• Smam

Nybliven gravid svetsare

Jag fick nyligen reda på att jag är gravid. Borde vara i ca v.5, inte pratat med någon barnmorska än. Jag jobbar som svetsare och lyfter tungt och har det väldigt stressigt. Senaste tiden har jag fått jobba över, så har jobbat ca 12 timmar om dagen ibland.

När bör man börja vara försiktig med stress och tunga lyft på jobbet? Nu på en gång eller någon speciell vecka?

Någon annan gravid svetsare som vet hur det är med svetsröken och gaserna?

Tacksam för svar så jag kan bli lite klokare om när jag ska berätta för min chef, utifall jag måste bli försiktigare redan nu.

• Svar på tråden Nybliven gravid svetsare
  • Lovely f

Hej.
    Jag har för mig att det gäller samma regler för svetsare som underjordsarbetare.
    Jag jobbar i gruva och fick gå samma dag som jag upptäckte att jag va gravid, strängt förbjudet.
    Mitt tips är att du kolla upp med ditt fack imorgon om vilka regler som gäller. Är det som jag har för mig att jag läst i Dagens Industri så gäller Avstängning från arbetet även för er svetsare.
    Kolla med facket, boka tidig tid hos barnmorskan för inskrivning och sedan skickar du in ansökan om graviditetspenning till försäkringskassan. Dom måste betala ut det från dag ett du blir avstängd (om du inte kan förflyttas till andra arbetsuppgifter som inte innebär risk o fara). Försäkringskassan kommer att kräva ett graviditetsintyg av barnmorskan.
    Hoppas det går bra. Och grattis till din graviditet =)

• Smam

Oj det är så pass. Ja då hoppas jag att jag kan flyttas, känns lite jobbigt att gå med så lite pengar i typ 20 månader. Jag måste då verkligen titta upp det här och få allt på det klara den här veckan. Tack så mycket! :)

• Lovely f

Jag ska inte säga säkert, men jag har för mig att det är samma regler.
    Men hur länge hade du tänkt vara gravid egentligen?! =P
    Jo jag går hemma med betydligt mindre betalt nu, och det är faktiskt (konstigt nog) ganska tärande att gå hemma  hela dagarna när man är van att jobba. Och ändå har vi två andra barn som haft sommarlov och fyllt mina dagar. Nu har jag vant mig och nu är det skönt =)

• Tom Araya

Graviddelen får någon annan hjälpa dig med.

Jag går in på svetsandet, den bit jag kan.

Jo, rök, ångor, gaser som uppstår vid svetsning är inte hälsosamma.
    Hur farliga de är beror mycket på material, svetsmetod, ytbeläggning och så.
    Vid all ljusbågssvetsning uppstår ozon som är giftigt.

Vad du kan göra/kontrollera:
    -God ventilation i lokalen
    -Rengör materialet innan svetsning, i synnerhet färg och galv-/zink-skikt måste bort.
    -Använd helst svetsmask med frisklufttillförsel.
    -Använd för svetsning avsett punktutsug där du står.
    -Se till att du får i dig tillräckligt med antioxidanter (kosten) som hjälper kroppen att ta hand om skadliga ämnen.

• Smam
    Lovely f skrev 2011-10-24 19:05:44 följande:
    Jo jag går hemma med betydligt mindre betalt nu, och det är faktiskt (konstigt nog) ganska tärande att gå hemma  hela dagarna när man är van att jobba. Och ändå har vi två andra barn som haft sommarlov och fyllt mina dagar. Nu har jag vant mig och nu är det skönt =)
    Jag hade ju tänkt att vara det tills jag sitter med en bebis i famnen ;) 
  • Smam
    Tom Araya skrev 2011-10-24 19:14:24 följande:
    Graviddelen får någon annan hjälpa dig med.

Jag går in på svetsandet, den bit jag kan.

Jo, rök, ångor, gaser som uppstår vid svetsning är inte hälsosamma.
    Hur farliga de är beror mycket på material, svetsmetod, ytbeläggning och så.
    Vid all ljusbågssvetsning uppstår ozon som är giftigt.

Vad du kan göra/kontrollera:
    -God ventilation i lokalen
    -Rengör materialet innan svetsning, i synnerhet färg och galv-/zink-skikt måste bort.
    -Använd helst svetsmask med frisklufttillförsel.
    -Använd för svetsning avsett punktutsug där du står.
    -Se till att du får i dig tillräckligt med antioxidanter (kosten) som hjälper kroppen att ta hand om skadliga ämnen.

Ja jo allt det där vet jag, det jag vill veta är om det kommer ut i mitt blod, in i navelsträngen och in i min bebis.

• Smam
    Lovely f skrev 2011-10-24 19:05:44 följande:
    Kom på nu att dub säkert menar på att jasg skrev 20 månader, tänkte då även på den tiden jag ska vara hemma med mitt barn ;)
  • Tom Araya
    Smam skrev 2011-10-24 21:38:31 följande:

Ja jo allt det där vet jag, det jag vill veta är om det kommer ut i mitt blod, in i navelsträngen och in i min bebis.

Generellt sett borde gifter som kommer in i kroppen på det ena eller andra sättet för eller senare, i större eller mindre mängd komma ut i blodet.
    Man vet ju att alkohol och rökning kan vara skadligt för fostret.

Mer exakt hur mycket/lite och vilka gifter som kommer ut i blodet efter att du inandats dem får du nog fråga en läkare om.
  • Smam
    Tom Araya skrev 2011-10-25 04:09:54 följande:
    Generellt sett borde gifter som kommer in i kroppen på det ena eller andra sättet för eller senare, i större eller mindre mängd komma ut i blodet.
    Man vet ju att alkohol och rökning kan vara skadligt för fostret.

Mer exakt hur mycket/lite och vilka gifter som kommer ut i blodet efter att du inandats dem får du nog fråga en läkare om.
    Jo så är det men just metall partiklar (krom, sexvärt krom) fastnar ju bara i lungorna tex. Gasen är inte giftig, men man kan få syrebrist osv. Här i den ort jag bor finns det inte så många kvinnliga svetsare överhuvudtaget så tänkte kolla vad gravida svetsare vet här för tvivlar på att barnmorskorna här vet så mkt om att svetsa när man är gravid. Värre är det ju med galvad, oljig plåt osv såklart. Men ska kolla upp allt det där, verkar inte finnas något konkret om att svetsa när man är gravid
  • Tom Araya
    Smam skrev 2011-10-25 13:00:04 följande:
    Jo så är det men just metall partiklar (krom, sexvärt krom) fastnar ju bara i lungorna tex. Gasen är inte giftig, men man kan få syrebrist osv. Här i den ort jag bor finns det inte så många kvinnliga svetsare överhuvudtaget så tänkte kolla vad gravida svetsare vet här för tvivlar på att barnmorskorna här vet så mkt om att svetsa när man är gravid. Värre är det ju med galvad, oljig plåt osv såklart. Men ska kolla upp allt det där, verkar inte finnas något konkret om att svetsa när man är gravid
    Kolla med skyddsombud, facket o.s.v.
Svar på tråden Nybliven gravid svetsare