Inlägg från: Petronella01 |Visa alla inlägg
  • Petronella01

Noll tolerans!

Tom Araya skrev 2011-10-25 09:32:04 följande:
    Du talar en del om förmågan att förstå, och barns ålder. Därför frågade jag hur gammalt ditt barn är. Jag kan inte se att jag fått svar på detta?
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 09:21:27 följande:
    Tvång....på jobbet bestämmer chefen, jag ser inte det som tvång, över barn anser jag att föräldrarna eller den som för tillfället har ansvaret är chef.
    En bra chef har man en dialog med. Det är den som faktiskt utför uppgifterna som sitter inne med den största kunskapen om momentet och därför bör chefen ha förmåga att lyssna och inse att han/hon ibland har fel. Det samma gäller för en förälder
  • Petronella01
    Inima skrev 2011-10-25 09:38:14 följande:
    Hur vi är som föräldrar kommer påverka våra barn för alltid. Visste ni att redan i 4 års åldern så kan föräldrarna se om deras barnhar psykopatiska drag?

Att gå på som en Militär, ge order till sittbarn utanatt motivera VARFÖR barnet ska eller inte får göra en specifik sak är allt annat än bra.

Att man inte kan fatta en så uppenbar sak fattar jag faktiskt inte. Att man sätter sig själv på sin höga häst för att man minsann är vuxen och därför ska ungen lyda vete fan om jag inte tycker att personen ska satsa på en karrär inom militären för den mentaliteten hör inte hemma i barns närhet.

Faktiskt.
    Precis. Jag begriper inte varför man inte kan försöka sätta sig i barnets situation, hur skulla man själv vilja bli bemött? Vill man ha en chef som har "noll tolerans" för synpunkter på arbetsuppgifterna? Som pekar med hela handen och som det bara är att lyda? Knappast.
    Självständigt tänkande och förmågan att argumentera sin sak är inget som slår ned som en blixt från klar himmel vid en viss ålder, den lär man sig. Barn som får lära sig att deras åsikter betyder något bär också med sig det in i vuxen ålder, och det anser jag är jätteviktigt. Mycket viktigare än att bära en tallrik till diskbänken. 
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 09:52:50 följande:
    Nej, de får inte automatiskt förmågan genom att du låter de öva.

Den intellektuella mognaden som är en förutsättning kommer gradvis.
    Färdigheter av att öva kommer gradvis.

Processen fortsätter faktiskt långt efter uppnådd myndighetsålder.
    Jo det gör man. Barn som fått lära sig att argumentera gör det utifrån sina förutsättningar. Jag undrar fortfarande hur gammalt ditt barn är?
  • Petronella01
    Bonanza skrev 2011-10-25 09:57:37 följande:
    Ursäkta, men har du barn? För när du säger att barn bara svarar "jag vill inte" och inte kan argumentera så börjar jag verkligen fundera.

Herregud, mina barn har argumenterat och diskuterat sedan de kunde prata. Det är något som kommer naturligt för dem och för alla barn jag har stött på.

Visst kanske det slutar i "jag vill inte" och skrik till sist, men det är för att man som förälder har tvingat dem dit. Ibland behövs det, ibland inte.

Men att små barn inte kan argumentera? Det var det larvigaste jag har hört!  
    Jag tror faktiskt inte han har det. Han är så väldigt tvärsäker på hur barn kategoriskt är i olika åldrar och vad de kan och inte kan, så jag tror inte han har med barn att göra i verkligheten.
    Har frågat flera gånger hur gamla hans barn är, men får aldrig något svar.
    En teoretiker förmodligen 
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 10:02:08 följande:
    Det kommer naturligtvis med den intellektuella mognaden samt en massa andra erfarenheter de bygger på med åldern.
    Bonanza skrev 2011-10-25 09:57:37 följande:
    Herregud, mina barn har argumenterat och diskuterat sedan de kunde prata. Det är något som kommer naturligt för dem och för alla barn jag har stött på.
    Det skulle vara intressant att ta del av den argumentationen.
    Svaret är alltså "Nej"? Du har inga barn? Alltså sitter vi som har det och hävdar att barn lär sig argumentera på en massa kunskap och erfarenhet som du inte har? Enligt ditt eget resonemang vet vi då alltså bättre än vad du gör.
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 10:05:16 följande:
    Ja, självklart men förutsättningarna för argumentation är ju sämre om du inte besitter de egenskaper en äldre har. Inse begränsningarna.
    Vad då "Förutsättningarna för argumentationen blir sämre..." Man möter barn där de befinner sig.

Jag tycker du ska vänta att argumentera tills du kan tillföra lite praktisk kunskap i ämnet. 
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 10:06:18 följande:
    Totalt ovidkommande.
    Nej, det är inte totalt ovidkommande. Enligt dig kan barn inte argumentera för att de saknar den erfarenhet och kunskap som vuxna har.
    Därmed sänker du din egen argumentation, eftersom du saknar den erfarenhet och kunskap som vi som möter våra barn varje dag har, och som möter dem med en dialog istället för att peka med hela handen
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 10:13:48 följande:
    Det jag behöver veta är...

1. Vad krävs för att tänka, förstå och argumentera?

2. Är dessa förmågor fullt utvecklade vid födseln eller är det en process som löper över sisådär en 20-30 år?

Behöver jag ha barn i någon särskild ålder eller barn överhuvudtaget för att veta detta.....NEJ.

Vet jag svaren på 1 och 2.....JA
    Med den inställningen är det fullkomligt meningslöst att argumentera med dig eftersom ett barn och dess förmågor är betydligt mer komplext än att ticka i "Ja" eller "Nej" efter dina frågor. De flesta föräldrar vet detta, och det blir något bisarrt att vi är flera som säger att våra barn kan argumentera och du utifrån någon teoretisk idé påstår att vi har fel.

Komiskt blir det när det du anfört i hela tråden, att du i relation till barn har rätt för att du har mer erfarenhet plötsligt inte gäller när det visar sig att du faktiskt inte har mer erfarenhet (än oss) 
  • Petronella01
    Bonanza skrev 2011-10-25 10:20:37 följande:
    Man behöver självklart inte ha barn för att förstå det här, men du uppvisar en pinsam brist på kunskap inom området och det hade du inte gjort (förhoppningsvis i alla fall) om du hade haft barn. Då hade de bevisat dig fel och vi hade inte behövt diskutera det här.

Man behöver åtminstone ha haft barn i sin närhet, för då tror jag inte man ens skulle komma på idén att påstå att barn inte kan argumentera. Sedan gör de det naturligtvis utifrån sina förutsättningar, och som du säger ser argumentationen olika ut för en tvååring och en tjugoåring
Svar på tråden Noll tolerans!