker jag funkar suuperbra! Ett litet tips som iallafall håller min vardag flytande =)

• OnlyZ
    leandra skrev 2011-10-24 21:31:58 följande:
    Varför inte skapa en mysig trivsam matstund där alla trivs och äter av lust? Flört
    Det är inte lätt att få när man har en unge som gnäller och inte vill äta det elr det, men om man lär barnen att man kan smaka på saker innan man bestämmer sig så får man trevligt runt matbordet.
  • OnlyZ
    Gunnell skrev 2011-10-25 07:31:01 följande:
    Nej, det är du VERKLIGEN inte! Du är en auktoritär förälder som inte orkar ta konflikter utan hellre utövar din makt som större och starkare. Barnet får en uppfattning om att han måste vara till lags för att duga. Är det bra tycker du?

Vad tror du budskapet är om du bänder upp munnen på ditt barn? Att "Åhh, mamma vet så mycket bättre än mig och gör det här för att vara snäll" eller "Min mamma bryr sig inte alls om mig, jag kan lika gärna ge upp för mina känslor betyder ingenting".

Du är lat och vill att dina barn ska lyda dig så att DU slipper att reda ut konflikter. Skaffa en hund att dressera istället. Sitt! Ligg! Rulla runt! 

Du va ju bara rent ut sagt elak! Att du säger till mig att jag är lat, konflikt rädd, maktgalen osv är ju jätte elakt eftersom du inte alls känner mig.. Jag känner mig krängt! Det gjorde ont i mig när jag läste det du skrev. Vad ger dig rätten att skriva så till mig? Jag förstår inte alls!

Vissa verkar missförstå vad jag menar!

Gå över gatan: håll mig i handen
    Åka bil: bälte på
    Bada: när man e smutsig
    Äta: när det e matdags
    Lägga smutsiga kläder i tvättkorgen: när kläderna e smutsiga

osv osv osv Vad är det ni inte förstår? Bara basic, vardagliga saker som man måste lära barn hur man gör och varför dom ska göras! Inget konstigt med det alls! Jaaa barn är insivider och har egna viljor men inte faan tänker jag låta min son gå runt smutsig (för att han inte vill bada) och inte tänkter jag låta han springa över gatan (för att han vill det) osv!!!
  • OnlyZ

När jag var liten så va det ingen som orkade sätta sig mot mig. Jag kände mig oälskad och bortglömd, alla andra barnen hade ju tider dom skulle vara hemma och föräldrar som såg till att läxorna blev gjorda osv. Att jag aldrig behövde städa mitt rum eller hjälpa till alls hemma har resulterat till att jag har stora svårigheter men just vardagssysslor! Allt som måste göras, tvätta, städa, betala räkningar, bada, laga mat, välja kläder själv osv. Det är svårt varje dag att behöva vara vuxen och ta ansvar för ingen har visat mig hur man gör och jag har aldrig fått in en rutin på saker och ting så att allt e bara jobbigt! Detta tänker jag inte låta mig son gå igenom.

• OnlyZ
    Bonanza skrev 2011-10-25 10:53:00 följande:
    Så om er ettåring inte var hungrig under lunchen av någon anledning, så fick hon ingen mat förrän nästa måltid? Har jag uppfattat dig rätt?

Om det inte hände någon gång vill jag att du svarar på det som en hypotetisk fråga.  
    Men har man inte ätit på 3-4 timmar så e man hungrig.. Därför ska man hålla på rutinerna så slipper man dessa problem. 
  • OnlyZ
    Kalinka skrev 2011-10-25 11:03:18 följande:
    Men det finns ju liksom mellanting mellan INGA regler, eller att barnen ska lyda föräldrarna i allt. Eller?
    Och igen.. Jag har aldrig sagt att dom ska lyda i allt.  VARDAGS-SAKER snackar jag om heeeeela tiden! Aldrig något annat. Basic basic basic basic 
    Got it?? 
Svar på tråden Noll tolerans!