• Smam

Nybliven gravid svetsare

Jag fick nyligen reda på att jag är gravid. Borde vara i ca v.5, inte pratat med någon barnmorska än. Jag jobbar som svetsare och lyfter tungt och har det väldigt stressigt. Senaste tiden har jag fått jobba över, så har jobbat ca 12 timmar om dagen ibland.

När bör man börja vara försiktig med stress och tunga lyft på jobbet? Nu på en gång eller någon speciell vecka?

Någon annan gravid svetsare som vet hur det är med svetsröken och gaserna?

Tacksam för svar så jag kan bli lite klokare om när jag ska berätta för min chef, utifall jag måste bli försiktigare redan nu.

• Svar på tråden Nybliven gravid svetsare
  • Lovely f

Hej.
    Jag har för mig att det gäller samma regler för svetsare som underjordsarbetare.
    Jag jobbar i gruva och fick gå samma dag som jag upptäckte att jag va gravid, strängt förbjudet.
    Mitt tips är att du kolla upp med ditt fack imorgon om vilka regler som gäller. Är det som jag har för mig att jag läst i Dagens Industri så gäller Avstängning från arbetet även för er svetsare.
    Kolla med facket, boka tidig tid hos barnmorskan för inskrivning och sedan skickar du in ansökan om graviditetspenning till försäkringskassan. Dom måste betala ut det från dag ett du blir avstängd (om du inte kan förflyttas till andra arbetsuppgifter som inte innebär risk o fara). Försäkringskassan kommer att kräva ett graviditetsintyg av barnmorskan.
    Hoppas det går bra. Och grattis till din graviditet =)

• Smam

Oj det är så pass. Ja då hoppas jag att jag kan flyttas, känns lite jobbigt att gå med så lite pengar i typ 20 månader. Jag måste då verkligen titta upp det här och få allt på det klara den här veckan. Tack så mycket! :)

• Lovely f

Jag ska inte säga säkert, men jag har för mig att det är samma regler.
    Men hur länge hade du tänkt vara gravid egentligen?! =P