Inlägg från: Petronella01 |Visa alla inlägg
  • Petronella01

Noll tolerans!

Rockan skrev 2011-10-25 14:11:37 följande:
    Att tillsammans ta en "time out" när saker går överstyr tycker jag bara är positivt. Time out i "Supernanny"-betydelsen är ju något helt annat.
    ja, det där att man lugnar ned sig och t.ex går och läser tillsammans, det har jag använt många gånger
  • Petronella01
    ominte skrev 2011-10-25 14:36:18 följande:
    Vi med Eller gå ner i ögonhöjd och prata om ilskan och erbjuda sig att lyssna/sitta tillsammans och prata igenom det som hänt. Avsluta med att fråga om man gemensamt vill/ska säga förlåt.
    Precis! Låter som det kan se ut hemma. Det där att befinna sig på barnets nivå så att man kan få ögonkontakt tycker jag är jätteviktigt
  • Petronella01
    Linda b1986 skrev 2011-10-25 18:15:34 följande:
    jag funderar lite på hur vi ser på uppfostran kan hänga ihop med åldern på oss föräldrar. bara funderingar alltså.
    jag är uppvuxen 80 tal och mina föräldrar hade lite flower power tänk. vi skulle alla vara med och bestämma och diskutera. väldigt få gränser. Jag har alltid varit lite gränslös, det är först nu som mamma som jag tycker det är viktigt med gränser. min dotter skall inte bli som jag var i tonåren tänker jag. min dotter ska inte se mig som en kompis utan gränser känns viktigt för mig och massor av kärlek såklart.

kanske inte har med ålder föresten utan mer på vilken sorts uppfostran man själv hade.
    Jag upplever det som att det främst är yngre människor som ska ha regler, konsekvenser och metoder för istort sett allt som rör barn, så det kan kanske stämma. Men jag upplever att anledningen är att man är väldigt auktoritetsbunden, det ska alltid finnas någon expert i bakgrunden som talar om för en vad man ska göra. Lite osjälvständigt. Min uppväxt spänner förövrigt över tre decennier, barn på 60-70-tal och merparten av tonåren på 80-talet.
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 20:35:21 följande:
    Nä, man ska ha bara ett barn, försörjning utan att jobbet tar ens tid, samt inga som helst andra intressen.
    Hushållssysslor får väl lämnas bort.
    Jag jobbar heltid och klarar i allafall av att ge min barn den tid en bra uppfostran kräver. Jag är väl helt enkelt bättre på att fördela min tid än vad du är
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 20:19:49 följande:
    Kanske inte alltid men ett alternativ som nämnts och som jag vill undvika.
    Är det mig du referar till igen när du sägatt det nämnts som ett alternativ att det ska diskuteras i timmar? Jag sa att det fick ta den tid det tog. Att vuxna är tröga är uppenbart, barn är det inte
  • Petronella01
    Kalinka skrev 2011-10-25 20:46:59 följande:
    Då undrar jag: Har de GLÖMT hur det är att vara tonåring?
    Tycker folk verkar ha glömt ATT de varit barn och tonåringar öht. Det är bara att peka med handen så får man som man vill. Ingen inlevelseförmåga eller någonting
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 22:28:06 följande:
    Nja, jag vill inte likställa sträng fostran med brist på självständighet.

Mina syskon som är betydligt äldre fick också en betydligt strängare fostran men med den också mer ansvar tidigt och på vissa sätt mer självständighet och frihet.
    Det är heller inte vad jag skriver, om du läser igen. Att med hull och hår svälja allt som sk auktoriteter skriver om barnuppfostran är att vara osjälvständig. Det finns trådar här som hänvisar till den ena bisarra metoden efter den andra.
    Förresten, du som bara har teoretiska referenser; vad anser du om CIO?
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-26 01:31:12 följande:
    Absolut inte men det finns många situationer där argument som presteras av ett barn på 2-5 år inte riktigt duger.

Du uppvisar i dina inlägg en rent otrolig brist på respekt för barn och deras person
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 19:06:11 följande:
    Att barnuppfostran och formandet av en annan människa får och ska ta tid är ingalunda ett korkat påstånde. Korken där fanns hos den som läste det
    Läs ditt eget inlägg. Du satte inga gränser vilket de facto betyder att allt annat kan prioriteras bort.

Om man har barn vet man att det inte pågår i timmar, men där står du dig ju slätt. Den tid jag nämner är naturligtvis den tid jag är tillsammans med barnet, vilket av uppenbara skäl inte är när jag jobbar. Jag antar att du kompenserar din brist på praktisk erfarenhet med att raljera. Vad gäller "hushållsarbete" som du refererar till flera gånger och som tydligen är väldigt viktigt för dig, så kommer naturligtvis inte disken före min son. Är det något som behöver redas ut mellan oss så kan disken vänta. Händer ingenting (nu diskar jag iofs alltid när han somnat, men i allafall)Ditt påstående om egen erfarenhet  i ärendet saknar substans.

Din brist på erfarenhet gör att allt du säger saknar substans
    Har svårt att tro att något av detta löser sig med t.ex time out. Behövs förmodligen ännu mer dialog. Ett problem som jag tror skapar frustration hos små barn är att de får syskon snabbare än de själva hunnit ur spjälsängen själva, och därmed inte får den TID att vara små som ett barn behöver (men just ja, tid kan vi ju inte låta något ta, vi har ju tydligen bråttom någonstans) . Personligen har jag ingen erfarenhet av det beteende du nämner här, men allt har sitt ursprung i något och små barn är inte elaka eller djävliga för sakens skull. Alltså tar man reda på vad problemet är innan man klämmer till med något straff.
    Jag kan använda ett verkligt fall som exempel.
    2 döttrar, 7 och 12 år gamla bor VV hos sin ensamstående mamma och hos respektive pappa (de har inte samma pappa). Då ena pappan konsekvent har sin dotter VV medan den andra inte är så noggran och slarvar med sitt umgänge är de olika mycket hos sin mamma. Detta leder till avundsjuka dem emellan då båda värderar sin tid med mamma högt. Dock är den äldre dottern priviligierad med mer skötsam och omhändertagande pappa. Den äldre dottern vill ibland behandlas som ett äldre barn men irriterar sig sedan över att lillasyster blir behandlad som ett mindre barn och bemöter det med ett omoget sätt.
    De bråkar och slåss ofta. Den äldre dottern både retas och utnyttjar sin styrka över den yngre medan den yngre även hon startar bråk och utnyttjar mammas beskydd över den mindre.

Det här är ett problem som vi inte hittar någon lösning på.
    Mamman har nog med nog med jobb och hushåll och det finns inte mer tid att lägga på barnen samtidigt som det lätt blir konflikt när barnen är tillsammans.

Oavsett orsaker är detta beteende inte okej.
    Du menar att man inte behöver åtgärda orsakerna? Man hanterar symptomen och låtsas att det är bra med det? Låter förr som ett läge för någon slags rådgivning om mamman inte har tid med sina barns problem för hushållsarbetet
  • Petronella01
    My Girls skrev 2011-10-26 01:51:32 följande:
    Får känslan av att ni tror att bara för att man diskuterar och resonerar med sitt barn så har man inga gränser öht. För sena timmar...nåväl

------------------------
    Tyvärr är världen svartvit för vissa människor. Man kan bara beklaga alla dessa barn som uppenbarligen blir fullkomligt överkörda i allt, bara för att föräldrarna inte lyckas hitta en avvägning
  • Petronella01
    Linda b1986 skrev 2011-10-26 09:05:58 följande:
    Appropå slänga. En gång när jag hämtade saga på dagis hade hon fått två leksaker av påskharen. Vi sitter på bussen och hon är kinkig(2år). Vill springa runt och sitta på alla platser. Till slut tvingar Jag henne sitta i mitt knä. Hon tar då leksakerna och kastar, jag tar upp, hon kastar. Till slut blir jag sur och säger kastar du en gång till så Kastar jag den i soptunnan dör du vill uppenbarligen inte ha den. Hon kastar och den träffar en dam i huvudet.
    Går av bussen och går raka vägen vill soptunnan. Har ALDRIG känt mig som en så dålig mamma. Hon var helt otröstlig och panikgrät och skrek dumma mamma.
    Slutade med att jag också grät och sen gick vi in till Åhléns och hon fick välja ny leksan och jag fick säga förlåt hela den veckan, mamma gjorde fel, hon Blev arg men man slänger inte andras saker.

Får fortf ångest när jag tänker på det. Idag hade jag stoppat ner leksakerna i min väska och gett tillbaks när hon lugnat ner sig.
    Vill inte klandra dig då jag kan tänka mig hur du känner dig, men ändå fråga; varför stoppade du inte ned leksakerna redan första gången hon kastade dem? 
  • Petronella01
    Linda b1986 skrev 2011-10-26 09:49:51 följande:
    Petronella- helt ärligt jag vet inte. Blev så arg när hon "skämde ut Mig" genom kasta på damen. Nä verkligen inte oket gjort. Men om sanningen ska fram är jag inte supermamma och då var kg höggravid och min stubin var inte jätte lång. Lägg till trots och massa dumma bortförklaringar. Men jag lärde mig iallafall en läxa och saga berättade för fröknarna va dum mamma varit så nästa dag stod jag där och grät när jag förklarade... Men man får bara lära sig av sina misstag helt enkelt!
    Ja. Men du lärde dig av misstaget i allafall. Tyvärr inte alla som gör det....
  • Petronella01
    TheCoopers skrev 2011-10-26 10:33:51 följande:
    men jag tycker itne du gjorde fel som kastade leksaken .

Det finns INGEN som är en super mamma eller super pappa även om de tror de själv
    Utgår från att man även slänger dina saker om du beter dig dumt. Kanske maken efter ett gräl bestämmer sig för att slänga din dator?

Uppfostran som inkluderar hämnd är nada värd i mina ögon 
  • Petronella01
    TheCoopers skrev 2011-10-26 12:33:41 följande:
    Om jag slängde datorn i huvudet på min sambo så skulle jag tycka att det var helt i sin ordning att han kastade den ja .

Din poäng ?
    Tja poäng och poäng. Jag anser att det enda man bevisar om man slänger barns leksaker är att man är en elak människa (Linda b1986 hade ju tack och lov vett att begripa det själv och göra det bra igen), och jag ville väl bara kolla vad ni har för slags samspel hemma hos er. Men då vet jag.

Sedan kan man ju konstatera att en dator förvisso är betydligt större och tyngre än de flesta leksaker ett barn kan tänkas få på dagis. Skulle aldrig falla mig att slänga något som de facto inte är mitt, bara för att bevisa något (annat än att jag är dum). 
  • Petronella01
    OnlyZ skrev 2011-10-26 12:13:54 följande:
    När min son va liten och inte ville smaka på maten så satt vi runt bordet tills han gjorde det. Förklarade om och om igen att han behöver bara smaka och om han inte tycker att det är gott så är det ju en annan sak, men smaka är något man alltid ska göra, man kan inte välja att inte äta maten bara för att den inte passar för tillfället. Ingen människa, vuxen som barn, kan hela tiden äta det man är sugen på. 
    Om det är ätstörningar du vill ge ditt barn tror jag du är inne på rätt spår.

Förresten, en fråga: du säger att ingen hela tiden kan äta det den är sugen på. Det är ärligt talat ledstjärnan i min matlagning, att jag är sugen på det jag tillagar (och eftersom min son är 7 så har han något att säga till om när det gäller vad vi äter). Och NU till den faktiska frågan: menar du på fullt allvar att du ställer dig och lagar till något som varken du eller någon annan vill ha, bara för att man inte kan äta vad man är sugen på?
  • Petronella01
    Thomas 66 skrev 2011-10-26 12:19:28 följande:
    Är det fel att vara konsekvent ? Vad tror du att signalen blir när man går och köper en ny?
    Att man kan erkänna när man som förälder agerat fel?
  • Petronella01
    OnlyZ skrev 2011-10-26 12:24:58 följande:
    Jag kan förstå att man i stundens hetta blir så där arg, det är inte lätt, för det bästa hade varit att du bara la undan dom på en gång, men eftersom du slängde dom, kan du verkligen inte gå och köpa nya sen! Vad ger det henne för intryck. I sånna fall måste man stå på sig för dom valen man gör, därför är det viktigt att man "väljer rätt fight" som man säger..
    Har du som förälder alltid per automatik rätt? Oss emellan kan vi ju konstatera att det har du inte. Det har inte jag heller, och att kunna erkänna även inför barnen att man har fel är en styrka, inget annat
  • Petronella01
    OnlyZ skrev 2011-10-26 13:24:59 följande:
    Men är du helt seriös i din fråga? Jag skulle ALDRIG i hela mitt liv ha råd att alltid äta det jag är sugen på! Har du det? Så självklart ställer jag mig och lagar mat ibland som ingen är super sugen på bara för att dryga ut i kassan.  
    Ja, jag är helt seriös. Men jag kanske inte har så dyr smak då.
  • Petronella01
    Rockan skrev 2011-10-26 14:02:58 följande:
    Min lillasyster har vägrat äta hästkött så länge jag kan minnas. Samma sak där, det spelar ingen roll för henne hur det smakar för hon äcklas av att det är häst.
    Där har vi ett exempel på mina föräldrars respekt för mig. Jag älskade hästar när jag växte upp (har inget emot dem nu heller, men ni vet kanske hur det var när man var liten ), och även om de, och i synnerhet pappa, åt hästkött så skulle det aldrig ha föresvävat dem att tvinga mig att smaka
  • Petronella01
    OnlyZ skrev 2011-10-26 14:02:33 följande:
    Men nu ska jag bege mig att hämta min son på dagis, till middag blir det rå fisk, sushi, som vi alla älskar! =)  I den här familjen iallafall =) 
    Ha det fin fint!! 
    Tja, vi äter rå fisk också, min son har älskat sill sedan han var året. Sushi däremot är inte min pryl
Svar på tråden Noll tolerans!