Inima skrev 2011-10-25 09:38:14 följande:
Hur vi är som föräldrar kommer påverka våra barn för alltid. Visste ni att redan i 4 års åldern så kan föräldrarna se om deras barnhar psykopatiska drag?
Att gå på som en Militär, ge order till sittbarn utanatt motivera VARFÖR barnet ska eller inte får göra en specifik sak är allt annat än bra.
Att man inte kan fatta en så uppenbar sak fattar jag faktiskt inte. Att man sätter sig själv på sin höga häst för att man minsann är vuxen och därför ska ungen lyda vete fan om jag inte tycker att personen ska satsa på en karrär inom militären för den mentaliteten hör inte hemma i barns närhet.
Faktiskt.
Precis. Jag begriper inte varför man inte kan försöka sätta sig i barnets situation, hur skulla man själv vilja bli bemött? Vill man ha en chef som har "noll tolerans" för synpunkter på arbetsuppgifterna? Som pekar med hela handen och som det bara är att lyda? Knappast.
Självständigt tänkande och förmågan att argumentera sin sak är inget som slår ned som en blixt från klar himmel vid en viss ålder, den lär man sig. Barn som får lära sig att deras åsikter betyder något bär också med sig det in i vuxen ålder, och det anser jag är jätteviktigt. Mycket viktigare än att bära en tallrik till diskbänken.